Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg henvender meg til deg for å få gode råd og anbefalinger mot mine plager.Jeg er en voksen person,på 66 år,aldri vært syk,drevet med ulike aktiviteter i hele mitt liv, spist sunt for å beholde en god helse og få være frisk.Men for ca 8 mnd siden fikk jeg en kraftig infeksjon i V/hånden i forbindelse med legging av laminat på gulv,legene fant ikke årsaken til infeksjon,kanskje var det en flis eller bakterie. Jeg går til kontroll hos raumatolog og får medisinkur i en mnd.med prednisolon som trappes ned i styrke mot slutten av kuren. Jeg er imot bruk av medisiner fordi jeg mener det bryter ned kropppen og ikke bygger den opp,derfor håper jeg du kan hjelpe meg med andre gode løsninger som eks: kåst alternativ kosttilskudd,m.m.,det fins jo så mangt av hjelpemidler- dette har du sikkert god erfaring med og kan anbefale meg for å stanse betennelsen i håndledd og styrke mitt autoimune imunnforsvar.Jeg gjør så godt jeg kan når det gjelder å spise sunt,men det er ikke sikker at alt som er sunt passer til mine plager,derfor vil jeg være svært takknemlig for gode enkle råd fra deg.Jeg drikkert eks kakao,en gang pr dag.med ekte hånning,.blander to spiseskjeer kakao og 2 1/2 dl laktoseredusert lettmelk som gir mye næring og ddet sies også at hånning er betennelsedempende. Hva med litt drikke eks rød vin som jeg av og til koser meg med i helgene,er det greit ? Jeg håper du kan gi meg gode effektive råd om hva jeg bør spise og ikke spise,eventuelt drikke.Med dette venter jeg spent på svar fra deg som kan jeg meg håp om å leve et rimelig godt liv i fremtiden og fortsat få være aktiv som jeg helst ønsker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394131-infeksjon-i-venstre-h%C3%A5nd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei,

Noen matvarer kan fremme betennelsesprosesser i kroppen, mens andre kan motvirke dem. Det høres ut som om du kan ha litt å hente på å spise den maten som bidrar til å redusere betennelse.

Først og fremst gjelder det å øke inntaket av omega-3 samtidig som du reduserer inntaket av omega-6. De to fettstoffene er like viktige i kroppens inflammasjonssystem, men de har totalt motstående virkninger. Omega-3 demper betennelse mens omega-6 øker betennelsesnivået. De bruker samme enzymsystem til nedbrytning, så hvis man får i seg for mye omega-6 vil det være færre enzymer tilgjengelig for å bryte ned omega-3. I dagens samfunn får vi på generelt grunnlag for mye omega-6 i oss, da dette er fettstoffer det brukes mye av i industrien. Problemet er nemlig ikke den daglige oljeskvetten du bruker i salatdressingen. Derimot bør du følge med på hva du får i deg fra de skjulte kildene til omega-6, for eksempel brød, ovnsbakt potet, nudelsuppe, kaker, kjeks, søtsaker, majonesprodukter, kjøpedressinger, tunfisk i olje, potetgull osv. Ofte står det bare ”vegetabilsk olje” på varedeklarasjonen, og da snakker vi gjerne om billig planteolje, f.eks. soya-, mais-, solsikke- eller druekjerneolje, som alle har mye omega-6.

Bruker vi mye omega-6 øker altså behovet for omega-3, men dette er det ikke like lett å få i seg. Vi finner omega-3 i fet fisk og tran, så man kan gjerne spise fet fisk både til middag flere ganger i uken. Ta gjerne tilskudd av tran hver dag, og bruk også kaviar, makrell i tomat, sardiner og sild på brød. Bruk rapsolje til steking av mat og kaldpresset olivenolje om du skal bruke olje til for eksempel dressing, disse er begge rike på omega-3. Linfrøolje inneholder også mye omega 3, og denne må også kun brukes til kalde retter. Du kan med fordel bruke valnøtter hver dag, denne er naturlig rik på omega-3.

Andre matvarer som kan være gunstig for deg er ingefær og gurkemeie. Gurkemeie hører til ingefærfamilien og inneholder curcumin. Dette er et kraftig antioksidant som muligens virker positivt ved betennelse. Vær oppmerksom på at man ikke skal bruke kosttilskudd i store doser, da for mye av det gode ikke nødvendigvis er bra. Innta det heller i naturlig form, eller som krydder i matlaging.

Et annet antioksidant du kan ha nytte av er reservatrol som du finner i rødvin, skallet på røde druer, peanøtter og flere andre typer nøtter, frukt og grønnsaker. Druejuice fungerer like bra som rødvin her, så du trenger ikke nødvendigvis drikke mer rødvin for å oppnå god effekt av reservatrol, men du kan uten problemer unne deg et glass rødvin i ny og ne ☺ I tillegg kan du gjerne bruke grønn te hver dag, som også er proppfull av antioksidanter, og kan virke gunstig ved betennelser i kroppen.

Lykke til med å redusere betennelsesnivået.

Mvh Randi Vassbotn Norheim

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...