Gå til innhold

gå ned i vekt..

Gjest trine

Anbefalte innlegg

Først og fremst vil jeg si at disse sidene er kjempefine og dødsnyttige.

Problemet mitt er at jeg vil gjerne gå ned noen kilo. Ikke mange, bare 2-3. problemet er at jeg spiser ganske sunt og trener regelmessig, og derfor vet jeg ikke hva jeg kan forandre på. Jeg kan jo selvfølgelig trene mere, men det gidder jeg liksom ikke. Vet ikke helt om kostholdet mitt er supersunt , så jeg hadde blitt veldig takknemmelig hvis noen kunne kommentert mitt daglige inntak.

frokost: enten havregrøt eller 1 brødskive med leverpostei, salami, lett syltetøy, eller to knekkebrød med pålegg. drikker aldri melk, juice, saft eller brus. drikker cola light, i helgene, men noen ganger funlight på hverdagene.

lunsj: 1-2 brødskiver med sunt pålegg+ vann.

mellom: 1 frukt.

middag: 1-2 poteter/pasta/ris, kjøtt eller fisk..

spiser ikke kvelds..

trener 5-6 timer hver uke. styrke, aerobick og utholdenhet. Nånærmer jo jula seg og jeg vil ned 2-3 kg før julaften. Har noen en god strategi for hvordan jeg kan gå ned disse kiloene. grunnen til at jeg vil gå ned er fordi jeg vil ha noen kilo å gå på i jula for da skal jeg kose meg. vet at hvis jeg går mye opp i vekt i jula, kommer jeg til å starte på en slankekur etter nyttår og det vil jeg ikke.

veier foresten 48.5kg og er 153 cm høy.

håper noen kan hjelpe meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

herrlighet, hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke bekymret meg. kostholdet ditt høres ut som det tilhører et supermenneske. skulle ønske jeg var et!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Trine,

Jeg synes vekten din allerede er lav nok, og ser derfor ikke at noe vektnedgang er nødvendig.

Jeg ville bare kommentere inntaket ditt litt. Ut fra det du skriver, kommer jeg frem til at du har et inntak på rundt 900-1100 kcal. Dette er halvparten av hva kroppen din trenger av kalorier. Et så lavt inntak vil heller ikke gi deg alt av vitamin og mineraler som du også trenger. Forbrenningen din er sannsynligvis ganske lav nå, så jeg vil anbefale at du gradvis øker inntaket ditt slik at kroppen blir vant til et høyere inntak.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg tror ikke du må fiksere så mye på vekt. Føler du at du ser bra ut? Føler du deg sterk, opplagt og veltrent for det meste? Jeg synes du spiser altfor lite. Kan jo fortelle litt om meg, jeg er 167 cm og veide 74 kilo for fem uker siden. Så begynte jeg å trene omtrent som du gjør nå, mest aerobic med styrke innlagt i timene. I starten passet jeg veldig på hva jeg spiste: ingen dessert, ikke godteri, ikke brus, ikke overspise ved middag, spise ofte og sunt. Det som skjedde etter 3 uker var at jeg gikk ned 2-3 kilo og fikk jo sjokk. Jeg var jo bare litt pløsete på magen og hadde mistet 2-3 kilo! Etter dette begynte jeg å drikke litt brus i ny og ned, ta meg litt godteri og potetgull i godt lag. Og vekta fortsetter nedover fremdeles. Det er fordi jeg får i meg mer enn nok kalorier, for jeg trenger dem om jeg skal yte maksimalt på trening! Når man spiser mye, får man bygd skikkelig med muskler når man trener. Muskler veier jo mye mer enn fett, og muskler forbrenner jo fett. Man trenger muskler. Mitt poeng er: ikke tenk på vekta, for så lenge du føler deg bra så skal du ikke henge deg opp i den. Når du sier at du ikke "orker" å trene mer - kanskje du orker mer om du får i deg den maten du skal ha?

Trening og ernæring er en langt mer innviklet prosess enn stappe inn mat --> trene den av. Kos deg med maten i jula du, bare tren litt ekstra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...