Gå til innhold

Slik vil man arbeidsministereen endre NAV

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Slik-vil-arbeidsminister-Robert-Eriksson-endre-Nav-7341903.html#.Ul-SJHCD5c0    

Jeg syns igrunnen det meste av dette ser lovende ut, jeg. Hva syns dere?

Eneste bekymringen (som det ikke står noe om her) måtte være om langvarige syke mennesker uten arbeidsevne vil få redusert trygdeytelsene sine fordi "det skal lønne seg å jobbe", eller at det blir enda vanskeligere å få trygd for syke mennesker, enn det er i dag.

SLIK VIL ARBEIDSMINISTER ROBERT ERIKSSON ENDRE NAV:

1. Avvikle skillet mellom Nav stat og Nav kommune. I dag har Nav et partnerskap med 429 kommuner. Mange brukere føler seg som kasteballer i systemet. «Mye kaos og rot», sa Eriksson.

2. Kutte antallet Nav-kontorer. Kan ikke lenger ha et Nav-kontor i hvert kommune - de minste kontorene har for lite kompetanse.

3. Mer makt til hvert enkelt kontor. «Dagens organisering er svært fragmentert og lite helhetlig».

4. Opprette Nav-ombud. Hensikten er å styrke brukerperspektivet. «Altfor mange brukere føler de ikke blir møtte med respekt».

5. Gi rett til å bytte Nav-behandler. Innføre rett til å bytte saksbehandler - og i visse tilfelle mulighet til å skifte kontor.

6. Kutte minst halvparten av Nav-tiltakene. I dag har om lag 50 ulike tiltak. «Uoversiktlig, og mange Nav-ansatte vet ikke en gang om alle tiltakene», mener Eriksson. Vil ha gjennomgang av alle tiltak, og kutte minst 50 prosent.

Endret av ekte nick

Fortsetter under...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Slik-vil-arbeidsminister-Robert-Eriksson-endre-Nav-7341903.html#.Ul-SJHCD5c0    

Eneste bekymringen (som det ikke står noe om her) måtte være om langvarige syke mennesker uten arbeidsevne vil få redusert trygdeytelsene sine fordi "det skal lønne seg å jobbe", eller at det blir enda vanskeligere å få trygd for syke mennesker, enn det er i dag.

1. Avvikle skillet mellom Nav stat og Nav kommune.I dag har Nav et partnerskap med 429 kommuner. Mange brukere føler seg som kasteballer i systemet. «Mye kaos og rot», sa Eriksson.

2. Kutte antallet Nav-kontorer.Kan ikke lenger ha et Nav-kontor i hvert kommune - de minste kontorene har for lite kompetanse.

3. Mer makt til hvert enkelt kontor.«Dagens organisering er svært fragmentert og lite helhetlig».

4. Opprette Nav-ombud.Hensikten er å styrke brukerperspektivet. «Altfor mange brukere føler de ikke blir møtte med respekt».

5. Gi rett til å bytte Nav-behandlerInnføre rett til å bytte saksbehandler - og i visse tilfelle mulighet til å skifte kontor.

6. Kutte minst halvparten av Nav-tiltakeneI dag har om lag 50 ulike tiltak. «Uoversiktlig, og mange Nav-ansatte vet ikke en gang om alle tiltakene», mener Eriksson. Vil ha gjennomgang av alle tiltak, og kutte minst 50 prosent.

Jeg synes det er absurd med slike programerklæringer som å "kutte minst halvparten av Nav-tiltakene". Riktignok ønskes en gjennomgang av alle tiltak, men forhåndsmål om å kutte 50 % - før innhold og effekt av tiltaket er vurdert - er jeg svært kritisk til. Folk er svært forskjellige, har svært ulike utfordringer i forhold til det å være i arbeid, og jeg tror at differensierte tiltak bidrar til at flere kan finne en meningsfull vei til arbeidslivet.

Jeg synes det er absurd med slike programerklæringer som å "kutte minst halvparten av Nav-tiltakene". Riktignok ønskes en gjennomgang av alle tiltak, men forhåndsmål om å kutte 50 % - før innhold og effekt av tiltaket er vurdert - er jeg svært kritisk til. Folk er svært forskjellige, har svært ulike utfordringer i forhold til det å være i arbeid, og jeg tror at differensierte tiltak bidrar til at flere kan finne en meningsfull vei til arbeidslivet.

Enig - hvordan beregner man hva som er "minst 50% av alle tiltak"? Lager man en liste over hva de kalles og stryker halvparten, eller skal kostnadene halveres?

Dessuten er jeg litt spent på pkt. 3 "mer makt til hvert enkelt kontor". Synes det lukter litt maktkamp av det. Men jeg har egentlig ikke så mye peiling på NAV.

Skulle ønske at ett av grepene hadde vært at man skulle tilbake fra at alle saksbehandlere skal ha kunne alt. Det er som kjent umulig for én person å vite alt, dermed ender man opp med en diger organisasjon der ingen medarbeidere har greie på noe som helst.

Annonse

Det tenkte jeg og. De må da først finne ut hva disse tiltaka dreier seg om og utrede viktigheten og effekten av de, før de bestemmer at de skal kutte 50 %. Høres veldig lite gjennomtenkt ut å kutte 50 % uten å vite hva de skal kutte... nesten som om de bare tok et tall ut fra lufta. 

1. Avvikle skillet mellom Nav stat og Nav kommune. I dag har Nav et partnerskap med 429 kommuner. Mange brukere føler seg som kasteballer i systemet. «Mye kaos og rot», sa Eriksson.

2. Kutte antallet Nav-kontorer. Kan ikke lenger ha et Nav-kontor i hvert kommune - de minste kontorene har for lite kompetanse.

3. Mer makt til hvert enkelt kontor. «Dagens organisering er svært fragmentert og lite helhetlig».

4. Opprette Nav-ombud. Hensikten er å styrke brukerperspektivet. «Altfor mange brukere føler de ikke blir møtte med respekt».

5. Gi rett til å bytte Nav-behandler. Innføre rett til å bytte saksbehandler - og i visse tilfelle mulighet til å skifte kontor.

6. Kutte minst halvparten av Nav-tiltakene. I dag har om lag 50 ulike tiltak. «Uoversiktlig, og mange Nav-ansatte vet ikke en gang om alle tiltakene», mener Eriksson. Vil ha gjennomgang av alle tiltak, og kutte minst 50 prosent.

Med unntak av sykepenger er trygdet tilværelse allerede ulønnsom. Da er tiltak med begrunnelse å gjøre arbeid lønnsomt, smør på flesk. De mangler innsats for å få folk i lønnet jobb og innsats for å hindre utstøtning fra arbeidslivet.

Fra listen:

1-5: OK.

6: Aner ikke hva virkeningen er fordi jeg ikke vet stort om hva disse 50 tiltakene går ut på.

Anonymous poster hash: 103e8...05d

1) Enig, både for brukere, NAV-ansatte og NAV-ledere. Rattsøutvalget gikk vel i sin tid mot denne modellen:

https://www.google.no/search?q=ratts%C3%B8+utvalget&rlz=1C1TEUA_enNO494NO508&oq=ratts%C3%B8&aqs=chrome.2.69i57j69i61j0l3.5419j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8#es_sm=122&espv=210&q=ratts%C3%B8+utvalget+nav

2) Er jeg uenig i og det henger sammen med punkt 3. Min erfaring er at jo lenger ute beslutningslinjen sitter, jo verre er det å se og tenke løsningsorientert rundt den enkelte bruker.

4) NAV-ombud er sikkert på sin plass. Men hvem rapporterer de til og hvor er de ansatt?

5) Dette lar seg vanskelig gjøre på småkontorer og åpner uansett for "shopping" av veiledere..Habilitetssaker blir løst på behørlig måte pr i dag (tror jeg).

6) Det tenker jeg er god ide, men det fordrer at tiltakene blir fleksible og gir rom for individuelle vurderinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...