frosken Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg er enig med deg i det . Men vi må aldri glemme at det som kan virke enkelt for noen, kan være veldig mye vanskeligere for andre. I dette tilfelle ville jeg nesten følt det som luksus å ligge på sykehus, men jeg ville gruet meg til narkose og operasjon. For hww er det motsatt. Hva som er lett og vanskelig for hver enkelt vil jo alltid variere. Nettopp når noe er vanskelig så trenger vi å mobilisere. Jeg klarer ikke helt å se hva som er galt med å si det til en annen, det ligger ingen fordømmelse eller negativ kritikk fra min side i en slik tilbakemelding. Jeg anser det kun som den mest konstruktive tilnærmingen når noe som man bør gjennomføre er vanskelig. Jeg har for øvrig vært pårørende i forhold til tre personer som alle har mislikt sterkt å være på sykehus, og jeg har av den grunn også tilbragt svært mange timer og døgn som pårørende på sykehus. Sannsynligvis over ett år til sammen. De har alle tre mislikt sterkt nettopp det at deres intimsfære blir invadert gjennom ulike former for prosedyrer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hva som er lett og vanskelig for hver enkelt vil jo alltid variere. Nettopp når noe er vanskelig så trenger vi å mobilisere. Jeg klarer ikke helt å se hva som er galt med å si det til en annen, det ligger ingen fordømmelse eller negativ kritikk fra min side i en slik tilbakemelding. Jeg anser det kun som den mest konstruktive tilnærmingen når noe som man bør gjennomføre er vanskelig. Jeg har for øvrig vært pårørende i forhold til tre personer som alle har mislikt sterkt å være på sykehus, og jeg har av den grunn også tilbragt svært mange timer og døgn som pårørende på sykehus. Sannsynligvis over ett år til sammen. De har alle tre mislikt sterkt nettopp det at deres intimsfære blir invadert gjennom ulike former for prosedyrer. Det er ikke meg du skriver dette til, men jeg vil gjerne gi en kommentar; jeg oppfatter ikke dine svar i denne tråden som negativt eller som negativ kritikk. Jeg opplever faktisk ofte en omsorg i dine svar (selv om jeg av og til blir fornætmet o.l). Jeg føler at du ønsker å hjelpe meg til å bli selvstendig, og da får man av og til tilbakemeldinger som gjør vondt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Det er ikke meg du skriver dette til, men jeg vil gjerne gi en kommentar; jeg oppfatter ikke dine svar i denne tråden som negativt eller som negativ kritikk. Jeg opplever faktisk ofte en omsorg i dine svar (selv om jeg av og til blir fornætmet o.l). Jeg føler at du ønsker å hjelpe meg til å bli selvstendig, og da får man av og til tilbakemeldinger som gjør vondt. Da har du tolket meg riktig:-) Jeg tenker at du har en styrke i deg selv som du ikke helt innser at du har. Det betyr ikke at jeg ikke skjønner at ting kan være vanskelig og at du kan slite med mange ting. Det betyr bare at jeg av og til mener at du må finne denne indre styrken så du kommer deg gjennom noe som er vanskelig. Operasjonen i morgen er et helt konkret eksempel på noe du bare må mobilisere i forhold til. Så kan du i ettertid evt. fortelle om ting som ble vanskelig - og forhåpentligvis få litt støtte på at det ikke er rart at du syntes det var vanskelig ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Da har du tolket meg riktig:-) Jeg tenker at du har en styrke i deg selv som du ikke helt innser at du har. Det betyr ikke at jeg ikke skjønner at ting kan være vanskelig og at du kan slite med mange ting. Det betyr bare at jeg av og til mener at du må finne denne indre styrken så du kommer deg gjennom noe som er vanskelig. Operasjonen i morgen er et helt konkret eksempel på noe du bare må mobilisere i forhold til. Så kan du i ettertid evt. fortelle om ting som ble vanskelig - og forhåpentligvis få litt støtte på at det ikke er rart at du syntes det var vanskelig ;-) Jeg vil ta med meg dette videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hva som er lett og vanskelig for hver enkelt vil jo alltid variere. Nettopp når noe er vanskelig så trenger vi å mobilisere. Jeg klarer ikke helt å se hva som er galt med å si det til en annen, det ligger ingen fordømmelse eller negativ kritikk fra min side i en slik tilbakemelding. Jeg anser det kun som den mest konstruktive tilnærmingen når noe som man bør gjennomføre er vanskelig. Jeg har for øvrig vært pårørende i forhold til tre personer som alle har mislikt sterkt å være på sykehus, og jeg har av den grunn også tilbragt svært mange timer og døgn som pårørende på sykehus. Sannsynligvis over ett år til sammen. De har alle tre mislikt sterkt nettopp det at deres intimsfære blir invadert gjennom ulike former for prosedyrer. Jeg måtte lese igjennom innleggene mine for å se om jeg har skrevet at det er galt å mobilisere noen, men kan ikke se at jeg har gjort det. Jeg bare skrev hvorfor jeg mente at det ikke alltid er like lett å ta seg sammen. En forståelse for at ikke alle klarer det. Mesteparten er redd for å gå til tannlegen også, men mesteparten tar seg sammen og går likevel for de vil ikke ha tannverk og råtne tenner. Likevel er det noen som absolutt ikke klarer det. Det var ikke ment som kritikk det jeg skrev, men jeg ville bare få frem at det ikke alltid er like lett å ta seg sammen som mange tror. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Da har du tolket meg riktig:-) Jeg tenker at du har en styrke i deg selv som du ikke helt innser at du har. Det betyr ikke at jeg ikke skjønner at ting kan være vanskelig og at du kan slite med mange ting. Det betyr bare at jeg av og til mener at du må finne denne indre styrken så du kommer deg gjennom noe som er vanskelig. Operasjonen i morgen er et helt konkret eksempel på noe du bare må mobilisere i forhold til. Så kan du i ettertid evt. fortelle om ting som ble vanskelig - og forhåpentligvis få litt støtte på at det ikke er rart at du syntes det var vanskelig ;-) Jeg har ett spørsmål til til deg.. jeg har et skjema jeg skulle fylle ut (egenopplysning om nåværende og tidligere sykdom/helsetilstand). Nederst står det " har du en funksjonshemming, eller er det andre ting vi bør vite for å kunne gi deg best mulig service rundt operasjonen)? Feks nedsatt hørsel, nedsatt syn, avhengig av rullestol etc". Er det dumt å skrive der at jeg har mens...? Huff, jeg klarer nesten ikke skrive det her inne en gang.. Jeg vil ta med meg dette videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg måtte lese igjennom innleggene mine for å se om jeg har skrevet at det er galt å mobilisere noen, men kan ikke se at jeg har gjort det. Jeg bare skrev hvorfor jeg mente at det ikke alltid er like lett å ta seg sammen. En forståelse for at ikke alle klarer det. Mesteparten er redd for å gå til tannlegen også, men mesteparten tar seg sammen og går likevel for de vil ikke ha tannverk og råtne tenner. Likevel er det noen som absolutt ikke klarer det. Det var ikke ment som kritikk det jeg skrev, men jeg ville bare få frem at det ikke alltid er like lett å ta seg sammen som mange tror. En kommentar: jeg for min del forstod hva du mente. Jeg må også si at jeg har jeg lært at vi alle har et valg; skal en la angsten vinne - eller skal en "ta seg sammen" og mobilisere alt en har på å gjennomføre. Det finnes sikkert unntak, men jeg vil ikke være en av de.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 En kommentar: jeg for min del forstod hva du mente. Jeg må også si at jeg har jeg lært at vi alle har et valg; skal en la angsten vinne - eller skal en "ta seg sammen" og mobilisere alt en har på å gjennomføre. Det finnes sikkert unntak, men jeg vil ikke være en av de.. Bra. Dette kommer nok til å gå bra. Jeg skal tenke på deg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg har ett spørsmål til til deg.. jeg har et skjema jeg skulle fylle ut (egenopplysning om nåværende og tidligere sykdom/helsetilstand). Nederst står det " har du en funksjonshemming, eller er det andre ting vi bør vite for å kunne gi deg best mulig service rundt operasjonen)? Feks nedsatt hørsel, nedsatt syn, avhengig av rullestol etc". Er det dumt å skrive der at jeg har mens...? Huff, jeg klarer nesten ikke skrive det her inne en gang.. Du skulle bare visst hvor mye rart folk som er vant til å ta imot skjemaer, har lest i årenes løp Det skal mye til at de synes noe er dumt. Skriv "Har mensen under oppholdet" i parentes, så har du gitt beskjed - så får de gjøre hva de vil med den informasjonen. Jeg vet ikke hva du skal opereres for, men det finnes jo absolutt tilfeller der det er interessant å vite om pasienten får blødninger eller det "bare" er mensen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Tusen hjertelig takk for alle svar og råd jeg har fått. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hva skiller det nhd sa fra "å ta seg sammen"? Det virker som om mange har et svært negativt forhold til det å skulle "ta seg sammen". Hvorfor? Hei! Det lurer jeg på også? Jeg har flere ganger på ulike måter fått beskjed om at deg er mitt ansvar...eller indirekte " ta meg sammen" av min psykiater. Uten så tydelig beskjed, og ikke minst min psykiaters behandling av meg, som en voksen person med evne til tenkning og utvikling, ville jeg jo stagnert og ikke kommet til den modenhet jeg er i dag. Jeg tenkte der og da, " hva ? jeg har jo en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse" , men det ble aldri noen tilgang for å skape unnskyldninger for meg selv. Det er viktig å lære ta seg sammen, lære selvdisiplin og få egenstyrke! Jeg er glad min psykiater aldri jattet med meg, men heller utfordret meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hei! Det lurer jeg på også? Jeg har flere ganger på ulike måter fått beskjed om at deg er mitt ansvar...eller indirekte " ta meg sammen" av min psykiater. Uten så tydelig beskjed, og ikke minst min psykiaters behandling av meg, som en voksen person med evne til tenkning og utvikling, ville jeg jo stagnert og ikke kommet til den modenhet jeg er i dag. Jeg tenkte der og da, " hva ? jeg har jo en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse" , men det ble aldri noen tilgang for å skape unnskyldninger for meg selv. Det er viktig å lære ta seg sammen, lære selvdisiplin og få egenstyrke! Jeg er glad min psykiater aldri jattet med meg, men heller utfordret meg. Jeg tror at det er lettere å reagere negativt på utrykket pga at det ofte er brukt på en negativ måte. Hvis noen sliter med noe så kommer ofte kommentaren at de bare må ta seg sammen. Eller skjerp deg. Så lett er det ikke alltid er min erfaring, derfor kan slike utrykk føles sårende, for du har lett for å føle de ikke forstår at dette er et virkelig problem for deg, og du klarer ikke å ta deg sammen. Men jeg er enig i at vi må hente ressursene vi har i oss selv. Jeg kan huske engang når jeg var liten og skulle til tannlegen. Jeg var livredd og fikk kraftige skjelvinger. Tannlegen kjeftet på meg og ba meg ligge rolig. Men det resulterte bare i mer skjelvinger. Men han mente nok at det bare for meg var å ta meg sammen slik at han fikk gjøre jobben sin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 (endret) Hei! Det lurer jeg på også? Jeg har flere ganger på ulike måter fått beskjed om at deg er mitt ansvar...eller indirekte " ta meg sammen" av min psykiater. Uten så tydelig beskjed, og ikke minst min psykiaters behandling av meg, som en voksen person med evne til tenkning og utvikling, ville jeg jo stagnert og ikke kommet til den modenhet jeg er i dag. Jeg tenkte der og da, " hva ? jeg har jo en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse" , men det ble aldri noen tilgang for å skape unnskyldninger for meg selv. Det er viktig å lære ta seg sammen, lære selvdisiplin og få egenstyrke! Jeg er glad min psykiater aldri jattet med meg, men heller utfordret meg. For meg er "ta deg sammen" noe svært negativt fordi jeg alltid forbinder det med at den som sier det er sint eller noe annet negativt på meg, evt sier at jeg er dum osv. Kort sagt negativ kritikk.Men det er meg da. Endret 28. juli 2013 av hww 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie Mel Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg tror at det er lettere å reagere negativt på utrykket pga at det ofte er brukt på en negativ måte. Hvis noen sliter med noe så kommer ofte kommentaren at de bare må ta seg sammen. Eller skjerp deg. Så lett er det ikke alltid er min erfaring, derfor kan slike utrykk føles sårende, for du har lett for å føle de ikke forstår at dette er et virkelig problem for deg, og du klarer ikke å ta deg sammen. Men jeg er enig i at vi må hente ressursene vi har i oss selv. Jeg kan huske engang når jeg var liten og skulle til tannlegen. Jeg var livredd og fikk kraftige skjelvinger. Tannlegen kjeftet på meg og ba meg ligge rolig. Men det resulterte bare i mer skjelvinger. Men han mente nok at det bare for meg var å ta meg sammen slik at han fikk gjøre jobben sin. Jeg er enig toyan, at måten en sier ting på og hvilke ord vi bruker kan provosere mer enn utfordre. Ord som "hvorfor", lærer vi å bytte ut med "hva er årsaken til", for det er mindre konfronterende. "ta deg sammen" kan være nødvendig å si noen ganger det er krise og en må handle raskt, men andre ord kan til stor fordel benyttes. Nå sa ikke NHD "ta deg sammen", men det ble tolket dit, og da er man like langt Tolkninger er igjen ikke bra. Da er det bedre å stille spørsmål tilbake om en ønsker å avkrefte eller få bekreftet noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg tror at det er lettere å reagere negativt på utrykket pga at det ofte er brukt på en negativ måte. Hvis noen sliter med noe så kommer ofte kommentaren at de bare må ta seg sammen. Eller skjerp deg. Så lett er det ikke alltid er min erfaring, derfor kan slike utrykk føles sårende, for du har lett for å føle de ikke forstår at dette er et virkelig problem for deg, og du klarer ikke å ta deg sammen. Men jeg er enig i at vi må hente ressursene vi har i oss selv. Jeg kan huske engang når jeg var liten og skulle til tannlegen. Jeg var livredd og fikk kraftige skjelvinger. Tannlegen kjeftet på meg og ba meg ligge rolig. Men det resulterte bare i mer skjelvinger. Men han mente nok at det bare for meg var å ta meg sammen slik at han fikk gjøre jobben sin. Nettopp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg er enig toyan, at måten en sier ting på og hvilke ord vi bruker kan provosere mer enn utfordre. Ord som "hvorfor", lærer vi å bytte ut med "hva er årsaken til", for det er mindre konfronterende. "ta deg sammen" kan være nødvendig å si noen ganger det er krise og en må handle raskt, men andre ord kan til stor fordel benyttes. Nå sa ikke NHD "ta deg sammen", men det ble tolket dit, og da er man like langt Tolkninger er igjen ikke bra. Da er det bedre å stille spørsmål tilbake om en ønsker å avkrefte eller få bekreftet noe. Jeg forbinder "å ta seg sammen" med sykdom/depresjon eller andre ting, da er det ikke bare å ta seg sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg tror at det er lettere å reagere negativt på utrykket pga at det ofte er brukt på en negativ måte. Hvis noen sliter med noe så kommer ofte kommentaren at de bare må ta seg sammen. Eller skjerp deg. Så lett er det ikke alltid er min erfaring, derfor kan slike utrykk føles sårende, for du har lett for å føle de ikke forstår at dette er et virkelig problem for deg, og du klarer ikke å ta deg sammen. Men jeg er enig i at vi må hente ressursene vi har i oss selv. Jeg kan huske engang når jeg var liten og skulle til tannlegen. Jeg var livredd og fikk kraftige skjelvinger. Tannlegen kjeftet på meg og ba meg ligge rolig. Men det resulterte bare i mer skjelvinger. Men han mente nok at det bare for meg var å ta meg sammen slik at han fikk gjøre jobben sin. Hei! Ok det forstår jeg! Det var gode eks du tok. Fint å få tankekorreksjoner. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie Mel Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg forbinder "å ta seg sammen" med sykdom/depresjon eller andre ting, da er det ikke bare å ta seg sammen. Hva annet kan en gjøre enn å appellere til de kreftene vi har igjen et sted inni der? Kreftene for å lykkes (komme seg på sykehus og komme gjennom operasjonen) kommer ikke fra andre. Skal vi gjennom noe vanskelig, som vi ofte må, så er det en sannhet at vi må makte noe vi ikke tror vi makter. Det skaper avmakt og smerte, men folk kommer seg gjennom det på akkurat samme måte. Det gjelder når barn dør, stygge ulykker og alt annet. En må lete etter krefter, og da fordi fornuften sier at andre trenger oss, det er bra for en selv og ingen andre kan gå veien for oss. Jeg ønsker hww alle varme tanker for morgendagen og satser på at hww mot alle vansker klarer å gjennomføre dagene. Det ser jeg fram til å høre om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 For meg er "ta deg sammen" noe svært negativt fordi jeg alltid forbinder det med at den som sier det er sint eller noe annet negativt på meg, evt sier at jeg er dum osv. Kort sagt negativ kritikk.Men det er meg da. Hei! Jeg har ved to anledninger selv lurt på om min psykiater var sint på meg. Jeg spurte henne og hun svarte tydelig" nei jeg er ikke sint, men..." Etterfulgt av en begrunnelse for hennes tydelige bestemthet, stemmeforandring. Så kanskje bør du bare spørre mennesker mer " er du sint nå" så får du som meg avklart tingene straks og slipper tenke på det. Jeg har lært mye om mennesker de siste årene ved å stille spørsmål, få svar, samt huske svarene. Tips til deg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hva annet kan en gjøre enn å appellere til de kreftene vi har igjen et sted inni der? Kreftene for å lykkes (komme seg på sykehus og komme gjennom operasjonen) kommer ikke fra andre. Skal vi gjennom noe vanskelig, som vi ofte må, så er det en sannhet at vi må makte noe vi ikke tror vi makter. Det skaper avmakt og smerte, men folk kommer seg gjennom det på akkurat samme måte. Det gjelder når barn dør, stygge ulykker og alt annet. En må lete etter krefter, og da fordi fornuften sier at andre trenger oss, det er bra for en selv og ingen andre kan gå veien for oss. Jeg ønsker hww alle varme tanker for morgendagen og satser på at hww mot alle vansker klarer å gjennomføre dagene. Det ser jeg fram til å høre om. Du har rett i det, livet er uforutsigbart og vi MÅ bare greie å takle det som kommer. Håper det går bra med hww jeg og. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.