Gå til innhold

Luftplager - gravid

rarelillemeg

Anbefalte innlegg

Jeg har til vanlig problemer med mye luft i magen, har ikke funnet noen spesiell sammenheng med enkelte matvarer eller noe. Jeg kan av en eller annen snodig grunn ikke rape, med det resultat at all luft må gjennom hele systemet. Jeg tror det er litt av grunnen til at jeg ofte er oppblåst og har luftsmerter.

Når jeg nå er gravid (14 uker) er problemet blitt mye verre, jeg føler jeg går og "flytter på" luft i magen hele tiden. Særlig den følelsen som sitter øverst, i brystet, er ubehagelig, og hjelper ikke akkurat på uvelheten jeg har hatt de siste mnd... Har vært forskånet for den helt store kvalmen, men likevel...

Er det noen som har gode råd? Kostholdet mitt for tiden er i ferd med å i alle fall nærme seg normalt, fra uke 7 ble det lite mat og drikke fordi jeg var uvel, og jeg har gått ned ca 4 kg. Er tynn fra før (nå: 170/54), så jeg trenger liksom å få i meg litt kalorier også...

Er generelt sett glad i mat, liker det meste, men er ikke noen storspiser av frukt og grønnsaker akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei rarelillemeg,

Luft i magen er veldig normalt når man er gravid. Var selv veldig plaget av det, og hører i grunn dette fra de fleste gravide jeg snakker med. Har dessverre ikke noe gode råd til dette, annet enn å gi deg noen mattyper som letter kan gi deg luft: løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdig drikke, tyggegummi og produkter som inneholder sorbitol. Generelt kan man også si at kokte grønnsaker gir mindre luft enn rå.

Med din lave vekt nå, er jeg glad for å høre at du er på vei tilbake til et normalt inntak. Det er viktig å gå opp i vekt gjennom et svangerskap. I Norge sies det gjerne at man minst bør gå opp 6 kg totalt. Dvs at fra der du er nå, bør du gå opp de 4 kg du gikk ned, og så 6 kg mer. Prøv å legg litt kalorier inn her og der slik at du kan oppnå dette.

Frukt og grønnsaker er sunt og det ville være fint om du klarte å spise minst 5 til sammen daglig. Disse vil hjelpe deg med å forhindre forstoppelse – en annen av gledene ved det å være gravid. Lykke til med svangerskapet videre!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...