Gå til innhold

til ernæringsfysiologen/evnt. andre

Gjest harkla

Anbefalte innlegg

Hva bør en jente på 16 år som beveger seg nokså lite ha i seg av kalorier i løpet av en dag?

Jeg er litt bekymret for at kostholdet til min datter på 16 begynner å skli ut nemlig. Hun er ikke særlig overvektig ennå, men jeg vil heller ikke at hun skal bli som jeg, jrg blwe svært overvektig i akkurat den alderen. Samtidig vil jeg ikke risikere at hun begynner å slanker seg, det synes jeg ikke noe om. Men kanskje jeg kan påvirke inntaket hennes helt diskret og forsiktig, og holde henne "på veien"?

Men jeg er ikke sikker på hvor mye hun trenger i løpet av en dag, noen som kan tipse meg litt??

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei harkla,

For å kunne si noe om antall kalorier, hadde det vært fint å vite høyde og vekt på din datter.

I den alderen datteren din er i nå, stopper man gjerne å vokse i høyde, og det blir da lett å begynne å vokse i bredden. Det er bra at du ønsker å hjelpe din datter - samtidig må du passe på at hun får det hun trenger i seg. Veksten av benstrukturen hennes er nå i en av de mest kritiske fasene - så det er viktig med nok kalsium. Det er anbefalt 1200 mg kalsium daglig. Gode kalsium-kilder er f.eks melk, mørkegrønne bladgrønnsaker (ikke spinat), og broccoli.

Et sunt kosthold inneholder rikelig med grove kornprodukter, minst 5 frukt og grønnsaker daglig, rundt 2-3 glass melk (eller andre melkeprodukter) og 2 porsjoner protein-mat (belgfrukter, fisk, egg, nøtter). For å hindre vektoppgang kan du jo prøve å lage mer fett-fattig mat. Velg magre mattyper og bruk mindre fett når du steker.

Kanskje det også hadde vært en ide og oppmuntret din datter til mer fysisk aktivitet? Dette vil være veldig helsemessig godt for henne og hjulpet til med å forhindre vektøkning.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei harkla,

For å kunne si noe om antall kalorier, hadde det vært fint å vite høyde og vekt på din datter.

I den alderen datteren din er i nå, stopper man gjerne å vokse i høyde, og det blir da lett å begynne å vokse i bredden. Det er bra at du ønsker å hjelpe din datter - samtidig må du passe på at hun får det hun trenger i seg. Veksten av benstrukturen hennes er nå i en av de mest kritiske fasene - så det er viktig med nok kalsium. Det er anbefalt 1200 mg kalsium daglig. Gode kalsium-kilder er f.eks melk, mørkegrønne bladgrønnsaker (ikke spinat), og broccoli.

Et sunt kosthold inneholder rikelig med grove kornprodukter, minst 5 frukt og grønnsaker daglig, rundt 2-3 glass melk (eller andre melkeprodukter) og 2 porsjoner protein-mat (belgfrukter, fisk, egg, nøtter). For å hindre vektoppgang kan du jo prøve å lage mer fett-fattig mat. Velg magre mattyper og bruk mindre fett når du steker.

Kanskje det også hadde vært en ide og oppmuntret din datter til mer fysisk aktivitet? Dette vil være veldig helsemessig godt for henne og hjulpet til med å forhindre vektøkning.

Vennlig hilsen

Tusen takk for svar, det var meget opplysende. Min datter er ca 1.65 m høy og 55 kg. Hvilken kalorimengde bør hun ligge på sånn ca?

Igjen takk for svar!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Tusen takk for svar, det var meget opplysende. Min datter er ca 1.65 m høy og 55 kg. Hvilken kalorimengde bør hun ligge på sånn ca?

Igjen takk for svar!

mvh

Hei igjen, Harkla!

Først av alt vil jeg si at din datters vekt i forhold til høyden er helt normal. Hennes BMI er 20.2, som faktisk ligger i den lavere enden av normal BMI (19 til 25). Under 19 regnes som undervektig og over 25 er overvektig. Med din datters lave BMI vil jeg absolutt ikke anbefale noe slanking, men heller fokusere på å hindre vektoppgang.

Din datter bør spise 1900-2100 kcal daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...