Gå til innhold

NHD; du som jobber på sykehus..

Gjest hww

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Jeg ligger på rommet sammem med en eldre dame på tomannsrom (heldigvis). Jeg har knakende hodepine og er i ferd med å få migrene. En av legene var innom og hilste på, hun spurte om jeg var i form. Jeg sa fra om migrenen, og hun spurte om hun skulle sjekke om de hadde Imigran (jeg tok jo "selvsagt" ikke med meg min). Da sa jeg " men kan jeg ta det nå fastende da?". "Helst ikke", sa hun. Jeg sa at da kan jeg vente til etterpå. Hun spurte om jeg ble slått ut og sånn etterpå, men jeg sa det går bra. Det gjør jo egentlig det - jeg blir bare veldig trett av medisinen (den "tar" smertene).

Har mest lyst til å legge meg og sove, men det kan jeg ikke. Jeg har så vidt fått lov til å legge meg i senga oppå dyna pga at jeg er så sliten. Men det går greit når jeg får ligge sånn.

Det er bare så utrolig stressende det med mensen. Det er det verste. Jeg er så redd og bekymret for å blø igjennom, og det hjelper jo ikke at alt er hvitt.. jeg har ikke turt å si det. Det har liksom bare stoppet seg når jeg har snakket med de (lege og sykepleier).

Sånn går nå det..

Hei!

Det er ingenting å grue seg for :-)

Da jeg hadde min første gynekologiske undersøkelse og den i narkose :-) hadde jeg min periode. Jeg sa i fra om dette, og det var ikke noe problem.

De fikk tatt både den ene og den andre undersøkelsen og min psykiater fikk endelig alle prøver hun har ønsket seg:-) for det var lurt sa hun å benytte sjansen som narkosen ga.

Jeg kommer aldri til å bekymre meg for narkose og menstruasjon mer. Da jeg en dag måtte på volvat var jeg blitt så dreven på intimprat at jeg enkelt meddelte at de måtte notere at jeg hadde menstruasjon, jeg måtte ta en urinprøve, så det burde jo legen vite.

Så lenge det er saklig og på et sykehus er det greit og normalt og uproblematisk å snakke om slikt, men jeg lukker ører og øyner hvis noen forsøker trenge seg på med prat jeg ikke ønsker i hverdagen. Jeg har fått ødelagt min lunsj Pga av upassende prat i kantinen. Egentlig kan jeg godt snakke om det meste også peristaltiske sammentrekninger i tarmen eller slimål m.m så at min lunsj blir ødelagt av andres intimprat skyldes muligens at jeg iririterer meg. Jeg vet ikke? Men jeg lurer på det.

Men jeg grudde meg fryktelig jeg også, men det var bare forgjeves.håper du får en fin sykehusopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

15

• Madelenemie

10

• stjernestøv

8

I enkelte sammenhenger er du ganske resistent/motstandsdyktig mot gode råd fra andre og fra meg.

Du har fått utallige råd om time-out fra DOL når du har perioder der du "tar av".  Du bør spørre deg selv (i enerom og avlogget - ikke spørre andre her på DOL) om hvorfor det er slik at du ikke følger rådene om time-out. Før du har funnet svaret på dette, bør du begrense din tid på dette forum meget sterkt.

Du spør også om mye som jeg er sikker på at du kunne svart på selv om du hadde gitt deg tid til å tenke grundig etter i ro og fred evt  med tillegg av et søk på Google. En slik adferd ville gitt deg mer selvtillit og trygghet.

Lykke til :-)

Jeg skal ringe fastlegen min og be om resept på paracet og så tenkte jeg å be om noe som er muskelavslappende. Er slike muskelavslappende meds benzo som er vanskelig å få? Eller finmes det annet? Jeg sliter fælt med at jeg er så anspent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe fastlegen min og be om resept på paracet og så tenkte jeg å be om noe som er muskelavslappende. Er slike muskelavslappende meds benzo som er vanskelig å få? Eller finmes det annet? Jeg sliter fælt med at jeg er så anspent.

Det som tidligere ble definert som muskelavslappende medisiner er ikke lenger tilgjengelig i Norge (Somadril og Lobac). I noen tilfeller brukes benzopreparater, men jeg betviler at det vil være bra for deg å begynne med benzo.

Det finnes andre ikke-medikamentelle metoder som reduserer anspenthet. Eksempler er fysisk aktivitet og bruk av kontrasten mellom varmt og kaldt vann (som badstu, eller bading ute på varme dager). Noen har også nytte av meditasjon/mindfulness og yoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som tidligere ble definert som muskelavslappende medisiner er ikke lenger tilgjengelig i Norge (Somadril og Lobac). I noen tilfeller brukes benzopreparater, men jeg betviler at det vil være bra for deg å begynne med benzo.

Det finnes andre ikke-medikamentelle metoder som reduserer anspenthet. Eksempler er fysisk aktivitet og bruk av kontrasten mellom varmt og kaldt vann (som badstu, eller bading ute på varme dager). Noen har også nytte av meditasjon/mindfulness og yoga.

Ok. Det var synd.. jeg sliter skikkelig med dette. Jeg får ikke puste som normalt pga dette og jeg greier ikke en gang tørke meg bak (Beklager den opplysningen..).

Smertene går bra, men dette...

Fysisk aktivitet er helt utelukket enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det var synd.. jeg sliter skikkelig med dette. Jeg får ikke puste som normalt pga dette og jeg greier ikke en gang tørke meg bak (Beklager den opplysningen..).

Smertene går bra, men dette...

Fysisk aktivitet er helt utelukket enda.

Akkurat nå er du jo nyoperert. Da vil det ta noen dager før du er i ok form igjen. Jeg snakket om anspenthet mer generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå er du jo nyoperert. Da vil det ta noen dager før du er i ok form igjen. Jeg snakket om anspenthet mer generelt.

Ok. Da misforsto jeg deg. Jeg snakket om nå og noen dager fremover :)

Jeg har fått time hos fastlegen min. Forhåpentligvis finnes det noe som kan hjelpe litt. Jeg klarer fint å holde ut smerter, men dette her er veldig vanskelig samme hvor mye jeg prøver å puste med magen og alt. Aldri vært borti noe sånt, jeg er kortpustet hele tiden og greier ikke puste med magen. Har vært sånn siden oppvåkningen. Fikk beroligende da jeg lå der pga at jeg ikke greide å sove og slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time hos fastlegen min. Forhåpentligvis finnes det noe som kan hjelpe litt. Jeg klarer fint å holde ut smerter, men dette her er veldig vanskelig samme hvor mye jeg prøver å puste med magen og alt. Aldri vært borti noe sånt, jeg er kortpustet hele tiden og greier ikke puste med magen. Har vært sånn siden oppvåkningen. Fikk beroligende da jeg lå der pga at jeg ikke greide å sove og slappe av.

Er operasjonen overstått og du kommet hjem igjen?

Gikk det greit?

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være en begynnende lungebetennelse du har fått. Det kan faktisk begynne med pustebesvær uten hosting, og at hostingen og surklingen kommer noe senere i forløpet.

uansett god bedring.

Anonymous poster hash: 5e866...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en begynnende lungebetennelse du har fått. Det kan faktisk begynne med pustebesvær uten hosting, og at hostingen og surklingen kommer noe senere i forløpet.

uansett god bedring.Anonymous poster hash: 5e866...faf

Ok. Vi får se hva fastlegen sier i morgen. Han kjenner meg bedre enn en sykehuslege som aldri har møtt meg føe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg kanskje spenner meg endel for at jeg er redd også. Min mann tror det. For når jeg rører meg, hoster, ler, snakker osv så gjør det j**** vondt. Akkurat som om det er min måte å takle smertene på..

Jeg brøt helt ukontrollert ut i gråt i sta da jeg gikk på do ista. Det måtte lkksom bare ut.

Aldri hatt det sånn før. Legesektetæren sa at sånn skal jeg ikke ha det. Så hun satte meg opp på time uten at jeg bad om det selv. Godt å bli tatt på alvor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg kanskje spenner meg endel for at jeg er redd også. Min mann tror det. For når jeg rører meg, hoster, ler, snakker osv så gjør det j**** vondt. Akkurat som om det er min måte å takle smertene på..

Jeg brøt helt ukontrollert ut i gråt i sta da jeg gikk på do ista. Det måtte lkksom bare ut.

Aldri hatt det sånn før. Legesektetæren sa at sånn skal jeg ikke ha det. Så hun satte meg opp på time uten at jeg bad om det selv. Godt å bli tatt på alvor..

Når du nettopp er skrevet ut fra sykehuset, så kan du også ringe avdelingen og be om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Godt det er overstått hww :) Men synd du sliter nå, håper legen din kan hjelpe deg. Hvis det er angst vil benzo hjelpe, du kan jo bare få det en liten periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nettopp er skrevet ut fra sykehuset, så kan du også ringe avdelingen og be om råd.

Jeg fortalte dem om alt dette - både sykepleier og lege. Ingen ga noe konkret svar.

Legen sa jeg skulle ringe hvis jeg fikk mer vondt, da skulle de ta meg inn igjen. Men jeg vil ikke tilbake nå - jeg har det bedre hjemme.. jeg har time hos fastlegwn kl 14 i morgen, jeg får prøve å holde ut til da. Jeg har 3 tabletter med tramadol 50 mg igjen. Fastlegen kjenner meg, det gjør ikke legen på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er overstått hww :) Men synd du sliter nå, håper legen din kan hjelpe deg. Hvis det er angst vil benzo hjelpe, du kan jo bare få det en liten periode.

Takk for støttende svar til deg og flere her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så her tidligere at det var i magen du skulle operere. 

Da skal jeg forklare deg litt hvordan det føles i ettertid av en slik operasjon da jeg har blitt operert flere ganger i magen selv. 

Når en skal operere i magen så pumper dem deg opp med luft, luften vil etterhvert sige ut i kroppen og dette vil spesielt merkes i skuldre, bryst og mage. 

Etter operasjonen og noen dager etterpå vil det være vanskelig å bevege seg da luften i kroppen gir enorme smerter. For å forhindre disse luftsmertene er det viktig å være oppe å gå noen turer frem og tilbake en del ganger om dagen, dette setter kroppen i gang slik at du enten kan rape eller unnskyld ordbruken men fise det ut. 

Det er ikke lurt å drikke kullsyreholdig drikke da dette kan gjøre smertene verre. 

Drikk mye vann eller saft og unngå mat som gir mye gass.

Luftsmertene vil gi seg etterhvert og går over helt av seg selv etter noen dager. 

Selv trodde jeg at jeg skulle dø etter operasjonen, men fikk samme beskjed som jeg gir deg, at det mest sannsynlig er luftsmerter. 

Luftsmertene kan også forverres når en hoster, nyser eller beveger seg. 

Så lenge magesmertene ikke blir kroniske eller at magen blir hard og du får blodig avføring/urin tror jeg neppe det er noen fare, men alltids greit å få sjekket det hos fastlegen. 

Lykke til:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så her tidligere at det var i magen du skulle operere. 

Da skal jeg forklare deg litt hvordan det føles i ettertid av en slik operasjon da jeg har blitt operert flere ganger i magen selv. 

Når en skal operere i magen så pumper dem deg opp med luft, luften vil etterhvert sige ut i kroppen og dette vil spesielt merkes i skuldre, bryst og mage. 

Etter operasjonen og noen dager etterpå vil det være vanskelig å bevege seg da luften i kroppen gir enorme smerter. For å forhindre disse luftsmertene er det viktig å være oppe å gå noen turer frem og tilbake en del ganger om dagen, dette setter kroppen i gang slik at du enten kan rape eller unnskyld ordbruken men fise det ut. 

Det er ikke lurt å drikke kullsyreholdig drikke da dette kan gjøre smertene verre. 

Drikk mye vann eller saft og unngå mat som gir mye gass.

Luftsmertene vil gi seg etterhvert og går over helt av seg selv etter noen dager. 

Selv trodde jeg at jeg skulle dø etter operasjonen, men fikk samme beskjed som jeg gir deg, at det mest sannsynlig er luftsmerter. 

Luftsmertene kan også forverres når en hoster, nyser eller beveger seg. 

Så lenge magesmertene ikke blir kroniske eller at magen blir hard og du får blodig avføring/urin tror jeg neppe det er noen fare, men alltids greit å få sjekket det hos fastlegen. 

Lykke til:)

Jeg vet om dette, har lest det på nettet :)

Det som har vært problemet mitt er at jeg ikke har greid å slappe av i musklene. Idag var jeg så sliten av det at tårene bare rant. Tenk deg at du holder pusten en stund og så slipper den innimellom. Sånn har jeg hatt det ogdet ble så ille at jeg måtte finne frem kkrykker idag å støtte meg på.

Sykehuset tok meg ikke på alvor følte jeg, jeg forklarte dem dette tydelig og klart. Forhåpentligvis gjør fastlegen min det. Han kjenner meg og vet jeg ikke er en som misbruker medisiner (det var den følelsen jeg fikk av legen på sykehuset. Jeg måttr selv spørre om å få smertestillende/resept, og det fikk jeg ikke. Jeg fikk 4 tramadol (vet ikke helt hva det er, dessuten hadde de lite virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om dette, har lest det på nettet :)

Det som har vært problemet mitt er at jeg ikke har greid å slappe av i musklene. Idag var jeg så sliten av det at tårene bare rant. Tenk deg at du holder pusten en stund og så slipper den innimellom. Sånn har jeg hatt det ogdet ble så ille at jeg måtte finne frem kkrykker idag å støtte meg på.

Sykehuset tok meg ikke på alvor følte jeg, jeg forklarte dem dette tydelig og klart. Forhåpentligvis gjør fastlegen min det. Han kjenner meg og vet jeg ikke er en som misbruker medisiner (det var den følelsen jeg fikk av legen på sykehuset. Jeg måttr selv spørre om å få smertestillende/resept, og det fikk jeg ikke. Jeg fikk 4 tramadol (vet ikke helt hva det er, dessuten hadde de lite virkning.

Har selv erfaring med å bli missforstått av leger som ikke kjenner deg dessverre. 

Var nettopp på sykehuset for intense magesmerter som mest sannsynlig kom av sprukken cyste. 

Jeg hadde så vondt at jeg var vridd i ansiktet, men alt jeg fikk var ibux og paracet og beskjed om å dra hjem å spise og drikke og ta ibux og paracet ved behov, selv om jeg hadde sagt i fra til legen om at jeg ikke skal ta paracet pga jeg har tidligere hatt leverskade, og nå etter noen dager med masse paracet og ibux har jeg igjen vondt i leveren... leger som ikke kjenner deg får jeg alltid inntrykk av at dem stempler deg som narkoman hvis du spør om å få en paralgin forte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv erfaring med å bli missforstått av leger som ikke kjenner deg dessverre.

Var nettopp på sykehuset for intense magesmerter som mest sannsynlig kom av sprukken cyste.

Jeg hadde så vondt at jeg var vridd i ansiktet, men alt jeg fikk var ibux og paracet og beskjed om å dra hjem å spise og drikke og ta ibux og paracet ved behov, selv om jeg hadde sagt i fra til legen om at jeg ikke skal ta paracet pga jeg har tidligere hatt leverskade, og nå etter noen dager med masse paracet og ibux har jeg igjen vondt i leveren... leger som ikke kjenner deg får jeg alltid inntrykk av at dem stempler deg som narkoman hvis du spør om å få en paralgin forte..

Jeg blir irritert på dine vegne.

Jeg fikk også beskjed om å ta paraset. Enda han visste at de ikke hjalp.

Det endte med at jeg ble tilbudt sobril av min far. Har spist tilsammen max 10 slike i mitt liv (også da fått av fam.). Aldri spurt om heller. Fælt at en må selvmedisinere seg for å klare å holde ut.

Jeg er litt redd da fordi jeg har tatt mye meds idag. Jeg har migrene i tillegg så jeg har nå tatt 200 mg Imigran idag, 100 mg tramadol, 3 g paracet, 1200 mg ibux og 30 mg sobril. Jeg har bare latt det stå til. Hadde jeg fått hjelp hadde jeg ikke trengt å selvmedisinere meg. Men det har heldigvis gått bra så langt :)

Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...