Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Har i 5 år hatt diagnosen polymaglia reumatica og bruker prednisolon.Er 75 år og en fastlege har sagt at jeg går ikke ned i vekt ved bruk av kortison.Dette har jeg godtatt men har hørt at forskj.matvarer må unngås ved PMR.Har da et spørsmål:hvilke matvarer bør jeg unngå.Har ved tider store muskelsmerter i hofte,lår og knær.Viss jeg går for mye får jeg betennelser som legene gir meg betennelsesdempende for.Bruker også mye smertedempende.Håper på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393875-polymaglia-romantica/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei,

Det høres ut som om du har lært å leve med sykdommen din og aksepterer at det følger symptomer med selv om du bruker medisin. Heldigvis er det mulig å gjøre noen justeringer i kostholdet som kan bedre din tilstand og selv om ikke alle symptomer kan fjernes er det mye å hente på å legge om kosten. Ved å unngå matsorter som forverrer symptombildet samtidig som du øker inntak av mat som er gunstig ved betennelsestilstander vil du forhåpentligvis kunne bedre symptomene.

Matvarer du bør redusere inntak av er mat med mye mettet fett, både rødt kjøtt og fete meieriprodukter som smør, fløte, iskrem, helfet yoghurt, helmelk og fete oster. Du bør også unngå kokosolje og palmeolje, samt det som defineres som \"vegetabilsk olje\" i innholdsfortegnelser da dette som regel er palmeolje. Erstatt dette med olivenolje eller rapsolje, bruk magre meieriprodukter og øk inntaket av kylling og fisk fremfor rødt kjøtt.

Videre kan du gjerne innta anti-inflammatoriske matvarer daglig, som hvitløk, løk, ingefær, chili og gurkemeie. Spis masse frukt, bær og grønnsaker, særlig mørke grønne grønnsaker som spinat og brokkoli samt de med sterke farger som gulrot, jordbær og blåbær.

Omega-3 virker betennelsesdempende og reduserer også smerter, så øk inntak av fet fisk OG ta tilskudd av tran daglig. Forsøk deg frem, mange trenger over 3 gram omega-3 daglig over lengere tid for at man skal merke effekten. Spis valnøtter og avokado daglig, her er det masse av de gode fettstoffene som kan bedre betennelsestilstander. Unngå halv- og helfabrikat og fritert mat, disse inneholder ofte mye omega-6 som vi allerede får mye av i vanlig kosthold. Mye omega-6 kan forverre en betennelsestilstand, og fortrenger mye av omega-3 da disse brytes ned av samme enzymsystem.

Til sist kan du forsøke deg frem med å unngå inntak av gluten, da dette ser ut til å bedre symptombildet på mange med autoimmune sykdommer. Her kan du kutte både hvete, bygg og rug en periode for å se om smertene endrer karakter. Unngå også store mengder alkohol, kaffe og sukker; alle disse kan nytes med måte til fest.

Legen din sier at så lenge du bruker kortisol vil du ha vanskelig for å gå ned i vekt, og dette er riktig. Et lyspunkt her er at siden du er 75 år er det ikke nødvendigvis ønskelig at du reduserer vekten for mye. Du sier ikke noe om hvor mye du veier, men nye forskning viser at det er gunstig for personer over 70 år å ha en BMI på mellom 24 og 29 kg/m.

Håper du fant noe av interesse her, og lykke til med å redusere smertene!

Mvh Randi Vassbotn Norheim

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393875-polymaglia-romantica/#findComment-3491746
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...