Gå til innhold

Moskeene er bekymret for radikalisering

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Somalisk-mosk---Stopp-rekruttering-av-barna-vare-Vi-aksepterer-det-ikke-7360047.html#xtor=RSS-3  

-Foreldre må våkne og passe på hva barna driver med, også på internett. Det mener Imam Mehboob-ur-Rehman i Islamic Cultural Centre    

Moskeen er svært bekymret for økt radikalisering og vil bli mer aktive for å motvirke utviklingen. Styret skal ha samtaler med unge om radikalisering og jihad. Majoriteten av de ca. 6000 medlemmene er barn og unge fra fem til 20 år.

- Vi ønsker at våre unge skal ta avstand fra radikalisering og ekstremisme, sier Osman som har bodd 24 år i Norge,      

Jeg er veldig bekymret, plutselig mister vi barna, det er ubeskrivelig. Det er skummelt egentlig. Vi snakker mye om det. Våre barn har ikke noe i Syria å gjøre, sier Osman.  

Osman erkjenner at det de siste få årene har vært en rask og urovekkende utvikling. Han merker mye frustrasjon blant unge, som er mye på internett. Han sier at en del kan havne i et vakuum etter videregående fordi de ikke kommer inn på høyere studier eller får jobb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395322-moskeene-er-bekymret-for-radikalisering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bra at religiøse ledere har fokus på dette; de har ofte større innflytelse enn foreldre, lærere, venner o.a.

Fokus? Det betyr vel bare at de har lagt merke til problemet. Det betyr ikke at de aktivt gjør noe eller har tiltak som virker imot radikalisering.

Anonymous poster hash: 34223...9cd

Fokus? Det betyr vel bare at de har lagt merke til problemet. Det betyr ikke at de aktivt gjør noe eller har tiltak som virker imot radikalisering.

OK? Da har du nok inside information, noe jeg ikke har. Jeg leser i media og registrerer hva muslimer rundt meg uttrykker, meir veit jeg ikke. Det hadde vært interessant om du kunne videreformidle informasjonen du sitter på.

OK? Da har du nok inside information, noe jeg ikke har. Jeg leser i media og registrerer hva muslimer rundt meg uttrykker, meir veit jeg ikke. Det hadde vært interessant om du kunne videreformidle informasjonen du sitter på.

Ingen innsideinfo, men bare dyp skepsis til hva som foregår i moskeer. Avisene forteller ikke om at moskeene har tiltak imot radikalisering.

For noen år siden tok journalister opp skjulte samtaler med imamer om omskjæring av jenter og lignende tema. Imamene benektet omskjæring til journalistene, men de gikk inn for omskjæring når de trodde samtalene ikke kunne bli offentliggjort.

Og lignende kan skje nå med radikalisering, når de inviterer radikale islamister hit til sine moskeer. Moskeene vil neppe vedgå at de bidrar til radikalisering. De vet jo godt at det kan komme sanksjoner hvis de forherliger terrorisme.

Annonse

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Somalisk-mosk---Stopp-rekruttering-av-barna-vare-Vi-aksepterer-det-ikke-7360047.html#xtor=RSS-3  

-Foreldre må våkne og passe på hva barna driver med, også på internett. Det mener Imam Mehboob-ur-Rehman i Islamic Cultural Centre    

Moskeen er svært bekymret for økt radikalisering og vil bli mer aktive for å motvirke utviklingen. Styret skal ha samtaler med unge om radikalisering og jihad. Majoriteten av de ca. 6000 medlemmene er barn og unge fra fem til 20 år.

- Vi ønsker at våre unge skal ta avstand fra radikalisering og ekstremisme, sier Osman som har bodd 24 år i Norge,      

Jeg er veldig bekymret, plutselig mister vi barna, det er ubeskrivelig. Det er skummelt egentlig. Vi snakker mye om det. Våre barn har ikke noe i Syria å gjøre, sier Osman.  

Osman erkjenner at det de siste få årene har vært en rask og urovekkende utvikling. Han merker mye frustrasjon blant unge, som er mye på internett. Han sier at en del kan havne i et vakuum etter videregående fordi de ikke kommer inn på høyere studier eller får jobb

Hvorfor er det alltid problemer med muslimske innvandrere? Hører vi noen gang om lignende med fex folk fra Vietnam eller Sri Lanka?

Og der vant du prisen for dagens mest naive innlegg! Stå på!

Jeg pleier ikke å være av den negative sorten som maler fanden på veggen før jeg har grunn til å gjøre det... Selvsagt er det flott at moskeene ser dette som et problem og ønsker å ta tak i det? Hvorvidt de gjør det eller ikke aner jeg selvsagt ikke noe om foreløpig, men jeg ser det som positivt at de kommer med en "uttalelse" og skjønner ikke hvorfor du alltid må komme med slike surmaga oppstøt.

Jeg pleier ikke å være av den negative sorten som maler fanden på veggen før jeg har grunn til å gjøre det... Selvsagt er det flott at moskeene ser dette som et problem og ønsker å ta tak i det? Hvorvidt de gjør det eller ikke aner jeg selvsagt ikke noe om foreløpig, men jeg ser det som positivt at de kommer med en "uttalelse" og skjønner ikke hvorfor du alltid må komme med slike surmaga oppstøt.

Sur kjerring er som hun selv skriver - sur. Og det gavner ikke henne!

Men jeg savner sunn skepsis fra deg, for her er ingenting som tyder på at lederskapet i moskeene virkelig tar tak i problemet. Jeg vil se at de virkelig gjør det og med tiltak som virker, før jeg tror på dem. Dette er folk som vanligvis lyver så det renner av dem. Ingen grunn til å tro noe annet her heller. De har det jo i Koranen - "tagyyia" - lovlig løgn i islam hvis det er til islams fordel. Og det pålegget følger de!

Sur kjerring er som hun selv skriver - sur. Og det gavner ikke henne!

Men jeg savner sunn skepsis fra deg, for her er ingenting som tyder på at lederskapet i moskeene virkelig tar tak i problemet. Jeg vil se at de virkelig gjør det og med tiltak som virker, før jeg tror på dem. Dette er folk som vanligvis lyver så det renner av dem. Ingen grunn til å tro noe annet her heller. De har det jo i Koranen - "tagyyia" - lovlig løgn i islam hvis det er til islams fordel. Og det pålegget følger de!

Skeptisk er jeg ;) Jeg så bare ingen grunn til å skrive mer enn det jeg gjorde siden jeg ikke var inne i en "diskusjon" - Jeg skrev en setning om at jeg var glad for at de iallefall har sagt de vil ta tak i problemet, og det håper jeg da alle er glade for? Selvsagt gjenstår det å se om det virkelig skjer noe fra den kanten -men jeg synes at et positivt utspill er bedre enn taushet.

Skeptisk er jeg ;) Jeg så bare ingen grunn til å skrive mer enn det jeg gjorde siden jeg ikke var inne i en "diskusjon" - Jeg skrev en setning om at jeg var glad for at de iallefall har sagt de vil ta tak i problemet, og det håper jeg da alle er glade for? Selvsagt gjenstår det å se om det virkelig skjer noe fra den kanten

Det er det ingen grunn til å tro.

Ultra-konservative Islam Net er på få år blitt Norges største muslimske ungdomsorganisasjon.

1500 unge menn på Islam Nets fredskonferanse rekker opp hånda når de blir spurt: Dersom Koranen sier at dødstraff, om det er steining for utroskap eller hva som helst, er den beste mulige straffen - bør ikke det brukes over hele verden?

Dette er ungdom som har gått på norske skoler, og som er godt klar over hvor ekstremt budskapet til organisasjonens leder, Fahad Qureshi er. Hvorfor fenger han dem?

Islam Net er klare på at de ikke støtter terror, eller noen form for vold. Men de er ideologiske brødre og søstre til voldsromantikerne i Profetens Umma, og forkynner et ønske om å innføre en islamsk stat med menneskerettighetsstridige kriminalstraffer. Forvirringen er total når steining og dødsstraff får enstemmig oppslutning på en «fredskonferanse».

http://www.dagbladet.no/2013/10/23/kultur/meninger/kommentar/islam/radikalisme/29937027/

Dette lover ikke bra for fremtiden.

Endret av slabbedask

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...