Gå til innhold

Norske barnehager søker hjelp til å håndtere rasisme

Anbefalte innlegg

Også fra dagens VG:

Hvilken dukke ville ditt barn valgt? Barnehagerasisme er et tema få våger å snakke om. Forskning viser at barn har fordommer mot hudfarge. Og norske barnehager søker hjelp til å håndtere rasisme.

I 2010 gjorde den anerkjente barnepsykologen Margaret Beale Spencer intervju med 133 fire-femåringer- og tiåringer fra New York og Georgia. Hun viste barna tegninger av barnefigurer med ulike hudfarge. Etterpå ble barna stilt spørsmål om sine holdninger til hudfarge. Både de hvite og de sorte barna vise rasistiske fordommer.

I 2008 laget danske Intitutt ffor Menneskerettigheder en film som viste at flertallet av de intervjuede barna ser på hvit hud og blå øyne som idealet.

Er barn naturlige rasister?

Endret av slabbedask

Fortsetter under...

Annonse

Kom på en episode fra noen år tilbake. Minstejenta mi var nok i fireårsalderen og vi hadde kommet hjem fra Spania få dager før. Vi satt på en kafe her hjemme og inn kom en tamilsk familie. Veslejenta mi utbrøt: "Oj, mamma, dei har heilt sikkert vært i Spania mykje lenger enn oss!" ;)

(det er svært få mennesker med mørk hudfarge her vi bor)

Endret av Togli

Dummeste jeg har hørt.  Mine unger som er oppvokst midt i byen er helt farveblinde.  

Du mener at vi skal tro mer på dine høyst personlige erfaringer enn seriøse forskningsresultater? Dummeste jeg har hørt.

Du mener at vi skal tro mer på dine høyst personlige erfaringer enn seriøse forskningsresultater? Dummeste jeg har hørt.

Det er vel egentlig like dumt å tro at noen er født rasister? Hvor er logikken i det liksom?

Klart rasisme ikke er medfødt. Det handler ikke om annet enn holdninger barna får fra andre mennesker.

Det er vel egentlig like dumt å tro at noen er født rasister?

Da må du først definere rasisme. Men det er helt naturlig å trekkes mot det kjente, og være skeptisk til det fremmende. Anbefaler at du kjøper dagens VG og leser artikkelen i magasindelen.

Endret av sur kjerring

Da må du først definere rasisme. Men det er helt naturlig å trekkes mot det kjente, og være skeptisk til det fremmende. Anbefaler at du kjøper dagens VG og leser artikkelen i magasindelen.

Med rasisme mener jeg at man ser ned på bestemte grupper mennesker og mener de er mindre "verdifulle" enn andre.

Barns skepsis til fremmede handler selvsagt ikke om rasisme slik man definerer begrepet.

Selv har jeg svart hår, og opplever at helt små barn kan begynne å gråte når jeg nærmer meg dem. Babyer med mamma eller pappa som har svart hår gråter ikke av mitt utseende ;)

Små barn kan være skeptiske til mennesker med briller eller skjegg hvis de ikke har sett dette før. Her snakker vi jo ikke om rasisme, men om ubegrunnet redsel for det ukjente.

Nå har jeg ikke lest den forskningen, og vet bare det du siterer her.

Men at hvite barn skulle foretrekke hvite dukker (hvis det stemmer) syns jeg ikke er rart. Man velger jo gjerne det som likner en selv, og det er er mest vant til. Var barnehagen full av mørkhudete barn, ville disse sannsynligvis valgt dukker med samme farge som seg selv og de voksne de var vant til å ha rundt seg.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det skulle stemples som rasisme.

At man trekkes mot det kjente, og det som ligner en selv er helt naturlig - og ikke rasisme siden dette valget ikke er tatt på bakgrunn av at man mener at de mørkhudede dukkene er "mindre verdt" enn de hvite. Klart rasisme er tillært av holdninger en møter rundt seg i oppveksten. Hvis det hadde vært medfødt så hadde vel strengt tatt alle vært rasister da?

Annonse

At man trekkes mot det kjente, og det som ligner en selv er helt naturlig - og ikke rasisme siden dette valget ikke er tatt på bakgrunn av at man mener at de mørkhudede dukkene er "mindre verdt" enn de hvite. Klart rasisme er tillært av holdninger en møter rundt seg i oppveksten. Hvis det hadde vært medfødt så hadde vel strengt tatt alle vært rasister da?

Nei, de fleste blir indoktriniert til å mene de riktige tingene.

Nå har jeg ikke lest den forskningen, og vet bare det du siterer her.

Men at hvite barn skulle foretrekke hvite dukker (hvis det stemmer) syns jeg ikke er rart. Man velger jo gjerne det som likner en selv, og det er er mest vant til. Var barnehagen full av mørkhudete barn, ville disse sannsynligvis valgt dukker med samme farge som seg selv og de voksne de var vant til å ha rundt seg.

Poenget er at hvit barn velger hvite dukker, og sorte barn velger sorte dukker. Barna velger altså dukker som ligner på seg selv, og sine nærmeste. Dette er altså før de blir indoktriniert av skole og media.

Nei, poenget var at også sorte barn valgte hvite dukker, og sa at det var penest, og riktigst.

Da har du lest en annen artikkel en den jeg leste. For der stod det at både de hvit og sorte barna viste rasistiske tendenser.

Anonymous poster hash: e01e5...f13

Eh, det står at både hvite og sorte barn viste rasistiske tendenser, men særlig de hvite barna hadde negative assosiasjoner til mørk hudfarge. Så vises det til en amerikansk undersøkelse, og en dansk, der flertallet av de intervjuede barna ser på hvit hud og blå øyne som idealet. Så siteres en mørk jente som sier hun ønsker seg lysere hud, fordi "brunt er ekkelt". Osv. Jeg sittet igjen med inntrykket at det var poenget i artikkelen, ikke at det ikke finnes rasisme, eller alle barn er "naturlige rastister" mot de som er annerledes enn seg selv. Og de fleste ekspertene som kommenterer, sier at dette er noe barna lærer hjemme (ikke er født med sammen med hudfargen sin).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...