Gå til innhold

Fluanxol, bivirkninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet med trilafon pga rykninger i ansiktet som jeg fikk. Dette har jeg fortsatt i perioder etter 7 måneder.

Hvis jeg nå skulle finne på å prøve Fluanxol, vil disse rykningene bli forverret? Er denne medisinen like ille som trilafon i så måte?

Skrevet

Jeg fikk tåkete syn av trilafon og det ble seponert. Flere år senere ble jeg satt på fluanxol.Vi begynte med det vi trodde var en lav dose 20mg, jeg fikk det i injeksjoner annenhver uke. I begynnelsen hadde jeg skikkelige bivirkninger. Jeg klarte ikke se rett, øynene mine bare ble dratt oppover og jeg fikk kjeven låst. Måtte gå på akineton for at det skulle hjelpe. VI reduserte dosen, men det fortsatte, nå har vi økt til 25mg og jeg har ikke bivirkninger men jeg tror jeg hadde bivirkninger et år etter jeg begynte på medisinen. Det var helt forferdelig, jeg kunne jo ikke se, langt mindre kjøre bil eller være på jobb.

Skrevet

Fluanxol og trilafon er samme slags medisin, gamle nevroleptika som ga mye extrapyrmidable bivirkninger. Skulle du begynne på fluanxol, så har den mange av de samme bivirkningene som trilafon. Den er like ille når det gjelder extrapyrmidable bivirkninger.

Jeg vet ikke hva slags diagnose du har, men de nyere atypiske anti-psykotiske medisinene som zyprexa, zeldox, abilify, seroquel, solian og risperdal, har mye mindre slike bivirkninger.

Er du schizofren kan også Leponex, som er helt uten slike bivirkninger være ett alternativ.

Skrevet

Fluanxol og trilafon er samme slags medisin, gamle nevroleptika som ga mye extrapyrmidable bivirkninger. Skulle du begynne på fluanxol, så har den mange av de samme bivirkningene som trilafon. Den er like ille når det gjelder extrapyrmidable bivirkninger.

Jeg vet ikke hva slags diagnose du har, men de nyere atypiske anti-psykotiske medisinene som zyprexa, zeldox, abilify, seroquel, solian og risperdal, har mye mindre slike bivirkninger.

Er du schizofren kan også Leponex, som er helt uten slike bivirkninger være ett alternativ.

Kan jeg spørre hva slags dose Fluanxol du tok da du fikk EP bivirkninger?

Jeg er oppe i 2mg, snart 4 uker. Merker ingen bivirkninger.

Skrevet

Jeg fikk akutt dystoni da jeg gikk på 2 mg. men det er herrens mange år siden...

Skrevet

Ble en sånn atypisk ap på meg ja. Håper det virket raskt.

Jeg har ikke schizofreni, noe annet som er udefinerbart. Depresjon og angst.

Skrevet

Jeg fikk akutt dystoni da jeg gikk på 2 mg. men det er herrens mange år siden...

Trist å høre :( Kan tenke meg at det var en tøff opplevelse.

Hvor lenge hadde du gått på medisinen? Hadde du noen diagnose?

Gikk du i tillegg på andre medisiner eller trappet ned på andre medisiner før dystoni brøt ut? Røyket du? Hva med alkohol?

Spør siden jeg også går på Fluanxol. Og syns det er skummelt det der altså. Er liksom ikke snakk om "bare" diabetes eller vektøkning, som andre AP kan gi.

Sånn generelt, er det noen nye AP som virker som Fluanxol, mot angst i hverdagen?

Håper på svar :)

Skrevet

Trist å høre :( Kan tenke meg at det var en tøff opplevelse.

Hvor lenge hadde du gått på medisinen? Hadde du noen diagnose?

Gikk du i tillegg på andre medisiner eller trappet ned på andre medisiner før dystoni brøt ut? Røyket du? Hva med alkohol?

Spør siden jeg også går på Fluanxol. Og syns det er skummelt det der altså. Er liksom ikke snakk om "bare" diabetes eller vektøkning, som andre AP kan gi.

Sånn generelt, er det noen nye AP som virker som Fluanxol, mot angst i hverdagen?

Håper på svar :)

Nei, akutt dystoni var ikke noe vondt, det var bare veldig merkelig. Nakken beveget seg rytmisk og spente seg, det gikk over med antiparkinson medisin. Det er verre for de som får tardive dyskenieser.

Jeg vet ikke om noen annen medisin enn zyprexa av antipsykotiske midler som er bra mot angst. :)

• 2 år senere...
Emilia Penelope
Skrevet

Jeg vil bare skrive en positiv ting om fluanxol fordi det er så mye negativt her. Jeg går selv på fluanxol 40 mg injeksjon. Jeg merker egentlig ingen bivirkninger og jeg merker stor demping av stemmer. Denne medisinen føles ikke som alle de andre antipsykotikaene jeg har gått på og den gjør ikke at jeg føler jeg ikke klarer å tenke sånn som jeg synes noen av de antipykotiske medisinene kan få meg til å føle. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hyggelig tilbakemelding. Jeg tror den brukes alt for lite . 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...