Gå til innhold

Hvilken grøt bør jeg velge?

Gjest mysac

Anbefalte innlegg

Sønnen min er 5 1/2 mnd og har til nå bare fått et grøtmåltid på kvelden, ellers bare morsmelk. Til nå har jeg blandet morsmelk i grøten, men av ulike årsaker ønsker jeg nå å enten bruke mormelkerstatning i grøten, eller kjøpe grøt som skal blandes med vann. Begge disse alternativene inneholder jo melkepulver, men hvilken variant er mest skånsom å begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei mysac,

Jeg bor ikke i Norge og er derfor dessverre ikke kjent med hvilke typer barnegrøter som fås kjøpt der. Når det gjelder morsmelkerstatning kan du f.eks bruke Isomil som er laget av soyaproteiner og ikke kumelk (tror denne kan fås i Norge..).

Når man starter å gi grøt til en spedbarn (ofte når barnet er mellom 4 og 6 måneder gammelt), er det best å begynne med ris. Dette er et kornslag som blir best godtatt av barne-magen. Etter det kan andre kornslag, som bygg, hirse, havre, og rug introduseres. Hvete og blandede kornsorter bør komme helt til slutt. Pass på at hver ny type mat introduseres hver for seg med 3-5 dagers mellomrom. På den måten kan du se om barnet er allergisk mot noe. Du bør også passe på at grøten du kjøper er beriket med jern. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel ikke kjøpe grøt som inneholder melkepulver? Stikk innom helsekosten, der finnes det vanlig grøtmel (kok 2 min med vann) og har de godt utvalg finnes det også en instantgrøt som heter Holle. Den er ikke tuklet med sånn som Nestlégrøtene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe den babygrøten de har på Coop-butikkene. Det er sammalt hvete med tilsatt jern. Du trenger ikke ha melk i. Den blir veldig god om du moser litt banan i rett før du serverer den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...