Gjest lurte litt bare Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Hei Jeg skal forsøke å faste en periode, for å rense kroppen min litt. Det jeg lurer på er om hvor lenge man kan faste uten at det blir skadelig, og om det skader forbrenningen min når jeg begynner å spise igjen. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Du bør ikke faste så mange dager. Snakk med noen på en helsekostforretning, de selger sånne "faste-pakker" mange steder, dvs grønn te, vitamin-tabletter + div ting du skal bruke under en faste. Der får du også opplysninger om hvor lenge du bør holde på. Mener å huske at en venninne tok en sånn faste/renselses-kur på tre dager, men er ikke sikker... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Du bør ikke faste så mange dager. Snakk med noen på en helsekostforretning, de selger sånne "faste-pakker" mange steder, dvs grønn te, vitamin-tabletter + div ting du skal bruke under en faste. Der får du også opplysninger om hvor lenge du bør holde på. Mener å huske at en venninne tok en sånn faste/renselses-kur på tre dager, men er ikke sikker... Drikk mye vann istedet, da kvitter kroppen seg med masse avfallsstoffer. Minst 10 glass om dagen skal jeg tro Grete Roede rett :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Du bør ikke faste så mange dager. Snakk med noen på en helsekostforretning, de selger sånne "faste-pakker" mange steder, dvs grønn te, vitamin-tabletter + div ting du skal bruke under en faste. Der får du også opplysninger om hvor lenge du bør holde på. Mener å huske at en venninne tok en sånn faste/renselses-kur på tre dager, men er ikke sikker... Drikk mye vann istedet, da kvitter kroppen seg med masse avfallsstoffer. Minst 10 glass om dagen skal jeg tro Grete Roede rett :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Skjønner ikke det fasteopplegget i det hele tatt! Helt på trynet spør du meg. "Rense" kroppen ved å unngå å spise livsviktige næringstoffer? Hva oppnår man med det, annet enn nedsatt forbrenning, sulten mage og en ellers tung og grinete dag(er)..HUFF 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Hei, Jeg synes ikke du bør faste mer enn 3-4 dager – selv 2 dager vil være nok. Når du bryter fasten, spis kun kokte grønnsaker den første dagen. Deretter kan du øke forsiktig tilbake til vanlig inntak over 2-4 dager. Det er også viktig at du mosjonerer mens du faster. Dette vil forhindre at musklene dine brytes ned for å brukes som energi. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Hei, Jeg synes ikke du bør faste mer enn 3-4 dager – selv 2 dager vil være nok. Når du bryter fasten, spis kun kokte grønnsaker den første dagen. Deretter kan du øke forsiktig tilbake til vanlig inntak over 2-4 dager. Det er også viktig at du mosjonerer mens du faster. Dette vil forhindre at musklene dine brytes ned for å brukes som energi. Vennlig hilsen "Når du bryter fasten, spis kun kokte grønnsaker den første dagen. " Hvorfor det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 "Når du bryter fasten, spis kun kokte grønnsaker den første dagen. " Hvorfor det? Hei Altman, Etter en faste skal man starte opp med noe som er kalorifattig og lett fordøyelig. Kokte grønnsaker er da et smart valg. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Hei Altman, Etter en faste skal man starte opp med noe som er kalorifattig og lett fordøyelig. Kokte grønnsaker er da et smart valg. Vennlig hilsen Heisann Jeg forstår at det er viktig å starte med lettfordøyelige ting etter faste. Det jeg imidlertid ikke skjønner, er hvorfor man bør starte med noe som er kalorifattig? Med kalorier angir man energiinnholdi. Normalt skulle man tro at det er viktig å starte med mat med mye energi? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neuni Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Heisann Jeg forstår at det er viktig å starte med lettfordøyelige ting etter faste. Det jeg imidlertid ikke skjønner, er hvorfor man bør starte med noe som er kalorifattig? Med kalorier angir man energiinnholdi. Normalt skulle man tro at det er viktig å starte med mat med mye energi? eg har fasta nokre ganger. da har eg starta med salat og sånt når eg har begynt å spise igjen, og etterkvart loff (før grovere brød). for fordøyelsens skyld. ein annan ting som er lurt, er å spise ei spiseskei linfrø bløtt ut i vann over natta kvar morgen (mens man faster) for å holde magen i gang. det er skikkelig pjuuuk, men funker. i overgangen til fast føde drikker man jo like mykje som i fasteperioden, så energirike matvarer er ikkje noko stort poeng. (eg har pleid å faste med diverse juicer og urtete..) forresten - enda eit triks er å spise væsken med skei, som suppe. det gir større metthetsfølelse. og dessuten - dei gangene eg har fasta, har eg trappa ned i 2-3 dager, fasta 5 dager, og så trappa opp over 2-3 dager igjen. man bør få i seg væske annakvar time omtrent, og ikkje heilt kald/varm væske, det kjennest litt ubehagelig. lunkent er fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 eg har fasta nokre ganger. da har eg starta med salat og sånt når eg har begynt å spise igjen, og etterkvart loff (før grovere brød). for fordøyelsens skyld. ein annan ting som er lurt, er å spise ei spiseskei linfrø bløtt ut i vann over natta kvar morgen (mens man faster) for å holde magen i gang. det er skikkelig pjuuuk, men funker. i overgangen til fast føde drikker man jo like mykje som i fasteperioden, så energirike matvarer er ikkje noko stort poeng. (eg har pleid å faste med diverse juicer og urtete..) forresten - enda eit triks er å spise væsken med skei, som suppe. det gir større metthetsfølelse. og dessuten - dei gangene eg har fasta, har eg trappa ned i 2-3 dager, fasta 5 dager, og så trappa opp over 2-3 dager igjen. man bør få i seg væske annakvar time omtrent, og ikkje heilt kald/varm væske, det kjennest litt ubehagelig. lunkent er fint. Du sier at energirike matvarer ikke er noe poeng. Det er greit nok, men jeg skjønner ikke hvorfor man _bør_ starte med kalorifattig kost. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neuni Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Du sier at energirike matvarer ikke er noe poeng. Det er greit nok, men jeg skjønner ikke hvorfor man _bør_ starte med kalorifattig kost. sei det....men kan du umiddelbart komme på noko energirikt som samtidig er lettfordøyelig? *grubler på det sjølv* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 sei det....men kan du umiddelbart komme på noko energirikt som samtidig er lettfordøyelig? *grubler på det sjølv* Sjokolade 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neuni Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Sjokolade hmmm.....veit ikkje om eg synes sjokolade er spes lettfordøyelig. men uansett - etter 5 dager på vann, juice, urtete og grønnsaksbuljong, så er sjokolade faktisk ikkje særlig fristende. husker godt første gangen, da eg skulle begynne å spise igjen, og syntes det var litt skummelt...og satt der med eit par salatblad, ein halv tomat og litt agurk...hihi det er forresten genialt om man er sånn som meg som av og til blir skikkelig matlei. for det første - man drømmer seg jo heilt bort om all mulig slags mat dei første par dagene, før det roer seg. og for det andre - når man begynner å spise igjen, og sitter og tygger og tygger - alt _smaker_ SÅ vanvittig masse!! men sjokolade....næh, det er ikkje tingen da. *gumle stratos* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.