Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Selskap og julebord står i kø fremover.  Jeg har tatt meg kraftig sammen denne uken.  Begrenset skikkelig på alt jeg spiser.  Jeg synes selv jeg har vært flink, men når jeg gikk på vekten i dag så vistes ingenting igjen. Jeg sliter med å holde motivasjonen oppe nå.  Samtidig så sliter jeg en del med uroen igjen også.   

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395458-jeg-f%C3%B8ler-ikke-det-nytter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bella Dotte

11

• miakami

5

• frosken

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Fører du kalorilogg, og hva er din BMR? Hvor ofte veier du deg? Hva spiser du på en typisk dag? Har du "spisedager", fører du opp alt du spiser da også? Har du strategier for hvordan takle disse spesielle anledningene som dukker opp hele tiden?

Fører du kalorilogg, og hva er din BMR? Hvor ofte veier du deg? Hva spiser du på en typisk dag? Har du "spisedager", fører du opp alt du spiser da også? Har du strategier for hvordan takle disse spesielle anledningene som dukker opp hele tiden?

BMI er 25,4. Jeg teller ikke kalorier. Har gjort det før og det fungerte dårlig. Får spiseproblemer når jeg gjør det på den måten. Det jeg prøver er å finne hva som gjør meg mest mett på minst mulig kalorier.

Jeg spiser en skive til frokost, 2 skiver til lunsj, en skyr når jeg kommer fra jobb. Spiser ikke til jeg er mett på middag. Utover kvelden sliter jeg. Jeg kjemper for å holde lavt inntak av mat. Det varierer. En gulrot, liten porsjon havregrøt (1/2dlhavregryn og 1,25 dl melk) eller 1 skyr.

Strategien min når det dukker opp noe ekstra er at jeg spiser det som er, bare i veldig begrenset mengde.

Jeg drikker også mye vann.

OK, jeg spurte om BMR, men jeg lurte på BMI også... Du er bare lett overvektig iflg den. MÅ du gå ned? Ikke spis for lite, man skal ha næring, ikke bare bli mett. Jeg tror du trenger mer kjøtt, mer fett, mer proteiner, mer variasjon. Spiser du fisk, frukt, nøtter? Lettprodukter eller vanlig mat?

Endret av Bella Dotte

OK, jeg spurte om BMR, men jeg lurte på BMI også... Du er bare lett overvektig iflg den. MÅ du gå ned? Ikke spis for lite, man skal ha næring, ikke bare bli mett. Jeg tror du trenger mer kjøtt, mer fett, mer proteiner, mer variasjon. Spiser du fisk, frukt, nøtter? Lettprodukter eller vanlig mat?

BMI før jeg begynte på lithium var 23,3, så jeg er nødt til å gjøre noe med det. BMR vet jeg ikke hva er. Jeg spiste mye frukt før, spesielt druer og bananer. Jeg spiser både litt lettprodukter og vanlig mat. Hender jeg tar meg noen nøtter også.

BMR er "Basic Metabolic Rate" - eller hvilestoffskiftet. Det er hvor mye energi kroppen din bruker på "tomgang". Jeg ser Wikipedia anbefaler, uten kildebelegg, å ikke gå under denne grensen. Jeg synes det høres fornuftig ut. Selv har jeg ligget rundt min i et par uker nå (1300-1400 kcal), og føler meg mett stort sett hele tiden uten sug av noe slag. Middag må jeg bare droppe en stund, selv om jeg har redusert veldig på mengden, det blir for mye mat på en gang.

Nå har det vel vært en lengre diskusjon om medisiner får en til å ville spise mer, eller annerledes, eller om det bare blir vannansamlinger i kroppen, uten at man kom til noen konklusjon. Jeg kan dog ikke tro at lithium forandrer metabolismen? Sånn at du får i deg mer enn du spiser, det er umulig... Druer og bananer har veldig mye sukker i seg, og nøtter har mye fett, men alt kan spises, med måte. Variasjon er viktig. Spis helst mat fra minst tre matvaregrupper til hvert måltid (også mellommåltidene). Da holder blodsukkeret seg mest mulig jevnt. Jeg har en antagelse om at lettprodukter både får en til å spise mer fordi man tror det er "sunt" og "kalorifattig", og fordi kroppen både ikke får i seg nok næring, og sammensetningen skaper et ekstra sug etter usunn mat. Jeg har droppet skummetmelken, bruker bare helmelk, og er mett og går ned i vekt likevel. Skjærer ikke av fettranden heller ;)

Endret av Bella Dotte

Annonse

Det er vel ikke så ille?

Ikke så veldig ille, men når jeg har gått opp 6-7 kg etter at jeg begynte med lithium og det fortsetter den veien, så er jeg nødt til å gjøre noe med det.  Jeg trenger absolutt ikke et nytt problem. Jeg har ikke noe hast med å komme ned der jeg var.  Bare det går rett vei.  

Vei deg fastende, når du har stått opp, og ikke mer enn en gang i uka!

Jeg veier meg fastende.  Har stort sett veid meg hver dag, og kommer nok til å fortsette med det.  Det motiverer mer å spise mindre når jeg går ofte på vekten.  Samtidig som jeg fortere oppdager hvis det går feil vei.

Jeg veier meg fastende.  Har stort sett veid meg hver dag, og kommer nok til å fortsette med det.  Det motiverer mer å spise mindre når jeg går ofte på vekten.  Samtidig som jeg fortere oppdager hvis det går feil vei.

OK, men i dag veide jeg 500 gram mindre enn i går, så jeg blir bare forvirret. Jeg prøver å venne meg av med å snikveie meg, men det er ikke lett. Hvis man spiser bra og mosjonerer, vil vekta går rett vei.

OK, men i dag veide jeg 500 gram mindre enn i går, så jeg blir bare forvirret. Jeg prøver å venne meg av med å snikveie meg, men det er ikke lett. Hvis man spiser bra og mosjonerer, vil vekta går rett vei.

Jeg vet at vekten varierer etter saltinntak, toalettbesøk og forskjellig.  Tar høyde for det, og henger meg ikke opp i hvert gram hver dag, men jeg synes det burde vise på vekten likevel nå.  Kroppen blir ikke fornøyd før den får de kaloriene den er vant med, derfor blir hele dagen en kamp når jeg skal redusere.  Har gått meg en lang tur i dag :)

Jeg heier på deg :) Ikke vær så opptatt av vekten de første ukene. Hos meg rikket den seg ikke når jeg spiste etter 75-80%. Derimot hadde jeg plutselig gått ned 3 kilo etter fire uker :) Du må gi kroppen din litt tid i det her og det vil ha effekt med mindre du ikke småspiser for mye innimellom måltider. Julebord og juletreff er ingen hindring. Bare gjør som du har gjort til nå - spis og drikk mindre enn du ville gjort til "vanlig". 

Anonymous poster hash: 197d3...bf6

Annonse

Selskap og julebord står i kø fremover.  Jeg har tatt meg kraftig sammen denne uken.  Begrenset skikkelig på alt jeg spiser.  Jeg synes selv jeg har vært flink, men når jeg gikk på vekten i dag så vistes ingenting igjen. Jeg sliter med å holde motivasjonen oppe nå.  Samtidig så sliter jeg en del med uroen igjen også.

Jeg synes du bør gratulere deg selv med å ikke ha gått ytterligere opp i vekt :-)

Jeg heier på deg :) Ikke vær så opptatt av vekten de første ukene. Hos meg rikket den seg ikke når jeg spiste etter 75-80%. Derimot hadde jeg plutselig gått ned 3 kilo etter fire uker :) Du må gi kroppen din litt tid i det her og det vil ha effekt med mindre du ikke småspiser for mye innimellom måltider. Julebord og juletreff er ingen hindring. Bare gjør som du har gjort til nå - spis og drikk mindre enn du ville gjort til "vanlig". 

Anonymous poster hash: 197d3...bf6

Takk for det :)

Kroppen blir ikke fornøyd før den får de kaloriene den er vant med, derfor blir hele dagen en kamp når jeg skal redusere.

Selvfølgelig blir hver dag en kamp når hodet og kroppen ikke samarbeider. Jeg tror du spiser feil. Spis sånn at du føler deg mett og tilfredsstilt. Det vil si sunn mat i passe porsjoner. Sunn mat er den maten som passer best for akkurat deg i den livssituasjonen du er i. Da vil kroppen tære på fettet ned til der du skal være.

Det er sant det :) Det er det som er det viktigste for meg også.  Men det hadde vært motiverende hvis det også viste litt nedgang da.

Selvfølgelig vil du gjerne se litt nedgang også, men jeg synes det er viktig å ha et mer langsiktig perspektiv enn bare en uke av gangen. Å stoppe vektoppgang er et svært viktig skritt på veien.

Du bør vel for øvrig sørge for at fastlegen av og til sjekker stoffskiftet ditt.

Jeg vet at vekten varierer etter saltinntak, toalettbesøk og forskjellig.  Tar høyde for det, og henger meg ikke opp i hvert gram hver dag, men jeg synes det burde vise på vekten likevel nå.  Kroppen blir ikke fornøyd før den får de kaloriene den er vant med, derfor blir hele dagen en kamp når jeg skal redusere.  Har gått meg en lang tur i dag :)

Hjelper det deg noe å spise mer grønnsaker?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...