Gå til innhold

Fedme - herregud, hva nå?

cloud

Anbefalte innlegg

Hei.

Ok, jeg hadde egentlig tenkt å skrive dette innlegget under forumet allmen medisin, men i og med at det forumet er avsluttet, legger jeg det i noen av forumene jeg tror det kan være av viss relevanse.

Jeg leste en artikkel i VG i dag, og ble sittende å reflektere over min even hverdag som overvektig/fet. (herregud, gi meg en grunn til å "holde" på matpakka akkurat nå. jeg er helt på trynet bekymret for meg selv!)dette er noe jeg alltid har vært, helt fra barnestadiet. Selvfølgelig vet jeg at jeg har et problem og burde gjøre noe med det. Selvsagt - men det er utrolig vanskelig å faktisk bli kvitt sin overvekt for de som virkelig er store. og alt fettet er definitivt ikke lett å trene bort. I denne artikkelen i VG var det også snakk om utregning av BMI. Jeg har aldri regnet ut dette før, men gjorde det nå. Resultatet var egentlig ganske hardt å svelge Jeg fikk som resultat en BMI på 40! (høyde 170cm, vekt 116.) Herregud - jeg får angst! det hjelper ikke bare å trene for meg. lurer på når overvekt skal behandles som en kronisk sykdom - dette kunne ha hjulpet oss som faktisk er rammet ganske betraktelig. Er nå sykt redd for min egen helse. Jeg er ung, 20 år, bare for å nevnt det... hjelp - hva nå (jeg skulle ønske jeg var RIK, ikke en ussel "liten" student, da skulle jeg dratt rett til en plastisk kirurg og utført en fettsuging. den gang ei!)

Vennlig hilsen Cloud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nye muligheter nå

Jeg vet at det er kjempevanskelig å slanke seg. Jeg har BMI på 30. Men det er jo ikke umulig. Ikke gi opp håpet.

Jeg synes du kan begynne på et kurs feks hos Grete Roede eller Libra. Jeg har selv gått på Libra og det var ingen som sa høyt hvor mye du veide. Man bare snakket om hvor mye man hadde gått ned; )

Et annet alternativ er å finne en lege som virkelig har peil. En som ikke bare sier "Trim mer, spis mindre!" Men en som forteller deg hva du skal spise, og hvor mye du bør trimme. Som tilbyr deg oppflølgin slik at du kan komme tilbake for å bli veid(motivasjon!)Det finnes jo også medikamenter som hjelper; xenical og Reductil. Hvis man har BMI over 30 er det legitimt at man får slikt.

Et siste alternativ er jo slankeoperasjoner hvis man bare absolutt ikke får det til.

Det finnes et nettsted som jeg har hatt stor glede av som heter slankere.com. Her lager man sin egen anonyme nettdagbok og høster og gir støtte sammen med de andre på dette nettstedet.

Eller kanskje bare hive vekta på loftet og gå tur 1 time hver dag, samt spise mindre og oftere?

Stå på cloud dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er kjempevanskelig å slanke seg. Jeg har BMI på 30. Men det er jo ikke umulig. Ikke gi opp håpet.

Jeg synes du kan begynne på et kurs feks hos Grete Roede eller Libra. Jeg har selv gått på Libra og det var ingen som sa høyt hvor mye du veide. Man bare snakket om hvor mye man hadde gått ned; )

Et annet alternativ er å finne en lege som virkelig har peil. En som ikke bare sier "Trim mer, spis mindre!" Men en som forteller deg hva du skal spise, og hvor mye du bør trimme. Som tilbyr deg oppflølgin slik at du kan komme tilbake for å bli veid(motivasjon!)Det finnes jo også medikamenter som hjelper; xenical og Reductil. Hvis man har BMI over 30 er det legitimt at man får slikt.

Et siste alternativ er jo slankeoperasjoner hvis man bare absolutt ikke får det til.

Det finnes et nettsted som jeg har hatt stor glede av som heter slankere.com. Her lager man sin egen anonyme nettdagbok og høster og gir støtte sammen med de andre på dette nettstedet.

Eller kanskje bare hive vekta på loftet og gå tur 1 time hver dag, samt spise mindre og oftere?

Stå på cloud dette klarer du!

takk for hyggelig innlegg. om jeg bare hadde funnet en god lege.... det er jo litt av et problem når man er relativt ny i en by (Oslo for mitt vedkommende) Legen jeg fikk etter fastlege ordninga er ikke god, så jeg får vel bare prøve....

Skal sjekke ut nettstedet du anbefalte - takk skal du ha! kanskje Libra/Grete Rhode osv hadde vært noe å prøve. eneste jeg har vært skeptisk til med Grete Rhode er at det visnok skal være "hysteri" rundt veiing av all maten osv -for et styr!

nå har jeg bare dårlig samvittighet når jeg spiser. la innlegget under forumet "alternativ medisin" også, og svaret jeg fikk hos almennlegen var skremmende! VELDIG! Trenger som som du sier en god lege, tror jeg. tror jeg skal ordna meg et opplegg på helsestudioet jeg har begynt å trene i....... er bare så vansklig å bli kvitt noe så det synes, uansett hvor mye en prøver, blir det liksom ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei cloud

Jeg føler med deg, har selv en BMI på rundt 38, og føler at jeg ikke spiser for mye og galt osv.

For min del blir det nok i minste laget med trim, men når en er såpass tung som oss er en kommet inn i en ond sirkel. Å flytte 110-120 kilo er faktisk ikke lett, selv å gå tur i rolig tempo kan være en anstrengelse. For noen år tilbake trente jeg ganske mye kondisjon og veide rundt 90 kilo. Selv om også det er for tungt, er det en helt annen verden.

Jeg har lest litt i boken til Fedon A. Lindberg og har tro på hans teorier om glykemisk indekser.

Du kan lese mer om det her:

http://www.vektibalanse.no/

Har også en venninne som har vært tykk i alle år, hun har de siste par årene levd på blodtypedietten og har gått ned atskillige kilo.

En ting vi ihvertfall bør innse, er at det tar tid å gå ned, men det er skikkelig moro når det begynner å vises og folk kommenterer det. Da får du blod på tann.

Så var det det at praksisen er mye vankeligere enn teorien da! Det viktigste er at vi faktisk må gjøre dette selv, ingen andre er istand til å gjøre dt for oss.

Ønsker deg lykke til ( + meg selv også da!) *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hyggelig innlegg. om jeg bare hadde funnet en god lege.... det er jo litt av et problem når man er relativt ny i en by (Oslo for mitt vedkommende) Legen jeg fikk etter fastlege ordninga er ikke god, så jeg får vel bare prøve....

Skal sjekke ut nettstedet du anbefalte - takk skal du ha! kanskje Libra/Grete Rhode osv hadde vært noe å prøve. eneste jeg har vært skeptisk til med Grete Rhode er at det visnok skal være "hysteri" rundt veiing av all maten osv -for et styr!

nå har jeg bare dårlig samvittighet når jeg spiser. la innlegget under forumet "alternativ medisin" også, og svaret jeg fikk hos almennlegen var skremmende! VELDIG! Trenger som som du sier en god lege, tror jeg. tror jeg skal ordna meg et opplegg på helsestudioet jeg har begynt å trene i....... er bare så vansklig å bli kvitt noe så det synes, uansett hvor mye en prøver, blir det liksom ikke noe bedre.

Jeg har sjøl gått på Libra-kurs og gått ned 10-12 kg. Det er IKKE veie-hysteri der, og heller ikke like fokusert på telling av kalorier (litt snakk om veiing og kalorier i begynnelsen kanskje, for å bevisstgjøre hvor mye en normal dagsmeny bør inneholde, men ellers ikke noe veldig fokus på det). Det som fokuseres er hvordan uka har gått, hva har vært vanskelig eller hva som man kanskje har mestret bra. Hvordan man ser for seg neste uke (hvilke vanskeligheter: f.x selskapeligheter med tilhørende utskeielser). Også fokus på å sette seg små korte mål og mer langsiktige mål - og oppfølging. Veiing en gang i uka til fast tidspunkt gjør at man ser fremgang (å veie seg oftere er bare dumt!).

Til "forsvar" for Grete Roede, så vet jeg de en del steder har såkalte "maxi-kurs" slik at man slipper gå på kurs sammen med de som bare skal ned noen få kilo, men heller går sammen med andre som virkelig har en del å slite med.

Tilbake til Libra: Du finner mer info om de på http://www.libra-helse.no

Grete Roede har en del gode sider på sin website: http://www.greteroede.no (deriblant kan du bestille "dagens middagstips" på mail - sunne gode middager).

Mail meg evt. på [email protected] om du vil.

Hilsen ei som også har en BMI langt over fedme-grensa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei cloud

Jeg føler med deg, har selv en BMI på rundt 38, og føler at jeg ikke spiser for mye og galt osv.

For min del blir det nok i minste laget med trim, men når en er såpass tung som oss er en kommet inn i en ond sirkel. Å flytte 110-120 kilo er faktisk ikke lett, selv å gå tur i rolig tempo kan være en anstrengelse. For noen år tilbake trente jeg ganske mye kondisjon og veide rundt 90 kilo. Selv om også det er for tungt, er det en helt annen verden.

Jeg har lest litt i boken til Fedon A. Lindberg og har tro på hans teorier om glykemisk indekser.

Du kan lese mer om det her:

http://www.vektibalanse.no/

Har også en venninne som har vært tykk i alle år, hun har de siste par årene levd på blodtypedietten og har gått ned atskillige kilo.

En ting vi ihvertfall bør innse, er at det tar tid å gå ned, men det er skikkelig moro når det begynner å vises og folk kommenterer det. Da får du blod på tann.

Så var det det at praksisen er mye vankeligere enn teorien da! Det viktigste er at vi faktisk må gjøre dette selv, ingen andre er istand til å gjøre dt for oss.

Ønsker deg lykke til ( + meg selv også da!) *s*

takk for svaret ditt, og jeg tror internett siden kan bli veldig nyttig!

Jeg vet ikke hvor stor pågang dette sentret har, men jeg sliter med å finne en lege som virkelig skjønner mitt problem, og som har god kompetanse på problematikken overvekt. kanskje dette er et sted å starte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Cloud,

Som du selv sier, en BMI på 40 kan by på helseproblemer for deg – særlig dersom diabetes, hjertesykdommer eller andre livsstilssykdommer finnes i familien din. Jeg foreslår at du spør legen din om hjelp. Han kan evt. hjelpe deg med noen medisiner (f.eks xenical) som kan være en starthjelp for deg. Men man kommer jo ikke bort fra at på lang sikt er det en forandring av livsstilen som er nødvendig. Her hvor jeg bor og jobber har vi et ’ordtak’ om helsa som går slik: ”If you keep doing what you’re doing, you’ll always end up where you are now”. Det er også dette som gjør en fettsuging kun en kortvarig løsning. Det må en forandring til for å beholde resultatet.

Jeg foreslår at du spør legen din om det er en ernæringsfysiolog i byen din. Ernæringsfysiologen kan hjelpe deg med å sette opp en kostplan som du kan følge. Du kan jo også melde deg på et Grete Roede kurs eller noe lignende, slik som andre foreslår for deg her. Dette kan hjelpe deg på veien til en varig livsstilsforandring. Vær bare forsiktig med pulver/slankekurer som bruker veldig lave inntak av kalorier (under ca 1200 kcal daglig).

Pass også på at du gir kroppen din tid på å gå ned. Ikke ha det travelt. Jo fortere ned, jo fortere opp. Kroppen trenger tid på forandring, så ikke gå ned mer enn ½ -1 kg i uka.

Husk også at selv om økt mosjon ikke kan gjøre hele jobben med vektnedgang, så er det en god hjelper. Dessuten vil sjansen din for å utvikle div. livstilssykdommer senkes ved moderat mosjonsnivå (20-30 min 4-5 ganger i uka). Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...