Gå til innhold

Spise om kvelden/natta

gyrken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja..

Noen mener at forbrenningen settes ned når man sover, og at energien fra maten derfor i stedet lagres som kroppsfett. Andre holder på teorien om at det er det totale energiinntaket i løpet av døgnet som er det viktige (man ligger tross alt ikke som "død" når man sover - det er mange fysiologiske prosesser i gang!).

Det man imidlertid kan være obs på er:

>> Når man spiser tar det omlag halvannen til to timer før maten er spaltet ned til blodsukker. Dette gir et lite boost, slik at man kan få litt problemer med å sovne. Pass derfor på å spise mindre enn en time før du regner med å sove.

>> Noen reagerer på tungt fordøyelig mat ved å sove urolig. Kveldens siste måltid bør derfor være lett, men heller ikke "stappfullt" med karbohydrater av den raske typen (eks. riskaker..).

Et par rugknekkebrød med masse godt oppå - grøntfór og kjøtt- eller fiskepålegg - og et glass vann eller litt urtete er vel et greit forslag. Ikke kaffe eller vanlig te, og heller ikke juice. Til nød melk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..

Noen mener at forbrenningen settes ned når man sover, og at energien fra maten derfor i stedet lagres som kroppsfett. Andre holder på teorien om at det er det totale energiinntaket i løpet av døgnet som er det viktige (man ligger tross alt ikke som "død" når man sover - det er mange fysiologiske prosesser i gang!).

Det man imidlertid kan være obs på er:

>> Når man spiser tar det omlag halvannen til to timer før maten er spaltet ned til blodsukker. Dette gir et lite boost, slik at man kan få litt problemer med å sovne. Pass derfor på å spise mindre enn en time før du regner med å sove.

>> Noen reagerer på tungt fordøyelig mat ved å sove urolig. Kveldens siste måltid bør derfor være lett, men heller ikke "stappfullt" med karbohydrater av den raske typen (eks. riskaker..).

Et par rugknekkebrød med masse godt oppå - grøntfór og kjøtt- eller fiskepålegg - og et glass vann eller litt urtete er vel et greit forslag. Ikke kaffe eller vanlig te, og heller ikke juice. Til nød melk ;o)

Takk for svar. Jeg har også hørt de to forskjellige teoriene der..

Problemer har med å sove har jeg heldigvis ikke, men jeg er litt døgnvill når det gjelder matinntaket. Spiser sjelden frokost før jeg har vært oppe i timesvis, og spiser siste måltid rett før jeg legger meg... Lurer på om det er lurt å forandre på det når jeg vil ned et par kilo?

Vel, nå går jeg og spiser kveldsmat.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har også hørt de to forskjellige teoriene der..

Problemer har med å sove har jeg heldigvis ikke, men jeg er litt døgnvill når det gjelder matinntaket. Spiser sjelden frokost før jeg har vært oppe i timesvis, og spiser siste måltid rett før jeg legger meg... Lurer på om det er lurt å forandre på det når jeg vil ned et par kilo?

Vel, nå går jeg og spiser kveldsmat.. ;-)

Tror kanskje du bør spise et eller annet når du står opp, spesielt dersom måltidene ellers blir store (relativt).

Tommelfingerregelen (foruten det opplagte; å unngå fett og raske karbohydrater) er å spise ca hver tredje time, og relativt små porsjoner - i alle fall i forhold til hva som f.eks. er gjengs "norsk middag size".. Et jevnt, lavt inntak av energi er den beste måten å oppnå og beholde normalvekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei gyrken,

Det som spises tidlig på dagen blir gjerne brukt opp som energi til dagens aktiviteter. Når kvelden kommer, blir man gjerne roligere, og det som spises da har lettere for å bli sett på som overskudd for kroppen. Det har vist seg i div. studier at folk som har kuttet ut kveldsmåltidet lettere går ned i vekt.

Det anbefales å ikke spise nærere enn 3-4 timer før leggetid.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...