overtrent Skrevet 29. november 2001 Del Skrevet 29. november 2001 Har en datter på 16 år som går på grunnkurs, videregående, fortballinje. Hun har det siste vært plaget med noe som legen mente var senebetennelse i beina, og har fått behandling bl.a. med salve, som ikke har hjulpet. Hun er nå kommet til fysioterapeut, som sier at dette er en overbelastningsirritasjon som kalles "tibiales posterior syndrom". Hun skal til behandling noen uker, deretter anbefaler han godt skotøy og innleggssåler når hun spiller fotball. Kan du si noe mer om dette syndromet, og evt. om det er noe mer hun kan gjøre for å bli bra igjen? Hilsen mamm'en. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 overtrent. Rett og slett overbelasting av beina som fører til en betennelsestilstand. Mange unge lovende fotballspillere trener for ensidig. Om vinteren bør det bli styrke og spensttrening, trampolinehopping, basket og håndball, gjerne svømming osv, Egentlig lurer jeg på hvor mange unge fotballspillere som ødelegger seg ved ensidig trening ? Trenere som vet for lite, kanskje ??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirorjan Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Hei, tenkte kanskje jeg hadde noe å bidra med her. Det virker som om datteren din og jeg har noe av de samme smertene. Problemene mine begynte også da jeg var 16, men har bare fortsatt (er nå 18). Fikk også salver, tabletter, treningsprogram, innleggssåler osv. Først og fremst; hold henne unna tabletter!!! Dette har ingen/liten virkning. Jeg vet at dette er frustrenede for henne, men min erfaring tilsier at hvile er det eneste som hjelper, dog det ikke er lett å godta som 16-åring da "verden er klar for å se meg i aksjon". MEN DET HUN KAN PRØVE: * Jeg fikk tilsendt noen "legg-varmere" av legen jeg brukte via landslaget. Ligner på de såkalte "beskytterne" håndballspillere bruker på knærne, aluber osv. De dekker fra achilles til undersiden av knærne. Først kan/bør hun smøre inn leggene med tigerbalsam eller varmekrem, deretter bruke disse i oppvarming/aksjon. HUSK: ROLIG oppvarming. Som mor må du passe på at hun TØYER leggene minimum 15. min etter trening, for deretter at du kan massere henne (eller hun gjør det selv). bruke tommelene å gni hardt nedover langs leggbeinet (fremsiden). Føler hun det hjelper kan hun bruke en is-pose (ikke spray) etter treningen. Bare noen råd fra en som virkelig vet hva dette dreier seg om... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.