Gå til innhold

Hvordan trekker jeg fra 8% fra et beløp?

Anbefalte innlegg

Jeg skal trekke fra 8% fra kr.1868,- 

Er så lenge siden jeg har brukt kalkulator så jeg her helt grønn plutselig... flaut...

Er det slik;

Jeg skriver inn beløpet 1868,- og trykker minus tegnet også trykker 8 og trykker % tegnet, så er svaret : 1718,56  

Eller blir det feil?

Fortsetter under...

Svaret ditt er helt riktig.

Hvis du vil vite litt mer om hva du driver med,kan du tenke som følger:

Prosent er det samme som hundredeler. Det "hele" du starter med, er 100%. Hvis du skal fjerne 8%, blir det (100 - 8)% = 92% igjen. Siden % betyr hundredeler, er 92% det samme som 92/100 = 0,92.

Så som kontroll kan du regne ut 1868 * 0,92, og da finner du ut at det stemmer :)

Svaret ditt er helt riktig.

Hvis du vil vite litt mer om hva du driver med,kan du tenke som følger:

Prosent er det samme som hundredeler. Det "hele" du starter med, er 100%. Hvis du skal fjerne 8%, blir det (100 - 8)% = 92% igjen. Siden % betyr hundredeler, er 92% det samme som 92/100 = 0,92.

Så som kontroll kan du regne ut 1868 * 0,92, og da finner du ut at det stemmer :)

Ok, tuuuuusen takk for et flott og utfyldende svar! :)

Captain Cheeseheart

Hvorfor prosent betyr per hundre!

Cent er latin, betyr hundre. Mille, latin, betyr tusen. Promille er også et velkjent begrep. Det er akkurat som prosent, bare at det er tusendedel og ikke hundredel.

Century - dette er engelsk, men kommer fra latin, og betyr århundre. Millennium, det samme, men betyr årtusen.

Etymologi er et ganske nyttig fag!

"Pro", altså i prosent, det er også latin. Det kan oversettes på flere måter, så det blir verre, men sånn jeg tenker betyr det "som" hundre. Pro cent = "som hundre". For 0,1 er jo 10 "som hundre".

Kanskje jeg skal bli nerd når jeg blir stor.  :lol:

Annonse

En vare settes ned med 10 %, deretter settes varen opp med 10 %. Hvor mange prosent er den nye prisen i forhold til den opprinnelige prisen ?

Nedsatt pris er 90% av fullpris, så legges det til 10% av 0,9*fullpris, som er 0,09 av fullpris.

Varen koster da 0,9 av fullpris + 0,09 av fullpris = 0,99 av fullpris, som er 99%

99%

ÅH, BESTOD JEG PRØVEN, BESTOD JEG PRØVEN, BESTOD JEG PRØVEN???!!!  :o

Ja det er korrekt =)

Men før jeg kan friskmelde deg helt må du svare rett på et oppfølgingsspørsmål

Du er med i et gameshow, det står 3 bokser foran deg, 1 har en sjekk på 1 million inni seg, de 2 andre er tomme.

Du velger en boks, men så kommer det en vind inn i studioet og åpner en av boksene du ikke hadde valgt, det viser seg at den boksen var tom. Så får du valget av verten, om å bytte boksen du valgte med den ene boksen som står igjenn.

Bytter du boks eller holder du fast på den boksen du valgte?

Endret av schizoid1337
Captain Cheeseheart

Ja det er korrekt =)

Men før jeg kan friskmelde deg helt må du svare rett på et oppfølgingsspørsmål

Du er med i et gameshow, det står 3 bokser foran deg, 1 har en sjekk på 1 million inni seg, de 2 andre er tomme.

Du velger en boks, men så kommer det en vind inn i studioet og åpner en av boksene du ikke hadde valgt, det viser seg at den boksen var tom. Så får du valget av verten, om å bytte boksen du valgte med den ene boksen som står igjenn.

Bytter du boks eller holder du fast på den boksen du valgte?

Da bytter jeg og fordobler mine sjanser. Men du burde spørre om noe som ikke står på Wikipedia neste gang.

Captain Cheeseheart

Nedsatt pris er 90% av fullpris, så legges det til 10% av 0,9*fullpris, som er 0,09 av fullpris.

Varen koster da 0,9 av fullpris + 0,09 av fullpris = 0,99 av fullpris, som er 99%

Gammelpris: x

Nypris: x * 0,9 * 1,1

Forhold nypris / gammelpris: (x * 0,9 * 1,1) / x = 0,9 * 1,1 = 0,99

Da bytter jeg og fordobler mine sjanser. Men du burde spørre om noe som ikke står på Wikipedia neste gang.

1. juks på prøver tolereres ikke !

2. svaret ditt er ikke korrekt (og alt som står på wiki er ikke sant)

Tenk litt på dette: hvis millionen lå i boksen på bordet (den du ikke hadde valgt), hvorfor ga han deg valget om å bytte boks ? =)

Endret av schizoid1337
Captain Cheeseheart

1. juks på prøver tolereres ikke !

2. svaret ditt er ikke korrekt (og alt som står på wiki er ikke sant)

Tenk litt på dette: hvis millionen lå i boksen på bordet (den du ikke hadde valgt), hvorfor ga han deg valget om å bytte boks ? =)

Tenk om han lurte meg da, og det ikke fantes noen million... da hadde jeg hatt 0% sjanse hele veien...

Annonse

Tenk om han lurte meg da, og det ikke fantes noen million... da hadde jeg hatt 0% sjanse hele veien...

Jeg mener ikke at du har helt feil, bare at du ikke må glemme at det kan hende at han vet hvilken boks som har millionenen, og hvis du da følger rådene hans så taper du garantert. Hvis han ikke vet hvilken boks millionen er i er svaret ditt korrekt. Men vi vet ikke om han vet ;D

Captain Cheeseheart

Jeg mener ikke at du har helt feil, bare at du ikke må glemme at det kan hende at han vet hvilken boks som har millionenen, og hvis du da følger rådene hans så taper du garantert. Hvis han ikke vet hvilken boks millionen er i er svaret ditt korrekt. Men vi vet ikke om han vet ;D

Vi vet ikke om han ikke lurer meg heller?

Ta f.eks. Yatzy. En regner med at det er 1/6 sjanse å få sekser. Men hva om terningen er manipulert? Eller hva om det finnes en Gud som styrer terningen for meg?

Ta f.eks. Yatzy. En regner med at det er 1/6 sjanse å få sekser. Men hva om terningen er manipulert? Eller hva om det finnes en Gud som styrer terningen for meg?

Hvis det finnes en gud så håper jeg han har annet å gjøre enn å følge med på terningspill. Skjønt, man kan jo lure sånn som verden har blitt...

Vi vet ikke om han ikke lurer meg heller?

Jo der har du et poeng, hvis han vet hvilken boks det er, og ønsker å donere bort 1 million så er det klart at han er medvillig :D  men da hadde han vel fått sparken ganske fort.

nei jeg burde gitt et annen eksempel med tydeligere skiller mellom rett og galt :(  

jeg er en dårlig lærer  :(

Captain Cheeseheart

Hvis det finnes en gud så håper jeg han har annet å gjøre enn å følge med på terningspill. Skjønt, man kan jo lure sånn som verden har blitt...

Hehe, ja du sier noe der. Enig i at det er vilkårlig.

Jo der har du et poeng, hvis han vet hvilken boks det er, og ønsker å donere bort 1 million så er det klart at han er medvillig :D  men da hadde han vel fått sparken ganske fort.

nei jeg burde gitt et annen eksempel med tydeligere skiller mellom rett og galt :(  

jeg er en dårlig lærer  :(

Neida.

Det vil være premisser/forutsetninger i enhver modell av noe i "virkeligheten". Så du demonstrerte jo selvsagt et poeng.

Gammelpris: x

Nypris: x * 0,9 * 1,1

Forhold nypris / gammelpris: (x * 0,9 * 1,1) / x = 0,9 * 1,1 = 0,99

Jeg vet det, men jeg prøvde å forklare det litt ikke-matematisk. Denne tråden handlet egentlig om relativt enkel prosentregning, og jeg synes det er artig å forklare folk at dette ikke er så vanskelig. Da tror jeg det er lurt å unngå parenteser og x-er.
Captain Cheeseheart

Jeg vet det, men jeg prøvde å forklare det litt ikke-matematisk. Denne tråden handlet egentlig om relativt enkel prosentregning, og jeg synes det er artig å forklare folk at dette ikke er så vanskelig. Da tror jeg det er lurt å unngå parenteser og x-er.

Det har du nok absolutt rett i. Følte bare at tråden handlet om noe annet plutselig.  :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...