Gå til innhold

Tror dere disse cirka-prisene (oppussing) er omtrent riktige?

Anbefalte innlegg

Vi ser på et par boliger for tiden (sånne som trenger noe oppussing men ikke totalt). Prøver å se hvor mye vi har å rutte med. Har derfor laget et prisoverslag på oppussing (dette med utgangspunkt i en av boligene vi så på).

Tror dere disse cirka prisene ser omtrent riktige ut, eller er vi helt på jordet?

Male trepanel (full vegg + tak) i 1 soverom + 1 trapp ca. 25.000 ?

(male trepanel er mye jobb pga kvister osv og ofte 3 strøk)

Tapetsere om /male vegger 3 sov + halv kjellerstue: ca. 10.000 ?

Kjøp av laminat eller vinylgulv til 3 sov + kjellerstue: ca. 15.000 ?

Legge vinylgulv eller laminat til 3 sov + kjellerstue: ca. 10.000?

Sette opp 1 lettvegg i et rom (inkl. flytting dør) ca. 25.000 ?

Bygge om 1 bue til vanlig døråpning m/ ny dør ca. 15.000 ?

Kjøp av nytt Ikea-kjøkken (lite) minus kjøkkenvask som er grei. ca. 5.000 ?

Arbeid rive/montere kjøkken ca. 10.000 ?

Ombygning av inngangsparti/entre (bruke samme dører) ca. 40.000 ?

Vi har tenkt å bruke et ordentlig firma, ikke svart.

Anonymous poster hash: 3b32a...667

Fortsetter under...

Eh, vi pusset opp for 4 år siden, gjorde en del selv, men det vi satte ut på anbud ble ganske mye dyrere enn det du skisserer. Du kan jo legge jobbene ut på mittanbud og finn og lignende sider?

Vi fikk lagt 65 kvm laminatgulv, dette betalte vi rundt 17000 for i innkjøp (ca 240 kr kvm, halv pris på obs!) + 10000 for arbeidet med å legge + nye lister. Veldig glad vi ikke betalte timespris, for da hadde det virkelig blitt dyrt, det var visst ikke så lett å legge som snekkeren trodde, så det ble mye overtid for de for å bli ferdig innen fristen.

Om du skal ha ny kjøkkeninnredinig fra ikea for 5000 må det virkelig være bitte-bitte lite og billigste type. Har du husket å regne inn hyller/skuffer, benkeplate, knotter, lyslister, bunnlister og skap/skuffe fronter? 

Vi ser på et par boliger for tiden (sånne som trenger noe oppussing men ikke totalt). Prøver å se hvor mye vi har å rutte med. Har derfor laget et prisoverslag på oppussing (dette med utgangspunkt i en av boligene vi så på).

Tror dere disse cirka prisene ser omtrent riktige ut, eller er vi helt på jordet?

Synes det høres litt snaut ut. Jeg vil tro en så omfattende jobb med huset blir en del dyrere hvis dere setter bort det meste.

Anonymous poster hash: 50fdd...de8

Min erfaring er at all oppussing gjerne blir omtrent dobbelt så dyrt som en regner med. Og da har jeg hatt langt mer generøse budsjettposter enn du har her.

Kjøkken til 5000??? Dream on. Husk at det antakelig også må gjøres en jobb på vegger i forbindelse med montering av kjøkken.

Annonse

Xtra: som du ser har vi satt opp kjøkkenet til totalt 15.000. Derav 10.000 til arbeid. 5.000 til kjøkkendeler Ikea har jeg regnet ut utifra antall vi trenger, og prisene de har. Det er som sagt et lite kjøkken. Kjøkkenvask og oppvaskmaskin kommer utenom, for det har vi.

Xtra: som du ser har vi satt opp kjøkkenet til totalt 15.000. Derav 10.000 til arbeid. 5.000 til kjøkkendeler Ikea har jeg regnet ut utifra antall vi trenger, og prisene de har. Det er som sagt et lite kjøkken. Kjøkkenvask og oppvaskmaskin kommer utenom, for det har vi.

Ok, lykke til, og fortell gjerne om erfaringene her etterpå :)

Om jeg var dere ville jeg kontaktet firmaet dere tenker å bruke og be om et overslag fra dem. En ting til: Utløser lettveggen behov for elektrisk arbeid?

Som resten syns jeg budsjettet ser i snaueste laget ut. Jeg ville anta ut fra beskrivelsene at dere bør øke budsjettet med iallefall 50% og heller bli positivt overrasket om dere har penger til overs.

Endret av Kayia

Tror du må doble disse summene.

Hva med å ta et rom av gangen? Så er dere mer sikre på at dere klarer det økonomisk. Opp-pussing kan ta en del tid, og da å gå i gang med et så stort prosjekt vil gjøre det utrivelig å bo der. Møbler må også flyttes osv. så det går nok med mye mer tid enn selve opp-pussingen.

Dessuten ville jeg satt opp kalkyle i regneark i stedet for slik gjetting. På maleboksene står det hvor stor flate som dekkes av den aktuelle boksen. Regn ut hvor stor flate som skal males, så dere vet hvor mye maling som går med. Når dere har prisen på malingsboks, er det greit å regne ut hvor mye et rom koster å male, når dere tar med pensler, maskeringstape, og malingsplast til gulvet. Gjør tilsvarende for gulvbelegg også.

Hva med å ta et rom av gangen? Så er dere mer sikre på at dere klarer det økonomisk. Opp-pussing kan ta en del tid, og da å gå i gang med et så stort prosjekt vil gjøre det utrivelig å bo der. Møbler må også flyttes osv. så det går nok med mye mer tid enn selve opp-pussingen.

Dessuten ville jeg satt opp kalkyle i regneark i stedet for slik gjetting. På maleboksene står det hvor stor flate som dekkes av den aktuelle boksen. Regn ut hvor stor flate som skal males, så dere vet hvor mye maling som går med. Når dere har prisen på malingsboks, er det greit å regne ut hvor mye et rom koster å male, når dere tar med pensler, maskeringstape, og malingsplast til gulvet. Gjør tilsvarende for gulvbelegg også.

Enig i at det er lurt med mer presise kalkyler, men når en skal pusse opp med håndverkere er det vel sjelden det er malingprisen eller prisen på andre materialer som velter lasset.

For øvrig synes jeg det er lurere å slå til å gjøre alt på en gang enn å skulle ta ett og ett rom av gangen. Bedre å bo i en bolig under full oppussing et par måneder enn å bo i en bolig under delvis oppussing kanskje et helt år.

Vi har overhodet ikke tenkt å bo der mens det pusses opp. Det har jeg gjort en gang for mye, aldri mer! Især ikke når det gjelder såpass mye som her. Nei, vi pusser opp før vi flytter.

Vi har faktisk satt av et oppussingsbudsjett på 200.000, så vi har en god del å gå på ennå, men ville bare vite sånn cirka. Av disse skal vi forresten bruke 35.000 på radon-sanering, tok ikke det med i regningen over. Hvor mange vet forresten at de bør sjekke radon-nivået i boligen, og så sanere hvis nivået er for høyt?

Annonse

Jeg glemte å si, at det å ombygge inngangspartiet (som er noe av det dyreste tror vi) tar vi bare hvis det er penger igjen til det. Det andre er viktigere.

Fint, for ombygging av et inngangsparti kommer gjerne på 200.000 alene, om håndverkere skal gjøre det skikkelig, inkl. ny dør etc. etc.

Fint, for ombygging av et inngangsparti kommer gjerne på 200.000 alene, om håndverkere skal gjøre det skikkelig, inkl. ny dør etc. etc.

Åj, det var veldig mye! Tror at samme dør kan brukes da, men entreen er knøttligen så vi vil gjerne ha den litt større.

Åj, det var veldig mye! Tror at samme dør kan brukes da, men entreen er knøttligen så vi vil gjerne ha den litt større.

Om det bare er snakk om interne endringer kan det vel bli billigere, men jeg trodde du mente fasadeendringer også.

Xtra: som du ser har vi satt opp kjøkkenet til totalt 15.000. Derav 10.000 til arbeid. 5.000 til kjøkkendeler Ikea har jeg regnet ut utifra antall vi trenger, og prisene de har. Det er som sagt et lite kjøkken. Kjøkkenvask og oppvaskmaskin kommer utenom, for det har vi. Anonymous poster hash: 3b32a...667

Hei,

En vi kjenner fikk akkurat montert et kjøkken, de sa 20 000, det kom på 28 000kr

Det var ikke et stort kjøkken, men flere dagers jobb, vet ikke om var med elektriker, men da vi hadde elektriker bare for bad og gang kom bare det på 20 000 :-( det er dyrt.

Jeg glemte å si, at det å ombygge inngangspartiet (som er noe av det dyreste tror vi) tar vi bare hvis det er penger igjen til det. Det andre er viktigere.

Når det er snakk om kjøkkenet - trenger dere elektriker og/eller rørlegger også? Det er dyrt det... 

Jeg tror dessverre som de fleste andre at dere sikkert må doble prisantydningen dere har laget... Håndverkere er kjempedyrt, med mindre du går for "svarte polakker".

Godt poeng Lillemus! Vi kjøpte ikea kjøkken, skrudde det opp selv men måtte ha inn rørlegger til avløp og oppvaskmaskin, og elektriker til ovn og koketopp. Husker ikke hva det kom på, men flere tusen ble det nok.

Glemte helt å nevne skruer og murplugger på plukklista ovenfor (bare skruer og plugger kom på rundt 1500 for oss, vi ødela i allefall 3 billigere borr før vi bet i det sure eplet og kjøpte kjempedyre, så ble noen hundrelapper der og..), fuge-silikon, fliser, fugemasse, fliselim. Det blir fort ganske mye dyrere enn man tror..

Om dere vil kjøpe et hus som trenger mye oppussing kan det være lurt å ta kontakt med håndverkere for anbud på forhånd. Gjerne ta de med på vising! Dagbøter om arbeidet trekker ut i tid kan også være lurt å ha i kontrakten..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...