Gå til innhold

gallestein og kosthold

Gjest Gjertine

Anbefalte innlegg

Gjest Gjertine

Jeg har gallestein som skal opereres etter jul. Jeg har fått beskjed om å spise fettfattig. Det jeg lurer på er om det er noen forskjell på type fett jeg spiser? Eller er all type fett "farlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jente26

Hei!

Jeg ble selv opperert for gallestein for 1 år siden. Det første anfallet jeg fikk kom fra ostepølser. Det er det mye fett i. Jeg kunne ikke spise ost på pizza engang, da dette også utløste anfall. Medisterkaker fikk jeg anfall av, sjokolade....i det store og det hele. Jeg hadde inntrykk av at jeg fikk anfall av alt med mye fett, så jeg var veldig forsiktig. Du kan jo spise litt av alt, men det er ikke så veldig mye som skal til så man må lære seg å balansere grensene. Det første jeg gjorde etter operasjonen var å kjøpe meg masse marsipan for å teste om det funket - har ikke hatt anfall siden!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Gjertine,

Det er ikke meg kjent at typen fett gjør noe forskjell. Galleblæra må brukes til fordøyelsen av alle typer fett - enten det er mettet eller umettet fett. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertine

Hei Gjertine,

Det er ikke meg kjent at typen fett gjør noe forskjell. Galleblæra må brukes til fordøyelsen av alle typer fett - enten det er mettet eller umettet fett. Lykke til!

Vennlig hilsen

Takk for svarene!

Jeg har allerede fått betennelse i bukspyttkjertelen som følge av steiner som har vært på vandring, så jeg vil nødigst fremkalle noen nye anfall. Jeg får prøve og leve så fettfritt som mulig i jula slik at jeg holder meg frisk til jeg skal opereres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...