TulleKoppen Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Det var ikke snakk om personlighetsrelaterte vansker. Det var snakk om BP. Og den må vel nesten medisineres bort siden den er en biologisk skade. Det er feil at det er helt klare skiller mellom symptomlidelser og personlighetsproblematikk. Mange med symptomlidelser (som bipolar) blir ikke symptomfrie uansett medisinering. Mens andre med personlighetsproblematikk har god nytte av medisinering. Om du tenker over det er uansett alt biologisk. Eller er du åndelig? 0 Siter
ISW Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Det er feil at det er helt klare skiller mellom symptomlidelser og personlighetsproblematikk. Mange med symptomlidelser (som bipolar) blir ikke symptomfrie uansett medisinering. Mens andre med personlighetsproblematikk har god nytte av medisinering. Om du tenker over det er uansett alt biologisk. Eller er du åndelig? Jeg tenker at dersom jeg var bipolar (noe jeg ikke er), så ville jeg satt pris på medikamenter som kunne øke GABA i hjernen og redusere glutamat. Siden man da ville korrigert feilfunksjoner i hjernen som skaper patologiske svingninger i stemningsleie. Jeg har ingen tro på at kognitiv terapi, uansett hvor god, ville greie å rette opp kjemiske feil i hjernen. Hvis jeg hadde personlighetsforstyrrelse (hvilket jeg har, tvangspreget), så ville jeg valgt samtaleterapi, for å bryte uhensiktsmessige tankemønstre. Det blir på samme måte som dersom jeg hadde diabetes, så ville jeg foretrukket å få insulin. Så kunne jeg selvsagt gått i samtaleterapi for å lære meg å håndtere sykdommen, om nødvendig, men det kommer for meg i andre rekke. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Jeg tenker at dersom jeg var bipolar (noe jeg ikke er), så ville jeg satt pris på medikamenter som kunne øke GABA i hjernen og redusere glutamat. Siden man da ville korrigert feilfunksjoner i hjernen som skaper patologiske svingninger i stemningsleie. Jeg har ingen tro på at kognitiv terapi, uansett hvor god, ville greie å rette opp kjemiske feil i hjernen. Hvis jeg hadde personlighetsforstyrrelse (hvilket jeg har, tvangspreget), så ville jeg valgt samtaleterapi, for å bryte uhensiktsmessige tankemønstre. Det blir på samme måte som dersom jeg hadde diabetes, så ville jeg foretrukket å få insulin. Så kunne jeg selvsagt gått i samtaleterapi for å lære meg å håndtere sykdommen, om nødvendig, men det kommer for meg i andre rekke. Nei, dette blir alt for kategorisk og enten-eller for meg. Klarer ikke sette meg inn i det. (Kan heller ikke fatte og begripe hvorfor noen mener endel psykiske lidelser ikke kommer av "kjemi". Hva finnes, bortsett fra kjemi (og biologi), som koker ned til fysikk?) 0 Siter
ISW Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Nei, dette blir alt for kategorisk og enten-eller for meg. Klarer ikke sette meg inn i det. (Kan heller ikke fatte og begripe hvorfor noen mener endel psykiske lidelser ikke kommer av "kjemi". Hva finnes, bortsett fra kjemi (og biologi), som koker ned til fysikk?) Det kan du si. Men det er vel sånn at "kjemiske" forhold muliggjør uhensiktsmessige tankemønstre. Jeg tror at en kjemisk feil ligger til grunn for at du f.eks frykter at du er en svindler. På samme måte vil en kjemisk feil hos meg ligge til grunn for at jeg frykter at jeg kan finne på å skade meg selv på impuls, selv om jeg ikke har noen grunn til eller ønske om å gjøre det. Jeg tror at når disse kjemiske feilene rettes, er det lettere for oss å se på tankene som reint bullshit. Derfor kan medisiner hjelpe ganske så mye. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Det kan du si. Men det er vel sånn at "kjemiske" forhold muliggjør uhensiktsmessige tankemønstre. Jeg tror at en kjemisk feil ligger til grunn for at du f.eks frykter at du er en svindler. På samme måte vil en kjemisk feil hos meg ligge til grunn for at jeg frykter at jeg kan finne på å skade meg selv på impuls, selv om jeg ikke har noen grunn til eller ønske om å gjøre det. Jeg tror at når disse kjemiske feilene rettes, er det lettere for oss å se på tankene som reint bullshit. Derfor kan medisiner hjelpe ganske så mye. Da er vi enige om at det er kjemi det dreier seg om, og ikke "ånd". Men ang. medisin så er jeg ikke helt enig. Man har nok ikke kommet så veldig langt i den "kjemiske forståelsen" av alle slags psykiske lidelser. Man vet litt om depresjon (unipolare og bipolare), mani, schizofreni og psykoser generelt. Men når det kommer til personlighetsproblematikk så vet man svært lite. Man snakker fortsatt mye om "miljø" - noe det selvsagt delvis handler om, men det betyr ikke at det ikke er kjemisk - genetikk og kjemi er to forskjellige tema. Jeg tror videre det er urealistisk å anta at lidelsene er så avgrenset som det virker når du leser retningslinjene med "medisin A til lidelse B, medisin C til lidelse D, og ingen medisin til lidelse E". Om du skjønner. Det er urealistisk å forvente at alle med bipolar lidelse blir friske med korrekt medisinering, i alle fall med den nokså begrensede medisinske kunnskapen vi sitter med i dag... 0 Siter
slabbedask Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 (endret) Det er feil at det er helt klare skiller mellom symptomlidelser og personlighetsproblematikk. Mange med symptomlidelser (som bipolar) blir ikke symptomfrie uansett medisinering. Mens andre med personlighetsproblematikk har god nytte av medisinering. Javel. Hva slags medisinering bør fex gis til en som er Schizoid? Endret 23. august 2013 av slabbedask 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Javel. Hva slags medisinering bør fex gis til en som er Schizoid? Aner ikke! Spør de som får betalt for å vite slikt. (Merk: jeg sa "andre", ikke "alle".) Paranoid og schizotypal personlighetsforstyrrelse kan ha god nytte av antipsykotika. 0 Siter
slabbedask Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 (endret) Aner ikke! Spør de som får betalt for å vite slikt. OK, men fikk bare inntrykk av at du var ekspert på dette... Endret 23. august 2013 av slabbedask 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 OK, men fikk bare inntrykk av at du var ekspert på dette... Hm, kan se hvorfor folk får det inntrykket! Men jeg er nok ikke det. 0 Siter
Gjest Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Jeg tror du prioriterer feil om du velger å oppsøke folk som Kvakkestad. Du har vært vurdert av kompetent psykiater tidligere, og om du ønsker endring i medisinering så kan din fastlege ta kontakt med spesialist. Jeg har ingen tro på at alle dine vansker kan medisineres bort. Affektive svingninger kan medisineres, personlighetsproblematikken må løses på andre måter. Er du sikker på at ikke personlighetsproblematikken kan være på grunn av sykdommen? Både du og nhd mente at en del av problemene mine måtte løses på en annen måte enn medisiner. Jeg har hatt noen ganger med uro, men ellers følte jeg at alle disse problemene jeg slet med forsvant når jeg endret på medisinene. Håper dere har merket endringene på dol også. Jeg har ingen garanti for at jeg får være frisk, og hww kan ha et annet problem enn meg. Men tror dere ikke det kan være verdt å vurdere om endringer/andre medisiner kan gjøre henne friskere. 0 Siter
slabbedask Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Hm, kan se hvorfor folk får det inntrykket! He-he 0 Siter
frosken Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Er du sikker på at ikke personlighetsproblematikken kan være på grunn av sykdommen? Både du og nhd mente at en del av problemene mine måtte løses på en annen måte enn medisiner. Jeg har hatt noen ganger med uro, men ellers følte jeg at alle disse problemene jeg slet med forsvant når jeg endret på medisinene. Håper dere har merket endringene på dol også. Jeg har ingen garanti for at jeg får være frisk, og hww kan ha et annet problem enn meg. Men tror dere ikke det kan være verdt å vurdere om endringer/andre medisiner kan gjøre henne friskere. Jeg har ingen motforestillinger mot at hww får vurdert sin medisinering. Jeg ser imidlertid ingen grunn til at en slik vurdering skal bli bedre hos f.eks. dr. Kvakkestad enn ved at hennes fastlege enten henviser til dps eller selv konfererer med dps enten lokalt eller der hun var til utredning og behandling for noen år siden. 0 Siter
frosken Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Det var ikke snakk om personlighetsrelaterte vansker. Det var snakk om BP. Og den må vel nesten medisineres bort siden den er en biologisk skade. Hww har på dette forum gitt uttrykk for flere ganger at hun i tillegg til BP2 også har personlighetsrelaterte vansker. 0 Siter
Gjest Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Jeg har ingen motforestillinger mot at hww får vurdert sin medisinering. Jeg ser imidlertid ingen grunn til at en slik vurdering skal bli bedre hos f.eks. dr. Kvakkestad enn ved at hennes fastlege enten henviser til dps eller selv konfererer med dps enten lokalt eller der hun var til utredning og behandling for noen år siden. Jeg vil ikke til mitt lokale dps flere ganger. Psykiateren der var ikke til hjelp for meg sist jeg var hos han for medisinvurdering heller. Det andre stedet tviler jeg på at jeg ikke kommer inn. Så jeg må ut på det private markedet. 0 Siter
frosken Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Jeg vil ikke til mitt lokale dps flere ganger. Psykiateren der var ikke til hjelp for meg sist jeg var hos han for medisinvurdering heller. Det andre stedet tviler jeg på at jeg ikke kommer inn. Så jeg må ut på det private markedet. Er det kun _en_ psykiater på ditt lokale dps? Jeg er overbevist om at din fastlege har psykiatere han kan søke råd hos pr telefon dersom han er usikker på hva som bør gjøres med medisineringen Ut i fra reglene om fritt sykehusvalg, så er det mange steder i det offentlige helsevesen du kan henvises til dersom du ikke vil benytte ditt lokale dps. 0 Siter
Gjest Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 (endret) Er det kun _en_ psykiater på ditt lokale dps? Jeg er overbevist om at din fastlege har psykiatere han kan søke råd hos pr telefon dersom han er usikker på hva som bør gjøres med medisineringen Ut i fra reglene om fritt sykehusvalg, så er det mange steder i det offentlige helsevesen du kan henvises til dersom du ikke vil benytte ditt lokale dps. Ja, det er kun en psykiater der. Det er Lithium jeg kunne tenke meg å prøve. Men da må jeg til psykiater. Skal jeg henvises til et nytt dps må jeg sikkert vente mange nye mnd slik som alle ganger før. Endret 23. august 2013 av hww 0 Siter
Gjest Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Jeg har ingen motforestillinger mot at hww får vurdert sin medisinering. Jeg ser imidlertid ingen grunn til at en slik vurdering skal bli bedre hos f.eks. dr. Kvakkestad enn ved at hennes fastlege enten henviser til dps eller selv konfererer med dps enten lokalt eller der hun var til utredning og behandling for noen år siden. Hvem som er best til å vurdere vet ikke jeg, men det var det siste avsnittet ditt jeg kommenterte. Når du skrev at hun ikke kunne forvente at medisinene tok alt (eller noe lignende du skrev) tenkte jeg på at det var det både du,nhd og andre på dol skrev til meg også. Og jeg føler meg helt frisk etter medisin endringene. Jeg ønsker hww skal få bli helt bra, derfor delte jeg disse erfaringene,og det jeg tenker om det. Er det bare noe jeg føler, ellet er du litt på hogget på meg når jeg skriver om ting slik jeg selv har erfart det? Det kan også være jeg som ikke klarer å forklare meg skikkelig, eller få det frem på rette måten. 0 Siter
frosken Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Hvem som er best til å vurdere vet ikke jeg, men det var det siste avsnittet ditt jeg kommenterte. Når du skrev at hun ikke kunne forvente at medisinene tok alt (eller noe lignende du skrev) tenkte jeg på at det var det både du,nhd og andre på dol skrev til meg også. Og jeg føler meg helt frisk etter medisin endringene. Jeg ønsker hww skal få bli helt bra, derfor delte jeg disse erfaringene,og det jeg tenker om det. Er det bare noe jeg føler, ellet er du litt på hogget på meg når jeg skriver om ting slik jeg selv har erfart det? Det kan også være jeg som ikke klarer å forklare meg skikkelig, eller få det frem på rette måten. Nei, jeg er ikke på hugget i forhold til deg når du skriver om dine erfaringer. Det er hyggelig at du har hatt så god virkning av litium. Generelt sett mener jeg det skal svært gode grunner til før man benytter litium, men det er fordi jeg har sett noen tilfeller med alvorlige bivirkninger. Når det gjelder hww spesielt, så har jeg ingen oppfatning av hvorvidt hun bør få prøve litium eller ikke, det må være opp til en psykiater å vurdere. Jeg synes imidlertid det er uklokt å låne penger for å benytte f.eks. dr. Kvakkestand for å få gjort en vurdering, da det finnes mange psykiatere innen det offentlige helsevesen som er kompetent til å gjøre en slik vurdering, og evt. behandling med litium bør følges opp også i etterkant. 0 Siter
Gjest Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Nei, jeg er ikke på hugget i forhold til deg når du skriver om dine erfaringer. Det er hyggelig at du har hatt så god virkning av litium. Generelt sett mener jeg det skal svært gode grunner til før man benytter litium, men det er fordi jeg har sett noen tilfeller med alvorlige bivirkninger. Når det gjelder hww spesielt, så har jeg ingen oppfatning av hvorvidt hun bør få prøve litium eller ikke, det må være opp til en psykiater å vurdere. Jeg synes imidlertid det er uklokt å låne penger for å benytte f.eks. dr. Kvakkestand for å få gjort en vurdering, da det finnes mange psykiatere innen det offentlige helsevesen som er kompetent til å gjøre en slik vurdering, og evt. behandling med litium bør følges opp også i etterkant. Vet du hvor lenge man må vente på å komme inn til spesialist? Det er snakk om opptil ett år (mine erfaringer). T.o.m da jeg gikk i gruppe og ba om en time hos psykiater der for medisinvurdering måtte jeg vente noen mndr på time. 0 Siter
frosken Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Vet du hvor lenge man må vente på å komme inn til spesialist? Det er snakk om opptil ett år (mine erfaringer). T.o.m da jeg gikk i gruppe og ba om en time hos psykiater der for medisinvurdering måtte jeg vente noen mndr på time. Hvor lenge man må vente avhenger av hvordan henvisningen blir vurdert, men i følge ventetidene oppgitt på Fritt Sykehusvalg sin hjemmeside, så er det ikke snakk om så mange uker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.