Gå til innhold

Jøss falt boligmarkedet sammen på en dag?

Anbefalte innlegg

Sitter i den situasjonen at vi har kjøpt men ikke solgt. Har ikke fått med meg nyhetene om at boligmarkedet skal ned opp til 20% før nå. Har vi bor har boligene blitt solgt etter kort tid. Veldig spent på hvordan dette blir nå. 

Noen som har opplevd det samme tidligere? 

Anonymous poster hash: d0b74...5ef

Fortsetter under...

Sitter i den situasjonen at vi har kjøpt men ikke solgt. Har ikke fått med meg nyhetene om at boligmarkedet skal ned opp til 20% før nå. Har vi bor har boligene blitt solgt etter kort tid. Veldig spent på hvordan dette blir nå. 

Om det i det hele tatt blir noe av denne spådde nedgangen i boligprisen, skjer det neppe over natten. Men over flere mnd/ kanskje opp mot et år eller mer. Selv tror jeg vi får en liten nedgang i en periode bare. Tror du kan ta det helt med ro angående boligsalget.

Det er vanskelig å si om salget vil gå litt tregere eller ikke som følge av all oppmerksomheten om boligmarkedet de siste dagene. Det har imidlertid vært skrevet en del i avisene om dette hele høsten, og en venninne av meg som prøver å kjøpe leilighet i Oslo for tiden sier at alle hun har vært interessert i har gått over takst - til tross for spådommene om nedgang. Dersom boligen ligger i et attraktivt område, så vil salget sannsynligvis gå greit for dere også.

På nitti-tallet falt prisene voldsomt,  Jeg hadde betalt litt over en mill for min leilighet og tre år senere solgte en nabo for 15 000.

Det virker ikke som om noen av forståsegpåerne mener at man risikerer et tilsvarende fall nå.

Annonse

Jeg håper ikke det, det var kjipt selv om noen var råheldige og fikk kjøpt seg meget rimelig bolig ;) Det gikk jo på bekostning av de stakkarne som gikk konkurs.

Ja mener å huske det var endel leiligheter på Grønland til kr 1,- , dog med mye fellesgjeld. Hørte bare om en som gikk i tap med 200 000. Så selv på en leilighet på Grunerløkka til 350 000 men syntes det var for dyrt, så turte ikke å spørre banken engang;)

Trådstarter

Jeg tviler på at det vil falle voldsomt, dog en utflating i prisveksten er kanskje greit.

Godt å høre at ikke alle tror på voldsomt prisfall med det første, for da vil vi nok få et svare strev med å selge.

Trådstarter

Annonse

Sitter i den situasjonen at vi har kjøpt, men ikke solgt. Har ikke fått med meg nyhetene om at boligmarkedet skal ned opp til 20% før nå. Har vi bor har boligene blitt solgt etter kort tid. Veldig spent på hvordan dette blir nå. 

Jeg har levd en stund og sett boligmarkedet svinge både opp og ned.  Det mest stabile er at de mest skråsikre "ekspertene" ikke er særlig pålitelige. 

Før eller senere måtte jo stigningen flate ut, ellers hadde ingen med normal inntekt hatt råd til å kjøpe sin første bolig i det hele tatt.   Det trenger ikke komme noe krakk der prisene synker drastisk, selv om prisstigningen stopper opp.

Den viktigste effekten for deg er kanskje at det vil ta lenger tid å få solgt.  Markedet blir litt avventende hver gang det påstås at det kommer til å skje noe dramatisk med boligmarkedet.    

Jeg kjøpte min første leilighet i 94. Idag er den verdt 2 mill mer enn det jeg kjøpte den for :)

Joda, men det er etter nesten 20 år.  Selv ikke på 90-tallet var det normalt at leiligheter i Oslo (der Dorthe bor) kostet en månedslønn. 

Nix  :ph34r:  15 000 blanke kroner.  Jeg tviler på at de tilstander noen gang kommer igjen.

Hva var grunnen til at den ble solgt så billig? Det må jo ha vært noe helt spesielt (som f.eks. enorm fellesgjeld), for selv om prisnedgangen var voldsom rundt 1990, så ble jo ikke leilighetene verdiløse. Min leilighet gikk ned ca 40 % i verdi, (før den heldigvis steg til mer enn det dobbelte av utgangsverdien).

en vi 

Hva var grunnen til at den ble solgt så billig? Det må jo ha vært noe helt spesielt (som f.eks. enorm fellesgjeld), for selv om prisnedgangen var voldsom rundt 1990, så ble jo ikke leilighetene verdiløse. Min leilighet gikk ned ca 40 % i verdi, (før den heldigvis steg til mer enn det dobbelte av utgangsverdien).

Det var byfornyelsen og fellesutgiftene var skyhøye.  Vi hadde blitt selveiere og plutselig var fellesgjelda blitt personlig gjeld til husbanken og vi betalte bare renter. 
Så de ble omtrent gitt bort gratis, vi skylte jo plutselig mer enn vi hadde betalt.  Men vi som klarte å holde på leilighetene fikk jo slettet den gjelda året etter borettslagene i byfornyelsen og dermed steg de igjen.

Ja husker at de som ikke klarte å betale, gjorde at det ble desto mer å betale for naboen. Til slutt var det ikke mulig å sitte med leilighetene for mange. Var vel derfor det gikk leiligheter på Grønland i Oslo for kr 1.

Trådstarter. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...