Gå til innhold

Derfor vil vi være hjemme - ønsker mindre stress og mer tid til barna

Anbefalte innlegg

Fra dagens VG:

Derfor vil vi være hjemme - mindre stress og mer tid til barna

50.000 norske kvinner er hjemmeværende. Likestillingsminister Solveig Horne mener det er på høy tid å anerkjenne dem.

Dropper jobben etter mammaperm. Trine Ulfsnes kommer ikke til å gå tilbake til jobben sin som butikksjef når hun er ferdig med mammapermisjonen. Hun vil i stedet være hjemmemamma på fulltid for jentene sine.

- Det beste nå er at minstemann kan få en rolig start på dagen.

- Jeg får høre "tenk på alt du taper", men jeg syns det er viktigere å være sammen med barna, og oppdra de til å bli trygge barn.

- Det viktigste for meg er at ungene ikke skal ha en stresset hverdag, sier fembarnsmanna Minica Kristiansen. 

- Og om det er grått og trist ute, så kommer de ikke hjem til et tomt og kaldt hus. Da er jeg hjemme og kan hjelpe dem med lekser og lage middag til dem.

Ingen av de syv barna til Linda C. Hagen har gått i barnehage. Hun har vært hjemmeværende siden førstemann kom for femten år siden. 

- Jeg elsker det. Barna mine kan følge sin egen rytme uten stress, og jeg kan følge dem tett opp.

Er husmorrollen fra glansdagene på 50- og 60-tallet på full fart tilbake? Og er en hverdag med mindre stress og mer kontakt med foreldrene bedre for barna?
Endret av slabbedask

Fortsetter under...

Fra dagens VG:

Er husmorrollen fra glansdagene på 50- og 60-tallet på full fart tilbake? Og er en hverdag med mindre stress og mer kontakt med foreldrene bedre for barna?

Jeg tror at det er de færreste som klarer å organisere en familie med fem eller syv barn uten at en av foreldrene i det minste jobber redusert en periode.  Jeg tror de fleste barn har glede av å gå noe i barnehage fra 3-års alder, men dersom du har en haug med søsken hjemme som du kan leke med, så blir barnehage mindre viktig enn det er for barn som kun blir gående hjemme med en forelder.

Jeg tror det er godt for unger at det er voksne tilgjengelige etter skoletid, men jeg tror ikke nødvendigvis det er en god løsning for foreldrene.

Dersom dama i artikkelen og mannen hennes får dette til å fungere både økonomisk og sosialt så er det jo flott for dem. :)

For meg og min familie hadde det ikke fungert. Jeg er helt ærlig på at jeg rett og slett ikke hadde giddet gå hjemme med småunger i årevis, det hadde gjort meg sprø og jeg er ikke god nok på å sysselsette og sosialisere ungene mine godt nok, mener jeg selv. Mine har heldigvis stortrivdes både i barnehagen og på SFO i sin tid. :) Det har dessuten også vært viktig for meg å forsørge meg selv og ikke gå rundt og bli forsørget av en mann og/eller av staten.

Fra dagens VG:

Jeg tror verken 7-barnsfamilien eller andre sider ved 50-/ 60-tallet er "på full fart tilbake". 

Mine barn har gått i barnehage uten å ha noen stresset hverdag.  De gangene jeg har vekket et førskolebarn, kan jeg telle på én hånd. 

Det er altfor mange variable (foreldrenes yrke og inntekt, reisevei, familiens størrelse, boligpriser, barnehageplasser, tilbud for "hjemmeværende" barn - for å nevne noen få) til at det går an å generalisere rundt hva som er "best", verken for barna eller foreldrene.  Dette må hver enkelt familie finne ut av selv.     

Jeg var en del hjemme med barna når de var mindre.. Tok noe ekstra vakter men da jobbet jeg ettermiddag og kveld. Vi hadde barnehage til den minste og eldste mann var på skole. Jeg lot mange ganger den minste være hjemme hos meg på dagen. Fordi jeg synes det var kos og den dagen hun måtte på skolen kom fort nok. Det jeg fikk høre i barnehagen fra de som jobbet der var att jeg skjemte bort datteren min,fordi hun var hjemme hos meg. Skjønner ikke att folk kan få seg til og si slikt

Jeg var en del hjemme med barna når de var mindre.. Tok noe ekstra vakter men da jobbet jeg ettermiddag og kveld. Vi hadde barnehage til den minste og eldste mann var på skole. Jeg lot mange ganger den minste være hjemme hos meg på dagen. Fordi jeg synes det var kos og den dagen hun måtte på skolen kom fort nok. Det jeg fikk høre i barnehagen fra de som jobbet der var att jeg skjemte bort datteren min,fordi hun var hjemme hos meg. Skjønner ikke att folk kan få seg til og si slikt

Det er ganske naturlig at folk som jobber i barnehage sier slikt.

Annonse

Det er ganske naturlig at folk som jobber i barnehage sier slikt.

Synes du det?  Å "skjemme bort"?  Jeg synes det er merkelig at noe sånt kommer fra barnehageansatte. 

Nå vet ikke jeg om de antok at figgen bare sto på pinne for datteren når de to var hjemme sammen, slik at hun kunne bli vant til å få ting akkurat som hun ville hele tiden og bli "bortskjemt" på den måten - eller om de mente at det er altfor behagelig å være hjemme sammenliknet med det pedagogiske "hardkjøret" i barnehagen.  I begge tilfeller mener jeg det er helt på jordet. 

Den eneste litt "normale" forklaringen jeg kan tenke meg, er hvis de antok at figgen lot datteren bestemme hver morgen om hun skulle i barnehagen eller ikke.  Det ville i så fall ikke vært så lurt, hvis det før eller senere ble slutt på den situasjonen - og det kan vel muligens beskrives som å "skjemme bort" barnet, hvis det får bestemme over slike ting helt alene.  Men det virker jo ikke som om det var sånn det foregikk. 

Det viktigste her er vel at familiene gjør det som passer best for dem dersom de har økonomi til det :) Man bør ikke se ned på noen uansett hva de velger.

Selv hadde jeg nok ikke orka å være hjemmeværende i flere år, for jeg er en mye bedre mamma når jeg får jobbe utenfor hjemmet. Jeg kunne godt tenkt meg en fridag i uka, men har dessverre ikke råd til dette da jeg kun har en inntekt.

Jeg håper dagens kvinner er såpass forutseende at de sørger for å ha en sikkerhet den dagen de evt blir skilte og/eller den dagen de blir pensjonister. Jeg har en venninne som har laga en avtale med sin mann via advokat slik at hun ikke skal stå på bar bakke om de blir skilte, og slik at hun slipper å få bare minstepensjon når hun blir pensjonist. Mannen ønsker ikke å være hjemmeværende, mens hun kunne tenke seg dette i noen år når barna er små (noe han også gjerne ønsker).

Jeg tror det er viktig at mødre er ute i jobb iallefall deler av oppveksten til barna. Dette fordi man vel har sett at døtre med yrkesaktive mødre lettere får seg en god utdannelse kontra døtre av hjemmeværende mødre.

Jeg leste hele artikkelen, og syntes den var ganske meningsløs. " Hvorfor ønsker noen å være hjemmeværende? Jo, de svarer: fordi de ønsker å være hjemmeværende, og føler de har anledning til det". Og de hadde fire til 7 barn, noen med sykdom, mann som var borte på anlegg osv. Klart det hadde vært mer stress for mor, barn og hele familien hvis moren hadde jobbet fullt i tillegg, ikke noe rart i det.

Synes du det?  Å "skjemme bort"?  Jeg synes det er merkelig at noe sånt kommer fra barnehageansatte. 

Nå vet ikke jeg om de antok at figgen bare sto på pinne for datteren når de to var hjemme sammen, slik at hun kunne bli vant til å få ting akkurat som hun ville hele tiden og bli "bortskjemt" på den måten - eller om de mente at det er altfor behagelig å være hjemme sammenliknet med det pedagogiske "hardkjøret" i barnehagen.  I begge tilfeller mener jeg det er helt på jordet. 

Den eneste litt "normale" forklaringen jeg kan tenke meg, er hvis de antok at figgen lot datteren bestemme hver morgen om hun skulle i barnehagen eller ikke.  Det ville i så fall ikke vært så lurt, hvis det før eller senere ble slutt på den situasjonen - og det kan vel muligens beskrives som å "skjemme bort" barnet, hvis det får bestemme over slike ting helt alene.  Men det virker jo ikke som om det var sånn det foregikk.

jeg skjemte ikke bort min datter når hun var hjemme. Men jeg synes selv det var kos att vi to kunne finne på ting. Dagen hvor hun må på skole å ikke kunne være hjemme kom fort. Hun var jo ikke hjemme hver dag men de dagene hvor jeg ikke skulle noe spesielt...

jeg skjemte ikke bort min datter når hun var hjemme. Men jeg synes selv det var kos att vi to kunne finne på ting. Dagen hvor hun må på skole å ikke kunne være hjemme kom fort. Hun var jo ikke hjemme hver dag men de dagene hvor jeg ikke skulle noe spesielt...

Jeg er enig med deg i at det var en litt merkelig ting å si fra barnehagens side. Men det kan jo ha vært bare en klønete formulering.

Annonse

Mine barn har gått i barnehage uten å ha noen stresset hverdag.  De gangene jeg har vekket et førskolebarn, kan jeg telle på én hånd. 

Off topic: Det utsagnet stemmer også på mine (nå voksne) barn - men du verden som det har blitt oppveiet av alle de gangene pr dag de har blitt vekket i eldre aldre... ;-) Minst 3 ganger hver morgen - hver av dem...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...