Gå til innhold

Jeg er så inderlig enig i dette her (om gratis bibliotek)


laban

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2013/09/13/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/cathrine_sandnes/29261892/

 

Jeg synes Hr. Tybring-Gjedde kan ta seg en tur til f.eks. biblioteket på Sandaker (Torshov filial i Oslo) og se på hva de har fått til der med ørsmå ressurser - og alle skoleelevene med innvandrerbakgrunn som sitter der og gjør lekser før de må hjem til bråkete småsøsken i trange leiligheter.  Så kan han regne på hva det koster hvis et par av dem i stedet dropper ut av ungdomsskolen og finner seg noe - eh -alternativt å drive med.

 

Herlighet, vi hadde råd for over 100 år siden og det koster omtrent ingenting sammenliknet med mange "reparasjonstiltak"!  Bare vent - når bibliotekene har vært nedprioritert lenge nok eller kanskje blitt nedlagt, kommer et eller annet utvalg til å gå inn for nettopp den typen møteplasser for alle generasjoner, uten kjøpepress eller inngangspenger, i lokalmiljøet.

Jeg fatter ikke at dette er så vanskelig å forstå for politikere :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Det stemmer ikke at alle har råd til å kjøpe hva de vil av bøker. Faglitteratur koster skjorta f.eks.

 

2. Det handler ikke om gratis lesning, det handler å beholde kunnskapssentre. Skal man legge ned universitetene og, da, og heller opprette nettundervisning? Eller mener FrP at man ikke trenger akademia?

 

Nok et banalt og ignorant utspill fra fjolset Tybring-Gjedde. Tør minne om dette:

 

talerstol_1016789i.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er få mennesker jeg unngår å se på, men han er en av dem, jeg orker ikke lese heller for jeg vet av erfaring at han hver gang kommer med tåpelige spissformuleringer som er som bensin på bål, og bare øker fordommer, vrangforestillinger og senker en hver debatt ned på et nivå der man vet at det ikke kommer noe konstruktivt ut av det for alle går i forsvarsposisjon.

 

Jeg har sett på Tybring-Gjedde før, og tenkt på hvordan hans ektefelle må ha det?

Skrekk og gru har jeg følt, så slitsomt å være gift med en sånn kverulant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett forferdelig dårlig usosialt utsagn fra den "godeste" Frepper. Da jeg var lutfattig sosialklient, så var biblioteket det eneste jeg hadde. Og det eneste lyspunktet, og en ressurs uten like. LENGE LEVE OFFENTLIGE BIBLIOTEK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

talerstol_1016789i.jpg

 

Se på plakaten til høyre. Hva vil egentlig Frp?

 

Se så på denne nettsiden, nederst i faktaboksen lengt til høyre. Sitat derfra:

 

 

Frp
  • Kutt i sykepenger på 1.570 mrd. kroner.
  • Kutte 500 mill. i dagpenger.
  • Kutter i overgangsstønad som skal hjelpe enslig mor eller far til arbeid med 575 mill. kroner.
  • Slanker grunnstønaden i uføretrygda med 2.368 mrd. kroner.
  • TOTALT: 5.013 mrd. kroner

 

  • Kilde: Partienes alternative budsjetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på plakaten til høyre. Hva vil egentlig Frp?

 

Se så på denne nettsiden, nederst i faktaboksen lengt til høyre. Sitat derfra:

 

Der har de ihvertfall dekket inn 1/3 av de 15 milliardene de vil gi i skattelettelse til de rikeste. For at Rimi-Hagen, Røkke og Fred Olsen skal slippe å betale skatt, tar man fra de syke og uføre som har minst fra før. Vet folk hva de har stemt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at alle har råd til å kjøpe hva de vil av bøker. Faglitteratur koster skjorta f.eks.

 

Enig.

 

Frp klager over at de røde ødelegger norsk kultur og vil erstatte den med multikultur og at mange kulturtiltak er farget av de rødes preferanser. Hvis man skal bevare norsk kultur, burde noen kulturtiltak fremdeles motta offentlig støtte. Biblioteker er lite eller ingenting farget av de rødes preferanser. Bibliotekene er vel det kulturtiltaket som har størst oppslutning i befolkningen.

 

Tybring-Gjedde hevdet at brukerne måtte betale for bruken direkte til biblitekene for at de skulle synliggjøre kostnadene. Da kunne det vært interessant å kunne presentert en statistikk for TG:

Så ville han sett at kostnadene i sammenheng med antall utlån, hvor mange av disse gikk til barn, studenter, minstepensjonister og uføre. Skulle likt å se "masken" hans da. Ikke det jeg tror han hadde endret mening. Jeg tror at den egentlige grunnen er å kunne kostnader til beinet hos det offentlige.

 

Hvor Frp egentlig vil kutte, er vanskelig å vite, bare se kommentaren min ovenfor om sykelønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på plakaten til høyre. Hva vil egentlig Frp?

 

Se så på denne nettsiden, nederst i faktaboksen lengt til høyre. Sitat derfra:

 

Politikere er en gjeng maktkåte lystløgnere, og det gjelder alle partier. 

Anonymous poster hash: 1f51a...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2013/09/13/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/cathrine_sandnes/29261892/

 

Jeg synes Hr. Tybring-Gjedde kan ta seg en tur til f.eks. biblioteket på Sandaker (Torshov filial i Oslo) og se på hva de har fått til der med ørsmå ressurser - og alle skoleelevene med innvandrerbakgrunn som sitter der og gjør lekser før de må hjem til bråkete småsøsken i trange leiligheter.  Så kan han regne på hva det koster hvis et par av dem i stedet dropper ut av ungdomsskolen og finner seg noe - eh -alternativt å drive med.

 

Herlighet, vi hadde råd for over 100 år siden og det koster omtrent ingenting sammenliknet med mange "reparasjonstiltak"!  Bare vent - når bibliotekene har vært nedprioritert lenge nok eller kanskje blitt nedlagt, kommer et eller annet utvalg til å gå inn for nettopp den typen møteplasser for alle generasjoner, uten kjøpepress eller inngangspenger, i lokalmiljøet.

Jeg fatter ikke at dette er så vanskelig å forstå for politikere :angry:

Han er hjertelig velkommen på mitt bibliotek når vi har bydelens førsteklassinger på besøk og de får høre en historie fra en forfatter eller en annen profesjonell formidler, får sitt aller første lånekort og får låne sin aller første bok - den gleden som lyser opp i de små ansiktene er ubetalelig!

 

Han kan også få hilse på guttene (det er flest av dem) som samles i xbox-kroken og spiller, skravler og koser seg en stund før de rusler hjem og spiser middag og på seinåpentdagene også kommer tilbake en tur etter middagen.

 

Eller han kan få se og høre alt skoleungene har på hjertet og som de kanskje ikke har så mange andre de kan fortelle det til - det er utrolig mye vi får høre! Mange unger sitter hos oss og gjør lekser, vi hjelper dem om nødvendig, trøster og oppmuntrer, skryter og irettesetter.

 

Eller de pensjonerte eller uføretrygdede som ikke har noe annet møtested i bydelen, men som kan sitte hos oss, kjøpe seg en kaffe, lese dagens ferske aviser, skravle og diskutere sport / dagens nyheter / krigen osv med andre i samme situasjon og ofte låner de med seg en bok eller to (veldig gjerne om 2. verdenskrig...).

 

Eller lesesirkelen med middelaldrende kvinner som møtes en gang i mnd og diskuterer ivrig boka de har lest siden sist.

 

Eller barnehagene som kommer på lesestund annenhver uke. Eller seniorene som kommer på gratis datakurs en gang i uka. Eller mange av våre nye landsmenn som vil låne språkkurs for å lære seg norsk.

 

Eller han kan komme på Leseknappfesten vi holder hver høst for alle de ungene som har lest 4-12 bøker hver i løpet av sommerferien og dermed får sin gratis Leseknapp i bronse, sølv eller gull - dere har ingen anelse om hvor vanvittig stas den lille knappen til å feste på jakken er! Det er bare såvidt vi får midler til å kjøpe en bolle og et glass brus eller saft til hver unge - så mye for å satse på den oppvoksende generasjon!  Bare på mitt lille bydelsbibliotek er det over 90 påmeldte unger nå til høstens Leseknappfest!

 

Og alle de andre gjestene våre. Jeg skal love at om vi hadde innført årsavgift eller avgift pr. lånte bok/film/cd så hadde utlånet sunket så mye at vi hadde blitt nedlagt i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...