Gå til innhold

ingeniør

erikj

Anbefalte innlegg

Hei. Det har i den siste tid vært opplyst i media at sukkersyke, som følge av overdrevent sukkerinntak, blir den neste folkesykdommen. Mitt spørsmål er: hva er det daglige maksimale inntaket av sukker en sunn og frisk 11-åring bør ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei erikj,

Diabetes utvikles ikke ved et høyt sukker inntak, det er mange flere faktorer som skal til. Har akkurat kikket gjennom en del studier om diabetes, og kom over et studie gjort på friske medisin-studenter. Det viste seg at etter en kort periode (1-2 dager) med høyt sukker inntak, var blodsukker nivået helt normalt da de foretok en blodprøve 2 timer etter et måltid. Da de gjorde samme forsøket igjen, men nå med mettet fett, viste testen at blodsukker nivået 2 timer etter et måltid var på samme nivå som hos en som har diabetes. Dette viser at mettet fett er en av de virkelig store faktorene som fører til diabetes.

Jeg har dessverre ikke noe maksimal mengde jeg kan gi deg. Vil heller anbefale måtehold i bruken av sukker. Jo mindre, jo bedre. Man kan venne seg til å like ting som ikke er så søtt. Spis mer mat som er nærmere slik det vokste – f.eks et eple i stedet for eplepai, eller en grovbrødskive i stedet for en hvetebolle. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...