Gå til innhold

55 år ung og 150 kg.Operert for hjerteinfarkt. i april.

Anbefalte innlegg

I romjula eller i januar har jeg bestemt meg for å gjøre noe drastisk med helsa.Går jeg på ett storsenter i mer enn 1 time,blir jeg utrolig sliten og har vondt i hele kroppen,og er stiv og støl.Bruker lykkepiller og diverse mot blodtrykk og kolestrol samt blodfortynnende.

Må jeg kjøpe noen tykke joggesko med fulldemped hæl,og begynne å gå 15-30 min hver dag på asfalt,eller er det bedre med 30-45 min 4 dager i uka? Må jeg kjøpe Nike eller Adidas til 1500 kr,eller holder det med Kangaroos eller Asics til 300-750 kr?

Har både superundertøy i  str XXL,gode vinterstøvler,strømper og vind og vanntette klær.Har ikke så mye tro på Powerade eller XL1 men heller nok vann.Spiser nok salt (og sukker) med ostepop og salt kjøttpålegg.Har tilogmed 2 par staver og brodder.Og refleks,om jeg skulle føle for å gå tur etter kl 15.00

Sykling vil jeg ikke anbefale her hvor det ikke finnes gangveier og det er både busser og masse lastebiler.(Men sikkert ok om sommeren)

Storegut

Anonymous poster hash: eb7f5...506

Fortsetter under...

I romjula eller i januar har jeg bestemt meg for å gjøre noe drastisk med helsa.Går jeg på ett storsenter i mer enn 1 time,blir jeg utrolig sliten og har vondt i hele kroppen,og er stiv og støl.Bruker lykkepiller og diverse mot blodtrykk og kolestrol samt blodfortynnende.

Må jeg kjøpe noen tykke joggesko med fulldemped hæl,og begynne å gå 15-30 min hver dag på asfalt,eller er det bedre med 30-45 min 4 dager i uka? Må jeg kjøpe Nike eller Adidas til 1500 kr,eller holder det med Kangaroos eller Asics til 300-750 kr?

Har både superundertøy i  str XXL,gode vinterstøvler,strømper og vind og vanntette klær.Har ikke så mye tro på Powerade eller XL1 men heller nok vann.Spiser nok salt (og sukker) med ostepop og salt kjøttpålegg.Har tilogmed 2 par staver og brodder.Og refleks,om jeg skulle føle for å gå tur etter kl 15.00

Sykling vil jeg ikke anbefale her hvor det ikke finnes gangveier og det er både busser og masse lastebiler.(Men sikkert ok om sommeren)

Storegut

Anonymous poster hash: eb7f5...506

Å gå 30 minutter hver dag vil kunne gi betydelige helsegevinster. Kjøp deg gode joggesko i en sportsbutikk hvor de har god greie på sko. Siden du er såpass tung, så bør skovalget ta hensyn til dette. Det spiller ingen rolle hvilket av de anerkjente merkene du kjøper, men det må være en modell som passer til ditt bruk. Skoene vil sannsynligvis koste rundt tusen kroner (du kan selvfølgelig også få dem dyrere).

Fortsett å drikke vann, hold deg unna kaloriholdig drikke.

Lykke til :-)

Håper du gjør alvor av pratet denne gangen! :) Jeg sverger til Asics for de passer min fot best, sko MÅ prøves! Se ikke på merket, men på om de passer deg. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet og i din siutasjon er 30 min gange om dagen en kjempeflott begynnelse! Lykke til med planene dine og jeg ønsker deg en god jul og et godt nytt år! :)

Det er som de over sier, det samme hva skoene heter, de skal bare passe deg, være gode på foten, og gi god støtte.

Bare begynn å gå! Gå så langt at du synes det er greit, ikke bli for sliten, og så går du hjem igjen. Gjenta det hver eller annenhver dag, som du føler for.

Når det gjelder mat, tror jeg det er lurt av deg å lese deg litt opp om ernæring, hva kroppen trenger av næring hver dag, og hvor man finner denne næringen. Husk bare at alle skriver det de mener er riktig  eller som gagner dem, så vær kritisk når du velger. Litt ostepop skader deg ikke, men det er heller ingenting i den som du trenger. Heller ikke sportsdrikker trenger du. Salt skal man bare ha i begrensede mengder. Kjøttpålegg kan inngå i en balansert kost, men det er bare litt av det du trenger.

Du kan feks melde deg inn i Roede-klubben, det er gratis om du ikke skal gå kurs, da kan du registrere det du spiser hver dag og få en oversikt over hva det inneholder av kalorier og om du får i deg nok frukt, grønt og melk. Du kan også registrere trim, og om du er flink, får du gullepler  :D

Invester i en god digital matvekt, den koster et par hundre kroner og fås på Jernia og alle butikker som selger kjøkkenutstyr.

Jeg har gjort et overslag på hvor mye du bør spise for å gå ned i vekt, ca 2800 kcal pr dag så lenge du er på ditt nåværende vektnivå. Når du går ned i vekt, trenger kroppen din mindre mat. Maten kan du fordele utover som du selv ønsker, men her har jeg satt opp et konkret forslag, basert på hva jeg gjetter kan smake en mann på din alder. Det er litt jobb, selv om det er morsomt, så du må fortsette selv:

Frokost 609 kcal
    Brød grovt: 3 skive a 30 gram
    Smør: 15 g
    Gulost: 20 gram
    Kokt skinke: 20 gram
    Egg: 1 stk
    Paprika: 30 g
    Helmelk: 150 g

Lunsj 460 kcal
    Kyllingfilet, rå vekt: 150 g
    Pasta Fusilli (tørr): 50 g
    Olivenolje, Extra Virgin: 5 g
    Salat: 60 g
    Tomat: 1 stk
    Pinjekjerner: 10 g

Mellommåltid 343 kcal
    Havregryn: 60 g
    Blåbær: 50 g
    Agurk: 50 g

Middag 839 kcal
    Potet: 270 g
    Svin, nakkekoteletter, rå vekt: 215 g
    Selskapserter: 80 g
    Brun saus med løk (tilberedt), feks Toro: 1 dl

Eple: 200 g

Kveldsmat 522 kcal
    Brød grovt: 2 skive a 30 gram
    Smør: 10 g
    Sild sursild, avrent: 30 g
    Kaviar: 1 porsjon a 20 gram
    Appelsin: 1 stk stor

https://www.greteroede.no/o2/User-Register

http://www.trening.no/4529.o2.html

Endret av Bella Dotte

Annonse

Jeg synes forresten at det er hårreisende hvis du ble operert for hjerteinfarkt uten å få noe som helst kostveiledning og et mosjonsprogram. :wacko:

Jo det fikk jeg,men mener at mengde er like viktig som type mat.Magen vet ikke hva den får i seg,bare den blir mett.Orker ikke å mosjonere,når jeg stresser så mye som jeg gjør med bil,jul og detn å overleve enda ett år.Når depresjonen holder på å ta livet av deg,orker du ikke å tenke på om du skal spise 500 eller 1000 gram salat hver dag,eller om du skal drikke 1 eller 2 liter vann.

Siden jeg ble superselvstendig allerede i 18 års alderen har jeg sluttet å høre på råd fra andre.Jeg har selv funnet ut at for å få ett bedre liv,må jeg rydde huset,for å orke det,må kroppen bli sterkere og lettere.For å få til det må jeg ned i 140 i januar og 130 i februar.

Jeg har aldri faste mat eller søvntider,men lar kroppen bestemme,jeg sover når jeg er trøtt,og spiser når jeg er sulten.I dag spiste jeg 2-4 rosinboller og 2 kopper kaffe til frokost.Jeg spiste lunsj i 15 tiden og middag i 19 tiden.

Jeg jobber ikke,og har derfor ubegrenset med tid.Fortsetter jeg som nå kan jeg bli 60.Går jeg ned til ca 120 kg,kan jeg bli så gammel jeg selv vil.Tipper at jeg vil havne på 90-110 kg i 2015 eller 16.

I romjula skal jeg begynne med vanndrivende,Burinex 1 mg.

Forrige gang gikk jeg ned mellom 5 og 7 kg bare på å kvitte seg med vann og få bedre tarmfunksjon.

Gjør jeg feil.er det jo bare meg selv jeg kan takke,men skal forsøke siden jeg er far til 2,og også bestefar nå.

Jo det fikk jeg,men mener at mengde er like viktig som type mat.

Selvfølgelig, matplanen du får må selvfølgelig også inneholde mengder tilpasset din kropp. Var den ikke slik?

Orker ikke å mosjonere,når jeg stresser så mye som jeg gjør med bil,jul og detn å overleve enda ett år.

Mat er det viktigste mht vektkontroll, men for å overleve må du kanskje prioritere mosjon framfor både bil og jul.

Jeg har aldri faste mat eller søvntider,men lar kroppen bestemme,jeg sover når jeg er trøtt,og spiser når jeg er sulten.I dag spiste jeg 2-4 rosinboller og 2 kopper kaffe til frokost.Jeg spiste lunsj i 15 tiden og middag i 19 tiden.

I utgangspunktet er det flott å la kroppen bestemme, men mange av oss, og jeg ser det gjelder deg også, har fått de naturlige signalene og rytmen fullstendig ødelagt ved en usunn livsstil. Da må man i en periode følge en timeplan for søvn og mat, for å hjelpe kroppen til å finne igjen rytmen og lære å høre signalene. Det er INGENTING i rosinboller og kaffe som kroppen din trenger, du blir bare tykkere og slappere av det. Hva spiste du til lunsj og middag?

Hvilken hjelp mener du selv at du trenger?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...