Gå til innhold

"Vidunderkur" vs kostomlegging

Zarine

Anbefalte innlegg

Hei,

eg er ei dame på 28 år som etterkvart har blitt veldig tung. Med tanke på at eg har lyst til å få fleire barn (og klare å leve lenge med det barnet eg har og ikkje få hjarteinfarkt og andre fæle saker) er eg innstilt på å gå ned i vekt. Det viktigaste vil bli å lære seg kva eit godt kosthold innebærer, for eg aner ikkje kva normalt sunt kosthold er.... GreteRoede og Libra Helse er vel slike opplegg som kunne hjelpe meg.

Men kva er ernæringsfysiologens haldning til raske kurar med svært lite kaloriar, "vidunderkurar" (type pulver og milkshake) og slikt? Eg har lagt på meg ca 15 kilo i løpet av det siste året etter at eg fikk barn - og det er disse kiloane som plager meg mest både fysisk og psykisk (sjølv om eg var svært overvektig utan dei óg).

Er det overhodet realistisk å benytte seg av "superkurar" for å gå rask ned i vekt dei første kiloane, for deretter å legge om kosten til langsom vektreduksjon, varig vekttap og gode vaner? Eller må ein belage seg på å gå sakte fram frå byrjinga av for å få eit godt resultat?

Håpar på svar.

Helsing utålmodige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

For det første, dersom du har litt "mye å ta i", vil du gå ganske raskt ned i vekt selv "bare" ved et sunt kosthold. Da jeg begynte på et kurs i fjor, lignende de du beskriver, gikk jeg i begynnelsen ned 2 kg i uken. Selvsagt gikk det tregere etterhvert, men det er vanlig for alle.

For det andre vil jeg generellt sett tro at de fleste kostholdeksperter tar avstand fra såkalte vidunderkurer, da de kan ødelegge forbrenning og andre metabolismer.

Men situasjonen blir jo selvsagt en annen dersom du etter en evnt. vidunderkur har tenkt å fortsette på en god kostplan i regi av et kurs. Jeg vet at det var noen på det kurset jeg gikk på som gikk hardt ut i begynnelsen ved å erstatte noen måltider for dagen med nutrilett-pulver, rett og slett for å få den ekstra psykiske oppbakkingen det er å se kiloene renne av. Etterpå gikk de sakte men sikkert over til et sunt kosthold og fortsatte å gå ned i vekt, saktere men sunnere.

Uansett bør du rådgive deg med en kursinstruktør før du begynner på noe sånt. Det er viktig at du ikke tuller for mye med forbrenningen, du vil jo tross alt holde vekten etterpå, ikke sant?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente 31

Heisann.

For det første, dersom du har litt "mye å ta i", vil du gå ganske raskt ned i vekt selv "bare" ved et sunt kosthold. Da jeg begynte på et kurs i fjor, lignende de du beskriver, gikk jeg i begynnelsen ned 2 kg i uken. Selvsagt gikk det tregere etterhvert, men det er vanlig for alle.

For det andre vil jeg generellt sett tro at de fleste kostholdeksperter tar avstand fra såkalte vidunderkurer, da de kan ødelegge forbrenning og andre metabolismer.

Men situasjonen blir jo selvsagt en annen dersom du etter en evnt. vidunderkur har tenkt å fortsette på en god kostplan i regi av et kurs. Jeg vet at det var noen på det kurset jeg gikk på som gikk hardt ut i begynnelsen ved å erstatte noen måltider for dagen med nutrilett-pulver, rett og slett for å få den ekstra psykiske oppbakkingen det er å se kiloene renne av. Etterpå gikk de sakte men sikkert over til et sunt kosthold og fortsatte å gå ned i vekt, saktere men sunnere.

Uansett bør du rådgive deg med en kursinstruktør før du begynner på noe sånt. Det er viktig at du ikke tuller for mye med forbrenningen, du vil jo tross alt holde vekten etterpå, ikke sant?

Lykke til!

Hei,

Jeg hadde begynt på Grethe Roede kurs hadde jeg vært deg. Der får du den hjelpen og informasjonen du trenger :-)

Lykke til!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Zarine,

Jeg synes Leila har svart deg bra på dette.

Har selv den holdningen at det er ikke noe som heter "vidunderkur" - hvertfall ikke i lengden.

Jeg kan se nytten av en 'jumpstart' dersom du har mye å ta av, men en lav-kalori diett bør ikke fortsettes lengre enn 1-2 uker. Etter det vil den begynne å virke mot sin hensikt. Det er også viktig at du i denne lav-kalori perioden beregner noen dager på slutten til å gradvis øke opp til kalori-nivået man ønsker. Dette gir kroppen tid til å vende seg til forandringen.

Til spørsmålet ditt om det er realistisk med en lav-kalori diett for å gå ned de første kg'ene raskt, og så legge om kostvanene og gå sunnere ned i vekt, vil jeg svare ja. Men det krever at du er innstilt på det. Det kan kanskje være vanskelig å øke kalori-inntaket når man ser at kg ramler av, men det er altså noe som må til for å fortsette å gå ned på en sunn måte (og sørge for at vekta forblir lav). Dessuten er det aldri en enkel sak å legge om ens kosthold og livsstil. Dette er jo noe som er en stor del av en selv. Men det er likevel fullt mulig - trenger bare litt viljestyrke og støtte fra dine nærmeste.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle saman :)

Det blir nok kost-revolusjon her i heimen snart,

og det med pulver-start skal vi tenke *grundig*

over før vi eventuelt gjer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...