Gå til innhold

– Julehandelen er et stort sløseri

Anbefalte innlegg

Én av fem julegaver har null verdi for mottakeren. – Det tilsvarer 8 milliarder kroner i året. 

– Det samfunnsøkonomiske tapet kan være betydelig. Grunnen er at vi ofte får gaver som vi ikke har bruk for. Ting vi ikke kommer til å bruke, og som går inn i skap og skuffer, sier økonomiprofessor Steinar Strøm.

Det er ventet at nordmenn kommer til å julehandle for over 40 mrd. kroner i år.

– 20 prosent av dette er 8 milliarder. Per år. Selvfølgelig er det sløseri, sier Strøm til NRK.

Han sier at undersøkelser viser at onkler og tanter gir de aller mest ubrukelige gavene.

http://www.nrk.no/okonomi/_-julehandelen-er-et-stort-sloseri-1.11429626

Bør vi voksne slutte å gi hverandre gaver?

Fortsetter under...

http://www.nrk.no/okonomi/_-julehandelen-er-et-stort-sloseri-1.11429626

Bør vi voksne slutte å gi hverandre gaver?

Vi kan gi rimeligere gaver eller ikke gaver i det hele tatt. Helst burde vi gi gaver til de som trenger det mest som f.eks. Barna i Syria som blir utsatt for krig. Se dokumentar på NRK som gikk nylig.

Jeg er så trøtt av hele julehysteriet.  Alt i fra ribbeoppskrifter til brann-advarsler.  Tv-en roper i mot meg med sine reklameinnslag - kjøp-  kjøp - kjøp! Og tar jeg meg en tur på kjøkkenet, hvor en liten radio står plassert, så hører jeg en blanding av hysteriske julesanger og det samme -  kjøp-kjøp-kjøp!

Jeg føler at samfunnet er i ferd med å gå fullstendig av skaftet, og jeg finner ikke lenger noen glede i å verken motta eller gi gaver.  Og blir det verre og verre for hvert år - eller er det bare jeg som føler det sånn?

Nå er det svært mange innkjøp her i landet som kan klassifiserer som unødvendige, ikke bare i julehandelen.  Men det kommer jo litt an på hvordan man definerer "unødvendig" og hvem man spør.  Jeg tillater meg f.eks. å tvile på om den store mengden sportsklær som selges hvert år, dekker et reelt behov (av typen "det gamle var utslitt").  Samtidig har jo trenings- og turklær en langt mer positiv aura enn mange andre tekstiler.  

Handelsstanden her i landet ville nok få store problemer hvis alle bare skulle kjøpe ting som var absolutt nødvendige.  Så jeg synes det blir litt stusselig å rakke ned på akkurat de innkjøpene som skal glede andre enn oss selv. 

Det er vårt eget valg hvorvidt vi skal la oss rive med eller ikke.  Det er ikke så rart om "presset" har økt, det har jo vært en enorm utvikling innenfor reklame og media, og at det er stor kamp om å få pengene våre, ser vi hele året.  Men det er ingen som kan bestemme at vi skal bruke penger vi ikke har eller at vi "må" ha noe vi ikke ønsker å ha.  Det er ikke mer påbudt å leve over evne i dag enn det var på 60-tallet, det er bare enklere å falle for fristelsen.  Når f.eks. Elkjøp foreslår ny TV eller andre gigantgreier som julegaver, overser jeg det bare.   

Hos oss gir ikke de voksne gaver til hverandre, f.eks. ikke voksne søsken der alle har barn.  Men barn gir foreldre og omvendt.  Det eneste jeg får, er altså fra mine egne barn, og da lager jeg en ønskeliste som inneholder noe jeg reelt har lyst på og bruk for, tilpasset deres økonomi. Dessuten får vi litt penger av den av mine foreldre som lever, og dem legger vi i noe nyttig og varig, ofte ved å legge til et beløp selv.

Det som forundrer meg mest når jeg ser på julehandelen, er hvor mye skrammel det er innenfor den bransjen som vel liker å kalle seg "interiør".  Jeg kan gå gjennom hele butikker som er fylt opp med noe jeg personlig definerer som dritt og som ser ut til å være tenkt å skulle vare nøyaktig én jul.  Det er store berg av jule"pynt" som ikke likner på noe vi har tradisjon for her i landet og som jeg ikke ville hatt gratis.  Nå er jeg en gammel kjerring som er motstander av bruk og kast, men jeg skjønner ikke at noen kjøper dette i det hele tatt.  Også mer "nyttige" gjenstander har fått merkelige egenskaper, f.eks. kuvertbrikker som ikke kan vaskes.  Ikke akkurat noe jeg ville sette under middagstallerknene i julen... 

Og ja, vi gir gaver til gode formål når vi får desemberlønnen.  Vi er faste givere til en hel masse, det går tusenvis pr. år til diverse organisasjoner.  Men jeg dytter ikke dette på familien på den måten at jeg kjøper symbolgaver til dem. Noen får riktignok et lodd fra Flyktninghjelpen inne i gaven (altså i tillegg til en annen ting) i år. Og absolutt ingen får stygge pyntegjenstander  ;)      

Jeg har alltid vært glad i jul. Men det kjøpepresset som det etterhvert har blitt, har jeg ikke sansen for. Når det bruker tusenvis av kroner på julekalendere og enda mer på julegaver synes jeg det er unødvendig.

Unger forventer å få gaver med fire siffer i seg. Slikt har jeg aldri holdt på med. Kalenderen er gjerne små ting til noen få kroner pr gang. Julegavene er sjelden for mer enn noen få hundrelapper til egne barn. Andre får enda mindre. Når jeg hører om familier som låner penger for å handle dyre presanger steiler jeg. Problemet ser ut til å være at denne pengegaloppen bare øker for hvert år. Når vi var små, fikk vi en leke eller et plagg og var fornøyd med det.

Annonse

Hei!

Jeg syns julehandelen er unnagjort fort, jeg bruker ønskelister og går ikke rundt og ser.

I dag gikk jeg feks rett inn på Steen og Strøm fordi noen ønsket seg Elisabeth Arden og Dior lebestift,

En dame så meg fort og kom og hjalp meg , jeg sa jeg skulle ha to lebestifter i fargen rød i begge merker.

Hun virket forundret og jeg måtte forklare at den ene er til en blondine den andre til en mørkere jente.

Fargene var pene og kjøpet var gjort på under 10 min. Så videre til platebutikker, bokhandel, alt etter lister.

Og alle julegavene nesten er kjøpt i dag, jeg kjøper kun gaver til mennesker som har ønskeliste.

De andre får vin eller blomster.

Feks gikk jeg i en liten platebutikk, jeg overrakte listen over plateønsker og fikk 8 lp plater bare der.

Videre ringte de på g sport da de ikke hadde fjellreven jakke inne, også sa de hvilken butikk som hadde fjellreven jakke.

Men sånn å gå rundt å se, kjøpe ting mennesker ikke ønsker seg, det gjør jeg ikke.

Jeg er glad, nå er det bare å bake litt, vaske litt og få opp juletreet:-)

Når vi var små, fikk vi en leke eller et plagg og var fornøyd med det.

Nå vi var barn fikk vi ikke julepresanger i det hele tatt. Vi måtte derimot tråkke barføtt flere mil i full snøstorm hjem til nissen og gi presang til han.

Nå vi var barn fikk vi ikke julepresanger i det hele tatt. Vi måtte derimot tråkke barføtt flere mil i full snøstorm hjem til nissen og gi presang til han.

Hei!

Det er en merkelig juletradisjon

Vi har ikke nisse da jeg har sagt at julenissen ikke fins, i fjor.

Min datter ble lei seg, men noen realiteter tenker jeg man må akseptere.

Men leit at jeg såret henne, prøvde ombestemme meg da.....etter råd her inne.

Da jeg sa at pappa hadde glemt å ta ut penger for tannen i vannglasset, ble sorgen så stor at jeg prøvde si at moderne tannleger er avhengig av minibank, det syns også min datter var dårlig gjort av meg å si, sukk :-(

Da vi var barn måtte vi ikke bare tråkke barføtt flere mil i snøstorm for å finne nisseheimen så vi fikk levert gaven. Vi måtte også ta kveldspasset med Rudolf og gjengen fordi nissen hadde forspist seg på ribbe og sosisser og var for trinn til å komme seg ned i pipene!

Da vi var barn måtte vi ikke bare tråkke barføtt flere mil i snøstorm for å finne nisseheimen så vi fikk levert gaven. Vi måtte også ta kveldspasset med Rudolf og gjengen fordi nissen hadde forspist seg på ribbe og sosisser og var for trinn til å komme seg ned i pipene!

Det er da ingenting.

Vi fikk ikke være med Rudolf på tur en gang, vi var satt til å måke stallen hans for møkk og pusse seletøyet med våre egne tannbørster.

Men dere måtte sikkert ikke rett hjem og gjøre mattelekser etterpå? Med månen som eneste lyskilde? Tenkte meg det, ja. <_<

Nei, for vi fikk bare gå på skolen i to år, deretter levde vi som barnearbeidere på Finnmarksvidda og fikk bare kald risengrynsgrøt to ganger om dagen. Slå den, du!

Annonse

Nicklusheletida

Jeg tenker sånn når jeg ser bilder på Facebook av brett etter brett med julekaker. De såkalte syv slag . Er det virker slik at folk fyller kroppene sine med all den driten i løpet av jula eller kastes det på nyåret ? Jeg baker ikke . For meg ville det vært fullstendig bortkastet å bruke tiden min på det. Sløsing av tid og penger. Hente noen år at jeg kjøpte litt, men ingen i familien spiste det . Det ble kastet. Ikke synes jeg det er koselig å bake og ikke synes jeg det er koselig å spise det.

Jeg tenker sånn når jeg ser bilder på Facebook av brett etter brett med julekaker. De såkalte syv slag . Er det virker slik at folk fyller kroppene sine med all den driten i løpet av jula eller kastes det på nyåret ? Jeg baker ikke . For meg ville det vært fullstendig bortkastet å bruke tiden min på det. Sløsing av tid og penger. Hente noen år at jeg kjøpte litt, men ingen i familien spiste det . Det ble kastet. Ikke synes jeg det er koselig å bake og ikke synes jeg det er koselig å spise det.

Jeg er helt enig med deg. Bakte krumkaker i fjor og de ligger i boksen enda.

Jeg tenker sånn når jeg ser bilder på Facebook av brett etter brett med julekaker. De såkalte syv slag . Er det virkelig slik at folk fyller kroppene sine med all den driten i løpet av jula eller kastes det på nyåret ? Jeg baker ikke . For meg ville det vært fullstendig bortkastet å bruke tiden min på det. Sløsing av tid og penger. Hendte noen år at jeg kjøpte litt, men ingen i familien spiste det . Det ble kastet. Ikke synes jeg det er koselig å bake og ikke synes jeg det er koselig å spise det.

Nå er det jo ikke sånn at man blir sykelig overvektig selv om man spiser noen småkaker i løpet av juledagene? 

Jeg baker noen sorter, det samme gjør søsteren min, og så bytter vi.  De eldste i familien får også litt av oss.  Vi får faktisk familiebesøk som tar noen småkaker til kaffen når det er juleselskap, uten at det handler om å "fylle kroppen sin med dritt".  Jeg serverer jo noe til kaffen når vi har besøk ellers også, utenom julen?  Jeg ville selvfølgelig aldri bakt hvis det skulle gå i søpla, men jeg holder meg til de sortene noen liker.          

For ordens skyld: Jeg spiser nesten ingenting av det selv.  Jeg smaker kanskje på en av hver sort i løpet av juleferien.  Men jeg synes ikke hjemmebakte småkaker er den mest forkastelige av norske juletradisjoner.  Hvis det er noe igjen etter selskapene, tar jeg med noen på jobben - og resten går i sønnen min.  Han trener 6 dager i uka og tåler noen småkaker.      

De eneste kakene jeg noen gang har tatt bilde av, er de mest kreative jeg lagde til ungenes fødselsdager da de var små.  Det var før det ble vanlig å legge dem ut noe sted, jeg skal ha dem som bevis hvis de noen gang kritiserer innsatsen min ved slike anledninger :P   Det kunne ikke falle meg inn å ta bilder av julekakene, det er ingen prestasjon i min verden. 

Vi lager og kjøper faktisk litt julesnop også - brente mandler, litt marsipan o.l.  Men ikke si det til noen :unsure:

Nicklusheletida

Laban : Jeg nevnte ikke noe om overvekt her , men jeg tenker jo at det blir mye som skal av igjen på nyåret hvis folk spiser alt det de lager til :) Men jeg har jo skjønt at mange synes det er koselig å bake . Kanskje jeg blir kvalm av synet bare fordi jeg ikke liker det selv ;) Jeg er en elendig husmor og mor når det kommer til dette med baking. Jeg har holdt meg kun til pepperkaker. De måtte kastes i fjor de også. Likevel spurte jeg yngstedatteren om når vi skulle ta pepperkakebakinga i år. Jeg fikk til svar: jeg er ikke så glad i pepperkaker jeg egentlig. Så ble det ikke noe av det. Jeg prøver å gjøre litt da av hensyn til den yngste. Vi har hatt som tradisjon å trille marsipan og pynte med konditorfarge og nonstop. Jeg kjøper da ferdig marsipanpølswr, he he. Jeg har kjøpt i år også. Det som har skjedd er følgende: yngstedatteren: skal vi ikke heller gjøre det på onsdag, så kommer onsdag og hun utsetter. Nå har det blitt utsatt mange ganger og vi har enda ikke gjort det. Min x hadde noen gode egenskaper . Han er glad i kaker, så han bakte . Ikke julekaker, han ville ha bløte kaker. Når jeg bakte gikk det i Toro sjokoladekake. Det var kun til bursdager. Det hendte jeg slo til med en jordbærkake, men da med ferdigkjøpte bunner selvfølgelig :) Det blir ikke noen kaker hos meg i jula, men jeg har fått konfektesker på jobb og der holder for meg :) Konfekt er godt :) Ungene får julestrømper, men det blir hos x- en i år.

Jeg tror aldri jeg i voksen alder har fått en julegave jeg ikke har likt :) Jeg får som regel det jeg ønsker meg, og da slipper jeg jo å kjøpe det selv :)

Da regner jeg med at du har formidlet hva du ønsker deg på forhånd?

Jeg har det sånn med min familie også, og da er det kjempekjekt med julepresanger. Men i svigerfamilien min er det ikke ønskelistekultur. Der kjøper de julegaver hele året, så der nytter ikke å komme med ønsker heller. Fra den kanten kommer det derfor mye av den kategorien som nevnes i hovedinnlegget.

Laban : Jeg nevnte ikke noe om overvekt her , men jeg tenker jo at det blir mye som skal av igjen på nyåret hvis folk spiser alt det de lager til :) Men jeg har jo skjønt at mange synes det er koselig å bake .

Det var litt tilfeldig at jeg svarte akkurat deg, jeg synes bare det blir litt vel mye negativt her.  Det brukes uttrykk som galskap og hysteri om å gi hverandre gaver, noen skriver at de ikke har noen glede av verken å gi eller få julepresanger lenger -  og din "fylle kroppene sine med all den driten" om julekaker, ble det som fikk meg til å legge inn et svar. 

Jeg er absolutt helt for å ikke overdrive, men det må finnes noe mellom å ta helt av og bruke penger hinsides hva lommeboka tåler og å spise seg kvalm, og la julen være like grå og asketisk som siste helg i november.  Man får finne sin egen løsning - i samråd med f.eks. hva store barn liker, slik du er inne på. 

Det er helt uproblematisk for meg å fikse noen julekaker, og jeg har langt større glede av det enn å være med på julemesterskapet i vasking.  Det er likevel ikke skittent her, og jeg har stor forståelse for de som velger omvendt, akkurat som jeg forstår at pakkekalender kan være en fin tradisjon (som vi ikke har). 

Når man er voksen, er det uansett en god del kompromisser og balansegang forbundet med julen, så de fleste er nok mer nyanserte enn det som kommer fram i denne tråden.  Jeg ble bare litt oppgitt fordi alt liksom var så feil.  Men det er nesten alltid en sånn anti-juletråd her på DOL, så det er vel greit å opprettholde den tradisjonen også  :wacko:         

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...