Gå til innhold

Min hemmelighet..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Captain Cheeseheart

14

• AnonymBruker

11

• slabbedask

9

• stjernestøv

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Captain Cheeseheart

Islam er en primitiv religion man bør motarbeide med alle midler.

Det er jeg ikke dog ikke helt enig i. Jeg ser på det primitive her som hvordan praksis rundt religionen er. Kristendommen er en temmelig grellsk religion det og, om du ser på middelalder-praksis. Men norske kristne av typen "mainstream" i dag virker jo ganske fromme og forsiktige, syns du ikke?

Islam må gjennom en moderniseringsprosess, men det er ikke gitt at det skjer, slik som har skjedd med kristendommen. Desverre.

Det er jeg ikke dog ikke helt enig i. Jeg ser på det primitive her som hvordan praksis rundt religionen er. 

Men en religion kan bare bedømmes etter hvordan den praktiseres.

Kristendommen er en temmelig grellsk religion det og, om du ser på middelalder-praksis. Men norske kristne av typen "mainstream" i dag virker jo ganske fromme og forsiktige, syns du ikke?

Jo, derfor blir det også helt feil å sammenlige den gjennomsnittlige kristne med den gjennomsnittlige muslim. Religionen står langt langt sterkere i muslimske land. Og som du sier, islam har aldri vært igjennom en moderniseringsprosess/reformasjon. Man tolker fortsatt bøker fra den mørkeste middelalder helt bokstavelig. 

Captain Cheeseheart

Men en religion kan bare bedømmes etter hvordan den praktiseres.

Uenig. Jeg mener begge deler. Mein Kampf er bad stuff uansett hvordan man praktiserer det. Religion er ikke noe spesielt eller isolert her, det gjelder jo filosofi for å gå "høyt" nok.

Jo, derfor blir det også helt feil å sammenlige den gjennomsnittlige kristne med den gjennomsnittlige muslim. Religionen står langt langt sterkere i muslimske land. Og som du sier, islam har aldri vært igjennom en moderniseringsprosess/reformasjon. Man tolker fortsatt bøker fra den mørkeste middelalder helt bokstavelig. 

Ja, men dette har med praksis å gjøre. Hvordan den tolkes, hvor sterkt den står.

Det er ikke sikkert det er noe som heter modernisering/reformasjon for islam. Det er ikke sikkert det er mulig. Det avhenger jo av grunntankene, om det faktisk er rom for forandring i denne retningen. Dette er det egentlig ingen som vet noe sikkert om...

Islam kommer alltid til å være en primitiv religion, fordi man kan ikke endre på "Guds ord", uansett hvor mye tid som går, og uansett hvor mye samfunnet endrer seg. Det er riktig at både kristendommen og islam har vært primitive religioner, men kristendommen har tilpasset seg det moderne samfunnet, islam har ikke og kommer ikke til å gjøre det i tilstrekkelig grad til å være forenlig med våre verdier.

Når det gjelder muslimer i Norge i dag så har jeg hatt gleden av å vokste opp i et område med flertall av muslimer. Den gode nyheten, er at hvis en ser bort ifra jødehets, homofilihets, blondejenter-hets og undretrykking av jentene, og småkriminalitet, og en gammeldags macho-kultur så var de fleste relativt harmløse, og det er derfor jeg ikke tror at du har så mye å frykte, bortsett fra eventuell hets, de kommer nok ikke til å ta det så mye lenger enn det, men det er kun basert på egne erfaringer, jeg har ikke fasiten =)

Og ja, jeg bor ikke der lenger, av åpenbare årsaker...

EDIT: mener ikke at alle muslimer er slik, dette er slik jeg opplevde de muslimene som vokste opp i mitt område, og er muligens ikke representative for resten av muslimene i Norge
Endret av schizoid1337

Annonse

Captain Cheeseheart

Islam kommer alltid til å være en primitiv religion, fordi man kan ikke endre på "Guds ord", uansett hvor mye tid som går, og uansett hvor mye samfunnet endrer seg. Det er riktig at både kristendommen og islam har vært primitive religioner, men kristendommen har tilpasset seg det moderne samfunnet, islam har ikke og kommer ikke til å gjøre det i tilstrekkelig grad til å være forenlig med våre verdier.

Helt greit at du mener dette. Men det er jo kun dine meninger. Det er ikke noe man vet noe om. Jeg er selv usikker i saken, så jeg sier ikke dette fordi jeg er uenig i det du sier. Jeg syns bare det er på sin plass å fremheve personlige meninger som det de er, og fakta som fakta.

Helt greit at du mener dette. Men det er jo kun dine meninger. Det er ikke noe man vet noe om. Jeg er selv usikker i saken, så jeg sier ikke dette fordi jeg er uenig i det du sier. Jeg syns bare det er på sin plass å fremheve personlige meninger som det de er, og fakta som fakta.

Fakta er dødsstraff støttes av flertallet muslimer. Fakta er vel også det det er ingen andre innvandrerer grupper som det er så mye "bråk" med som muslimer.

Endret av slabbedask
Captain Cheeseheart

Fakta er dødsstraff støttes av flertallet muslimer.

Tviler jeg ikke på. Men motstand mot dødsstraff er rimelig nytt også i "kristen" tradisjon. Du skal ikke lenger enn over dammen for å finne noen gufs fra fortiden i så måte...

Uenig. Jeg mener begge deler. Mein Kampf er bad stuff uansett hvordan man praktiserer det. Religion er ikke noe spesielt eller isolert her, det gjelder jo filosofi for å gå "høyt" nok.

Det spiller i såhenseende ingen rolle hva som står "i boken". Jeg mener at det kun er hvordan tilhengerne tolker og praktiserer som er det avgjørende.

Det er ikke sikkert det er noe som heter modernisering/reformasjon for islam. Det er ikke sikkert det er mulig. Det avhenger jo av grunntankene, om det faktisk er rom for forandring i denne retningen. Dette er det egentlig ingen som vet noe sikkert om...

Nei, det er det ingen som vet. Og tør vi ta sjansen?

Tviler jeg ikke på. Men motstand mot dødsstraff er rimelig nytt også i "kristen" tradisjon. Du skal ikke lenger enn over dammen for å finne noen gufs fra fortiden i så måte...

Og der er det dødsstraff for frafall, homofili, utroskap og blasfemi?

Captain Cheeseheart

Det spiller i såhenseende ingen rolle hva som står "i boken". Jeg mener at det kun er hvordan tilhengerne tolker og praktiserer som er det avgjørende.

Nei, det er det ingen som vet. Og tør vi ta sjansen?

Ta sjansen på nøyaktig hva? Jeg er usikker på hva du mener her.

Og der er det dødsstraff for frafall, homofili, utroskap og blasfemi?

Du skal ikke langt tilbake i kristen tradisjon før dette var til stede. Samt, hvis du ser på dødsstraff-statistikk der borte, så vil du finne at det er en høyere andel "sorte" som dømmes til døden enn andelen sorte i fengsel generelt sett.

Annonse

Captain Cheeseheart

Fakta er vel også det det er ingen andre innvandrerer grupper som det er så mye "bråk" med som muslimer.

Stemmer nok helt sikkert. Men jeg er usikker på hvor du vil med dette. Det er også mer "bråk" med menn enn med kvinner. Det er mer "bråk" med folk som sliter psykisk, også, faktisk. I alle fall om du ser på rusmisbruk.

Captain Cheeseheart

Fakta er vel også det det er ingen andre innvandrerer grupper som det er så mye "bråk" med som muslimer.

Stemmer nok helt sikkert. Men jeg er usikker på hvor du vil med dette. Det er også mer "bråk" med menn enn med kvinner. Det er mer "bråk" med folk som sliter psykisk, også, faktisk. I alle fall om du ser på rusmisbruk.

...

Oj, ble dobbelt? Teknisk feil.

Endret av Captain Cheeseheart

Det forstår jeg godt. Men hvorfor er du redd? Redd for at de kan gjøre deg noe?

Uten å svare for denne muslimen - Å bli berget fra fortapelse i islam er prestasjonsbasert. Det vil si at man må ha gjort mer godt enn ondt for å unngå fortapelse. (Altså i motsetning til kristendom der man kommer til Himmelen basert på tro.) Unntaket gjelder jihadister som dør for islams skyld i krig - de kommer til Himmelen, tror de. Mange muslimer lever med en nagende angst for å ikke ha gjort mer godt enn ondt og dermed gå fortapt.

Ta sjansen på nøyaktig hva? Jeg er usikker på hva du mener her.

Du skal ikke langt tilbake i kristen tradisjon før dette var til stede. Samt, hvis du ser på dødsstraff-statistikk der borte, så vil du finne at det er en høyere andel "sorte" som dømmes til døden enn andelen sorte i fengsel generelt sett.

Øhm? Men disse dødsdommene er ikke utstedt fordi vedkommende har forlatt kristendommen eller i kristendommens navn. En viss forskjell der.

Uten å svare for denne muslimen - Å bli berget fra fortapelse i islam er prestasjonsbasert. Det vil si at man må ha gjort mer godt enn ondt for å unngå fortapelse. (Altså i motsetning til kristendom der man kommer til Himmelen basert på tro.) Unntaket gjelder jihadister som dør for islams skyld i krig - de kommer til Himmelen, tror de. Mange muslimer lever med en nagende angst for å ikke ha gjort mer godt enn ondt og dermed gå fortapt.

Må jo være forferdelig det.

Captain Cheeseheart

Øhm? Men disse dødsdommene er ikke utstedt fordi vedkommende har forlatt kristendommen eller i kristendommens navn. En viss forskjell der.

Nei, de er ikke det, men de er utstedt pga. rase eller hudfarge? Det blir jo ganske tilsvarende etter min mening.

Jeg kommer bare med eksempler på en rimelig grellsk kultur (som regnes som "kristen").

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...