Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, jeg er bekymret for en kamerat av meg. Han har i lang tid spist bare brødskiver med jordbærsyltetøy og drikker lettmelk til hvert måltid. Ca det siste halvåret har han kuttet ut syltetøy og spiser bare brød(uten smør) med lettmelk til. Han spiser også fløyelsgrøt av og til(jeg vet ikke helt hvor ofte). En periode maste jeg litt på ham og påvirket ham til å spise kylling, men det har han så vidt jeg vet sluttet med. Årsaken til dette er at han ikke tåler så mye. Jeg mistenker at det hele begynte da han sluttet å jobbe og ønsket å leve billigst mulig(han har også kuttet kontakten med NAV). Skal ikke gå for mye i detaljer her. Spørsmålet mitt er enkelt og greit, er det ikke farlig å spise så lite variert over en lang periode? Kan han utvikle sjørbuk, hvis han ikke allerede kan ha det da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395372-ensidig-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres slettes ikke sunt ut, greit nok en liten stund hvor målet er å overleve økonomisk i ei studenttid, men han får jo ikke i seg nok næringsstoffer. Han kan fort dra på seg sykdommer.

Dette minner meg om bonden som ville avvenne hesten sin med å spise, han hadde nesten klart det sa han, da den daua.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395372-ensidig-kosthold/#findComment-3508576
Del på andre sider

Hei, jeg er bekymret for en kamerat av meg. Han har i lang tid spist bare brødskiver med jordbærsyltetøy og drikker lettmelk til hvert måltid. Ca det siste halvåret har han kuttet ut syltetøy og spiser bare brød(uten smør) med lettmelk til. Han spiser også fløyelsgrøt av og til(jeg vet ikke helt hvor ofte). En periode maste jeg litt på ham og påvirket ham til å spise kylling, men det har han så vidt jeg vet sluttet med. Årsaken til dette er at han ikke tåler så mye. Jeg mistenker at det hele begynte da han sluttet å jobbe og ønsket å leve billigst mulig(han har også kuttet kontakten med NAV). Skal ikke gå for mye i detaljer her. Spørsmålet mitt er enkelt og greit, er det ikke farlig å spise så lite variert over en lang periode? Kan han utvikle sjørbuk, hvis han ikke allerede kan ha det da?

Jeg veit ikke så mye om skjørbuk, men det er vel en nesten utrydda mangelsjukdom (i Norge i dag)?  Jeg ville vært meir bekymra over det faktum at han har har slutta å jobbe og kutta kontakten med NAV? Hva er grunnen til at han syns det er OK å bare spise "tørre" brødskiver, osv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395372-ensidig-kosthold/#findComment-3508587
Del på andre sider

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei,

Så bra at vennen din har noen som bryr seg om han, det høres ut som om du er bekymret med rette: et kosthold kun basert på brød, melk og fløyelsgrøt er ikke forenelig med god helse over lang tid. Et så ensidig kosthold vil mangle viktige vitaminer og mineraler, samt fettstoffer og protein. Over lang tid kan dette føre til mangelsykdommer, lite overskudd og energi, og potensielt vekttap.

Du forteller at han ikke tåler så mye, men du sier ikke noe om det betyr at han har intoleranse/allergi ovenfor mat. Hvis han spiser brød og drikker melk virker det hvert fall som om han tåler gluten og laktose/melkeprotein, og da burde han tåle kylling og annen ren mat. Kanskje han ikke tåler mat i form av magesmerter eller andre reaksjoner? I så fall burde han få dette grundig sjekket hos lege, det finnes god behandling for irritabel tarm ved hjelp av diett som utelater mat med ufordøyelige fiber og visse andre sukkerarter. Men dette blir jo litt spekulasjon fra min side, han bør uansett ta saken opp med legen sin for å få utelukket alvorlig sykdom.

Når man spiser ensidig over lengere tid vil kroppens jernstatus reduseres, og et paradoks her er at jo mindre energi og jern man får inn i kostholdet, dess mindre matlyst får man. Dermed kan man gå ned i vekt, trenge mindre energi, spise mindre og slik fortsetter den onde sirkelen. Det er derfor viktig å komme seg ut av denne negative spiralen ved å få opp jernstatus, og spise mer mat. Hos legen er det lurt å sjekke jernstatus ved å måle både hemoglobin og ferritin, og ta jerntabletter samtidig som man øker jerninntaket via kosten dersom jernstatus er lav. Det kan også være gunstig å sjekke vitamin D, B12 og folat, disse er ofte lav ved ensidig kosthold, og kan gi alvorlig sykdom ved langvarig mangel.

Du uttrykker en bekymring for at vennen din kan ha utviklet skjørbuk, og fordi vitamin C er et vannløselig vitamin er det ikke lett å sjekke status på dette vitaminet i kroppen. Basert på hans ensidige kosthold kan jeg ikke finne noen kilde til vitamin C, og selv om det nå til dags er sjelden å utvikle skjørbuk kommer dette av at de fleste har noe vitamin C i kostholdet jevnlig nok til å unngå sykdommen. Skjørbuk medfører blødninger, oppsvulmet og blodig tannkjøtt, dårlig appetitt, vekttap og tretthet. Sykdommen utvikler seg etter 4-7 måneder med ensidig kost. Som du ser får man altså dårlig appetitt både av et for lavt inntak av jern og vitamin C, så denne mangelen forsterker den onde sirkelen som gir lavt matinntak. Et vanlig multivitamin kjøpt i dagligvarehandelen vil kunne balansere en del av disse manglene slik at alvorlig sykdom unngås, men på lang sikt er det beste å ha et variert kosthold bestående av kjøtt, fisk, frukt, grønt, grovt korn og melkeprodukter.

Til sist vil jeg si at det virker som om vennen din kunne trenge noen som kan hjelpe han ut av den vanskelige situasjonen han er i nå. Dårlig økonomi er ofte årsak til ensidig kost, men det trenger ikke være dyrt å spise mat som holder deg frisk. Det er mye dyrere å bli alvorlig syk, et variert kosthold er dermed en god investering i egen helse. Jeg vil oppfordre vennen din til å søke hjelp hos lege, både for å ta blodprøver og sjekke status på helsesituasjonen, men også for å få hjelp til å komme seg videre. Du sier at han har kuttet kontakten med Nav, og her kan legen hjelpe med å få opprettet ny kontakt, kanskje med andre kontaktpersoner dersom det er dette som har vært årsaken til bruddet. Jeg vet ikke noe om den mentale helsen til vennen din, men mangel på vitaminer og mineraler kan gi depresjon, maktesløshet og en generell tretthet som kan rettes opp i når de riktige næringsstoffene tilføres igjen. Det kan virke som om han har \"gitt opp\", og dette kan være en ren virkning av for lite mat, vitaminer og mineraler.

Håper inderlig at du og vennen din får hjelp, slik at han får en bedre helse. Det er vondt å se på når noen som står deg nær lider og utvikler sykdom, særlig når det i utgangspunktet er unødvendig sykdom.

Lykke til,

Hilsen Randi

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395372-ensidig-kosthold/#findComment-3508809
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...