Gå til innhold

Hvor går grensen syk/frisk hos ungdom som sliter?


Gjest

Anbefalte innlegg

Kaya har mange viktige poeng. Verden er dessverre ikke såenkel. Både barn og voksne har ulike behov, og skolen skal være for alle, uansett diagnose.

Hvem skal være den som avgjør hvem som skal delta i felleskapet eller ikke? Og ut fra hvilke kriterier? Asbergere kan også ofte ha ting ved seg som avviker mye fra det vanlige. Noen vil kanskje at de skal ut av klassen?

 

Tåpelig argumentering fra din side. Selvfølgelig skal de ikke det når de ikke skaper problemer for andre.

 

Nei, dette blir et sorteringssamfunn de aller fleste av oss ikke ønsker. Utstrakt bruk av spesialskoler er noe det norske samfunnet har gått bort fra, majoriteten av oss ønsker å ha et inkluderende samfunn.

 

 

Når en elev mobber, plager, er voldelig, ikke kan oppføre seg, og ødelegger for resten av klassen kan denne eleven rett og slett ikke gå i en vanlig klasse. Dette har ingen ting med sorteringssamfunn å gjøre.

 

Du kan jo lese litt her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=805450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ap-politiker vil ha egne skoler for problemelever

 

http://www.dt.no/nyheter/egne-skoler-for-problembarn-1.3058710

 

Stortingsrepresentant Torgeir Micaelsen (Ap) fra Buskerud vil tilbake til alternative skoler for problemelever. Det vil gagne både dem og elevene som blir igjen, mener han.

 

Stortingsrepresentanten vet godt at utspillet er kontroversielt særlig i et parti som har hegnet om en skole med plass til alle. 

Men det er flere enn meg i Arbeiderpartiet som nå har kommet til denne erkjennelsen, sier han.

 
De siste dagene har Drammens Tidende skrevet om uholdbare forhold på Vestfossen ungdomsskole, der verneombudet har slått alarm etter flere tilfelle av lærerhets og elever som både spytter på, lugger og biter lærere
 
Problemene er ifølge eksperter generelle for hele Skole-Norge. Det som skjer på skolene reflekterer et samfunn med økt bruk av vold. 
 
Micaelsen vil nå ha handling, og ser for seg alternative skoler eller undervisningsløp med mer praktisk tilrettelagte aktiviteter, underlagt det offentlige, men gjerne drevet av frivillige organisasjoner. 
 
Norsk skole har fått et urostempel, noe også internasjonale undersøkelser viser.  oe som ser ut til å være Micaelsens største frykt er at dette vil undergrave den offentlige skolen. 
 

Enhetsskolen som dyrker middelmådigheten har spilt falitt. Nå har vi et system der de med god råd sender barna på privatskole bl.a. for å unngå mobbingen, volden, uroen og de problemene mange elever lider av på offentlige skoler.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisetiltak etter læreralarm

 

http://www.dt.no/nyheter/krisetiltak-etter-lereralarm-1.3073895

Lærere hetses og slites ut. Verneombudet skrev nødrop om biting og lugging. 

 

Nylig sendte lærernes verneombud Børge Skistad, med 34 års erfaring, noe som, kan karakteriseres som et nødrop i et brev til ordfører og skolesjef. 

Her beskrives skolehverdagen på Vestfossen ungdomsskole på følgende måte: 

- Opptil 16 av skolens elever mobber og truer både medelever og lærere. 
- Lærere bites, spyttes på, lugges og kan være redde for reaksjoner fra enkelte uforutsigbare elever. 
- Språkbruk hvor kvinnelige lærere kalles ting som har med prostitusjon å gjøre, drapstrusler og naziutsagn. 
- Provoserende elevatferd, kombinert med sykmeldinger, har ført til et ytterligere press på resten av kollegiet. 

 

Vi har store atferdsproblemer på alle trinn, innrømmer rektor Kristin Korvald. 

Hun savner et spesialskoletilbud. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man ikke oppføre seg så bør man sendes til spesialskoler med andre folk som ikke klarer å oppføre seg. At noen prøver å argumentere for det motsatte er helt latterlig



Anonymous poster hash: d42b2...a0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaya har mange viktige poeng. Verden er dessverre ikke såenkel. Både barn og voksne har ulike behov, og skolen skal være for alle, uansett diagnose.

Selvfølgelig skal de få gå på skole, det er da ikke det det er snakk om. Men skal en enkelt elev få ødelegge arbeidsroen for 25 andre? Kanskje har vedkommende en diagnose med spesielle behov, kanskje er foreldrene imot at barnet medisineres så det fungerer bedre, kanskje er det andre grunner til at ungen ikke klarer å holde seg såpass i ro at den ikke forstyrrer de andre i klassen hver eneste time.

 

Da bør dette barnet få tilbud om skole tilpasset sitt behov - dette må ikke nødvendigvis skje i det gamle klasserommet, men på en skole med bedre tilpasninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal de få gå på skole, det er da ikke det det er snakk om. Men skal en enkelt elev få ødelegge arbeidsroen for 25 andre? Kanskje har vedkommende en diagnose med spesielle behov, kanskje er foreldrene imot at barnet medisineres så det fungerer bedre, kanskje er det andre grunner til at ungen ikke klarer å holde seg såpass i ro at den ikke forstyrrer de andre i klassen hver eneste time.

 

Da bør dette barnet få tilbud om skole tilpasset sitt behov - dette må ikke nødvendigvis skje i det gamle klasserommet, men på en skole med bedre tilpasninger.

Men vi har avviklet spesialskoler i den skalaen for lenge siden, integrering har lenge vært et allment gjeldende prinsipp. Og utgangspunktet for min første kommentar var at MM ville fjerne de som bråker fra skolen. Og "de som bråker" er et rimelig vidt begrep, særlig med tanke på hva MM betegner som bråk, ikke nødvendigvis verstingene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som tror det er mindre bråk og mindre mobbing på privatskolen, kan i hvert fall tro omigjen.  Det er kanskje mer for kravene til ungene er så høye og flere av ungene faller utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er uvesentlig hva jeg oppfatter som bråk, jeg er helt klart lydsensitiv, men

 

noen ting er man bare enige om, det er ikke sjelden man leser om lærere som er oppgitte, rådville, frustrerte osv... over bråk og uro og mobbing som de ikke har myndighet, eller makt til å gjøre noe med.

 

Det er her det er mest logisk å tenke at slett ikke alle barn klarer å gå i den vanlige skolen, og disse bråkmakerne som ødelegger skolehverdagen fo et og gjerne flere barn, trenger spesialskoler.

 

Jeg er tilhenger av flere spesialskoler, fordi jeg er realitetsorientert og ikke drømmer om illusjoner.

 

På spesialskolene kan barna få hjelp med sine ulike vansker,

 

Vi har barna på en privatskole, de kastet ut bråkmakeren som ødela for vårt barn, de kan det fordi de er privatskole,, siden da har det ikke vært en dag med skolevegring, for også vi fikk tilfeldigvis vite via andre hvordan vårt barn med autisme daglige med angrepet av barnet med atferdsvansker. Vårt barn sa ikke noe hjemme.

 

Nå var vi ikke alene om å mene at gutten som ble kastet ut var et problem, det hadde ingenting med min lydsensitivitet å gjøre.

 

les Slabbedask bedre og forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal de få gå på skole, det er da ikke det det er snakk om. Men skal en enkelt elev få ødelegge arbeidsroen for 25 andre? Kanskje har vedkommende en diagnose med spesielle behov, kanskje er foreldrene imot at barnet medisineres så det fungerer bedre, kanskje er det andre grunner til at ungen ikke klarer å holde seg såpass i ro at den ikke forstyrrer de andre i klassen hver eneste time.

Da bør dette barnet få tilbud om skole tilpasset sitt behov - dette må ikke nødvendigvis skje i det gamle klasserommet, men på en skole med bedre tilpasninger.

Dette strider imot hele ideen om Enhetsskolen, som har stått sterkt i Norge i mange år.

Det bør være rom for alle barn i skolen, uansett hva slags bagasje de har. Men det forutsetter tilrettelegging og høyere voksentetthet , noe som ikke alltid skjer. Det er dette som er det virkelige problemet, ikke ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette strider imot hele ideen om Enhetsskolen, som har stått sterkt i Norge i mange år.

Det bør være rom for alle barn i skolen, uansett hva slags bagasje de har. Men det forutsetter tilrettelegging og høyere voksentetthet , noe som ikke alltid skjer. Det er dette som er det virkelige problemet, ikke ungene.

Amen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette strider imot hele ideen om Enhetsskolen, som har stått sterkt i Norge i mange år.

Det bør være rom for alle barn i skolen, uansett hva slags bagasje de har. Men det forutsetter tilrettelegging og høyere voksentetthet , noe som ikke alltid skjer. Det er dette som er det virkelige problemet, ikke ungene.

Hei!

 

Man må være ralitetsorienterte og virkelighetesnære.

 

En god skole, trygg for barna, skapes ikke på illusjoner fra eventyr, men i  realiteten og virkeligheten.

 

Inntil midler om nok voksentettehet er på plass, har barn rett på trygghet og vern fra daglig vold, derfor bør rimeligere tiltak som spesialskoler, fortsatt være aktuelle og flere plasser bør opprettes.

 

man har flere skoler i Oslo for "bråkmakere", der får de yrkesmessig tilretteleagt skolegang, det som mangler er å få det fra første klasse, det vil si at man bygger ut  spesialskolene slik at barn tidligere kan få den hjelp de ikke kan få i den offentlige skole. Prolemene til "bråkmakerne" starter gjerne i barnehagen, så allerede der bør man tenke overgang skole.

 

Jeg mener det i tillegg bør finnes skoler for spesielt inteligente barn, slik man har i de fleste land i verden, Danmark har flere slike skoler, samt skoler med andre pedagogiske innfallsvinkler og at skolene bør subsidieres slik at de blir et reellt valg for alle familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uvesentlig hva jeg oppfatter som bråk, jeg er helt klart lydsensitiv

Det er ikke uvesentlig hvordan behovene til sensitive barn er. Også de har rett til tilpassede pedagogisk gode læringsmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette strider imot hele ideen om Enhetsskolen, som har stått sterkt i Norge i mange år.

Det bør være rom for alle barn i skolen, uansett hva slags bagasje de har. Men det forutsetter tilrettelegging og høyere voksentetthet , noe som ikke alltid skjer. Det er dette som er det virkelige problemet, ikke ungene.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

christensen1365381166

Dette strider imot hele ideen om Enhetsskolen, som har stått sterkt i Norge i mange år.

Det bør være rom for alle barn i skolen, uansett hva slags bagasje de har. Men det forutsetter tilrettelegging og høyere voksentetthet , noe som ikke alltid skjer. Det er dette som er det virkelige problemet, ikke ungene.

 

Det høres fint ut i teorien, men dessverre fungerer det ikke i praksis. Enhetskolen har gjort skolehverdagen til et helvete for mange barn. Det tragiske er at dere er mest opptatt av å beskytte mobberne og bråkmakerne.

 

Heldigvis er det endringer på gang nu etter regjeringsskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Inntil midler om nok voksentettehet er på plass, har barn rett på trygghet og vern fra daglig vold, derfor bør rimeligere tiltak som spesialskoler, fortsatt være aktuelle og flere plasser bør opprettes.

 

 

 

Så du mener det er billigere å opprette spesialskoler framfor å sette inn midlene inn slik at det blir økt voksentetthet og tilstrekkelige hjelpemidler i enhetsskolen?

 

Der tror jeg du tar skammelig, skammelig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fint ut i teorien, men dessverre fungerer det ikke i praksis. Enhetskolen har gjort skolehverdagen til et helvete for mange barn. Det tragiske er at dere er mest opptatt av å beskytte mobberne og bråkmakerne.

 

 

Hvem er "dere"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det i tillegg bør finnes skoler for spesielt inteligente barn, slik man har i de fleste land i verden, Danmark har flere slike skoler, samt skoler med andre pedagogiske innfallsvinkler og at skolene bør subsidieres slik at de blir et reellt valg for alle familier.

 

Et slikt samfunn er ihvertfall ikke i tråd med sånn jeg ønsker at det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

Et slikt samfunn er ihvertfall ikke i tråd med sånn jeg ønsker at det skal være.

 

Men et samfunn der barn plages og mobbes på skolen av bråkmakere, og hvor uroen går går ut over læringen, se DET vil du ha. Står du alltid på overgriperens side? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

Så du mener det er billigere å opprette spesialskoler framfor å sette inn midlene inn slik at det blir økt voksentetthet og tilstrekkelige hjelpemidler i enhetsskolen?

 

Der tror jeg du tar skammelig, skammelig feil.

 

Fakta er at enhetsskolen ikke fungerer. Og det begynne nu endelig også å gå opp for politikerne, selv AP. Den nye regjeringen er i full gang med endringer her. Rett til å overflytte mobbere til annen skole med tvang blir implementert i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...