Gå til innhold

Hva er egentlig "kraftig benbygning"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel et folkelig begrep man bruker på personer man syns ser kraftige ut.

Har hørt om at det er variasjoner i kraftigheten i skjelettene. Hørte om dette pga. noen som fikk et benbrudd, og da ble dette målt med tanke på behandlingen.

Men jeg tror det har minimalt å si for vekta. Skjelett er stort sett like i den sammenhengen, tror jeg.

Dette er bare mine personlige teorier, da.

Jeg og min ene søster bruker samme str i klær, men hun er mer bredskuldra enn meg... Jeg er spinkelt bygd, mens jeg ikke ville betegna henne som det samme....

I mitt hode har ikke kraftig benbygning noe med kraftig kropp å gjøre...men jeg vet ikke?

AnonymBruker

Det er vel et folkelig begrep man bruker på personer man syns ser kraftige ut.

Har hørt om at det er variasjoner i kraftigheten i skjelettene. Hørte om dette pga. noen som fikk et benbrudd, og da ble dette målt med tanke på behandlingen.

Men jeg tror det har minimalt å si for vekta. 

Men hvis man har "tykkere/bredere" bein, armer og overkropp, vil man ikke da ha mer "støtteapparat" rundt knoklene og veie mer uten nødvendigvis å være "feitere"?

Anonymous poster hash: aa12f...d84

Men hvis man har "tykkere/bredere" bein, armer og overkropp, vil man ikke da ha mer "støtteapparat" rundt knoklene og veie mer uten nødvendigvis å være "feitere"?

Anonymous poster hash: aa12f...d84

Ja, du sier noe der. Det er sikkert sånn.

Men uansett er BMI bare noe tull. Om man tenker over det - hvorfor skal man måtte regne ut om man er feit? Holder det ikke å se seg i speilet?  :D

Tror ikke vektforskjell på skjelettet fra en person til en annen har så mye å si for totalvekta. Jeg oppfatter uttrykket kraftig benbygning som at vedkommende har kraftigere/bredere "ramme", og derfor har plass til mer kjøtt (og dermed også vekt) enn en som er spinklere bygd, uten å være "tjukk".

Annonse

Jeg syns BMI kan være litt misvisende. Vi har ulike kroppstyper, noen er spinklere, noen er mer muskuløse mens andre er - ja, rett og slett fyldige... :)

Jeg er litt sånn midt i mellom. Jeg har alltid vært muskuløs, men samtidig hatt kvinnelige former. Store pupper har jeg uansett hvor tynn jeg er. Og de veier jo også bittelitt.... Så om jeg stod ved siden av ei som var flatbrystet og like "tykk" som meg, så ville jeg likevel veid litt mer pga puppene - og muskler veier vel mer enn fett, pluss jeg har kraftig beinbygning som man sier, det ser jeg på knoklene og håndleddene... beina er rett og slett kraftigere...

Jeg tror da heller mer på å måle fettprosenten. Nå vet jeg ikke hvor nøye slike målinger er, jeg har en badevekt som måler fettprosent, muskelmasse osv,

nå ligger jeg på 38 % i fettprosent, så jeg må prøve å komme meg litt ned i vekt da...

Har lyst til å gå ned 10 kg, men tar det sakte og sikkert....

Litt mindre sukker - litt mer mosjon, så tenker jeg at jeg er i mål til neste sommer. Håper jeg :)

Jeg syns BMI kan være litt misvisende. Vi har ulike kroppstyper, noen er spinklere, noen er mer muskuløse mens andre er - ja, rett og slett fyldige... :)

Jeg er litt sånn midt i mellom. Jeg har alltid vært muskuløs, men samtidig hatt kvinnelige former. Store pupper har jeg uansett hvor tynn jeg er. Og de veier jo også bittelitt.... Så om jeg stod ved siden av ei som var flatbrystet og like "tykk" som meg, så ville jeg likevel veid litt mer pga puppene - og muskler veier vel mer enn fett, pluss jeg har kraftig beinbygning som man sier, det ser jeg på knoklene og håndleddene... beina er rett og slett kraftigere...

Jeg tror da heller mer på å måle fettprosenten. Nå vet jeg ikke hvor nøye slike målinger er, jeg har en badevekt som måler fettprosent, muskelmasse osv,

nå ligger jeg på 38 % i fettprosent, så jeg må prøve å komme meg litt ned i vekt da...

Har lyst til å gå ned 10 kg, men tar det sakte og sikkert....

Litt mindre sukker - litt mer mosjon, så tenker jeg at jeg er i mål til neste sommer. Håper jeg :)

Hvordan funker en badevekt slik at den kan måle fettprosenten? :blink:

Den sender vel en slags magnetisk stråling som måler hva kroppen består av.

Den måler % av vann, fett og muskler i kroppen....... En kan programmere vekten på inntil fem brukere tror jeg det var, der taster du inn høyde, alder, kjønn, kroppstype og aktivitetsnivå. Så kan du følge med mens du trener/slanker deg og se framgangen... F.eks. når du har trent en del vil du f.eks. se at muskelmassen øker mens fettprosenten går ned :) Veldig motiverende.

Å måle midjen med målebånd er jo en enda bedre indikator for om en har gått ned i vekt - rent fettmessig... når en ser omkretsen minker, da er en på rett vei :)

Jeg regner kraftig benbygning som det å ha brede skuldre og brede hofter. Det er stor forskjell på oss sånn sett. 

Mange mener nok "lubben", men det har jo ingenting med ben å gjøre.

Jeg har brede skuldre, men smale, rette hofter.... men alltid vært muskuløs av meg, ser det spesielt på beina... kraftige lår- og leggmuskler... 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...