Gå til innhold

Hvor går grensen syk/frisk hos ungdom som sliter?


Gjest

Anbefalte innlegg

Det høres fint ut i teorien, men dessverre fungerer det ikke i praksis. Enhetskolen har gjort skolehverdagen til et helvete for mange barn. Det tragiske er at dere er mest opptatt av å beskytte mobberne og bråkmakerne.

 

Heldigvis er det endringer på gang nu etter regjeringsskiftet.

Enhetsskolen har faktisk bidratt til skolegang for uhorvelig mange som tidligere bare ble stemplet som evneveike. 

 

Av nyskjerrighet: Hvilke blåblå endringer applauserer du, som vil endre på opplevelsen av skolehverdagen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rett til å overflytte mobbere til annen skole med tvang blir implementert i løpet av året.

Men hva med elevene på den "andre skolen", da?  Det er vel ingen automatikk i at elever med atferdsproblemer automatisk skikker seg dersom de bytter skole?  Skal man opprette en egen skole som i utgangspunktet er tom, men som sakte fylles opp av mobbere - eller skal man flytte problemene over til naboskolen og håpe det beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har flere skoler i Oslo for "bråkmakere", der får de yrkesmessig tilrettelagt skolegang.

Hvilke skoler er det, helt konkret?  Tenker du på skolene for barn med lærevansker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke skoler er det, helt konkret?  Tenker du på skolene for barn med lærevansker?

Det finnes en del svært gode tilbud i Oslo til ungdom som har sosiale/emosjonelle vansker og som ikke fungerer i vanlig skole. En del av disse har nok blitt oppfattet som "bråkmakere" på hjemskolen sin. Et eksempel er Vestre Aker skole.

Det paradoksale er at mens disse spesialskolene kan tilby omfattende tilrettelegging og oppfølgning (inklusive tilbud i fritiden), så blir unger som sliter med å fungere i vanlig skole ofte gående i år etter år uten at det gis ekstra støtte ut i fra begrunnelsen om for lite ressurser. Det er absurd hvor lenge elever som begynner å falle ut både faglig og sosialt må vente før det settes inn adekvate tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del svært gode tilbud i Oslo til ungdom som har sosiale/emosjonelle vansker og som ikke fungerer i vanlig skole. En del av disse har nok blitt oppfattet som "bråkmakere" på hjemskolen sin. Et eksempel er Vestre Aker skole.

Det paradoksale er at mens disse spesialskolene kan tilby omfattende tilrettelegging og oppfølgning (inklusive tilbud i fritiden), så blir unger som sliter med å fungere i vanlig skole ofte gående i år etter år uten at det gis ekstra støtte ut i fra begrunnelsen om for lite ressurser. Det er absurd hvor lenge elever som begynner å falle ut både faglig og sosialt må vente før det settes inn adekvate tiltak.

Jeg vet det finnes noen få spesialskoler i Oslo, jeg har bare ikke tenkt på dem som et sted man kommer hvis man er en bråkmaker.  Men du har sikkert rett.

 

Det siste avsnittet er jeg veldig enig med deg i.  Det er dessuten en fare for overdiagnostisering og evt. -medisinering, siden en diagnose kan utløse ekstra ressurser, mens "bare" atferdsproblemer som kan forstyrre hele klassen i årevis, må takles av læreren alene.  (Jeg mener ikke at det er noe galt med diagnoser i seg selv, men de bør jo helst forbeholdes dem som faktisk skal ha dem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvesentlig hvordan behovene til sensitive barn er. Også de har rett til tilpassede pedagogisk gode læringsmiljø.

Hei!

 

Mennesker/barn som meg vil aldri få et godt nok læringstilbud i den vanlige skolen.

 

Jeg er svært lydsensitiv. På mine barns skole har feks hele trinnet tennisballer på stolbena og skrivematter på bordene, det hjelper, ja, men likevel er ikke dette nok, for lydsensitive mennesker, vi/de ville ha det langt bedre på små tilrettelegte skoler for normalt begavede barn med autisme.

Slike skoler finnes ikke og det er leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke skoler er det, helt konkret?  Tenker du på skolene for barn med lærevansker? 

Hei!

 

Feil og satt på spissen å skrive bråkmakere, men mange av disse barna virker som det i den vanlige skolen.

 

Det er skoler som Nordmarka , Sollerudstranda m.fl. Tror det er gode skoler og at barna som kommer dit både roer seg og får tilbake skolelyst, jeg syns det er leit det er så få slike skoler, da mange barn hadde hatt bedre av et slikt tilbud.

 

Det er yrkesrettet, da de som går der er lite skolemotiverte, tror også man kan gå der noen dager i uken.

Har hørt om skoletrøtt som får tilbake skolelyst, de fleste som går der har adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det finnes noen få spesialskoler i Oslo, jeg har bare ikke tenkt på dem som et sted man kommer hvis man er en bråkmaker.  Men du har sikkert rett.

 

Det siste avsnittet er jeg veldig enig med deg i.  Det er dessuten en fare for overdiagnostisering og evt. -medisinering, siden en diagnose kan utløse ekstra ressurser, mens "bare" atferdsproblemer som kan forstyrre hele klassen i årevis, må takles av læreren alene.  (Jeg mener ikke at det er noe galt med diagnoser i seg selv, men de bør jo helst forbeholdes dem som faktisk skal ha dem.)

Hei!

 

Spesialskoler etter ungdomsskolen tar kun inn skolemotiverte ungdom, men de få skoler som gjelder for ungdsomsskolen tar inn skoletrøtt, det er jo 10 års utdanningsplikt. Men jeg tror man for flere barn burde hatt tilrettelegging langt tidligere, og selvsagt kartlagt hvorfor barna er urolige først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med elevene på den "andre skolen", da?  Det er vel ingen automatikk i at elever med atferdsproblemer automatisk skikker seg dersom de bytter skole?  Skal man opprette en egen skole som i utgangspunktet er tom, men som sakte fylles opp av mobbere - eller skal man flytte problemene over til naboskolen og håpe det beste?

Hei!

 

Jeg vet om skoletrøtte/mobbere som ble flyttet til Nordmarka skole, de skikket seg :-)

 

Tror det med å jobbe mer fysisk er bra for en del urolige barn, også er det tettere voksnekontakt.

Tror de driver med skogbruk, og sikkert en del over gjennomsnittet aktive barn som har godt av en slik type skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet om skoletrøtte/mobbere som ble flyttet til Nordmarka skole, de skikket seg :-)

Tror det med å jobbe mer fysisk er bra for en del urolige barn, også er det tettere voksnekontakt.

Tror de driver med skogbruk, og sikkert en del over gjennomsnittet aktive barn som har godt av en slik type skole.

Nordmarka er en del av Sollerudstranda.

Spesialskolene koster enormt, og utløser ekstremt mye ressurser. Mye av dette kunne vært satt inn i fellesskolen på et langt tidligere tidspunkt. Skolene har svært få plasser, det burde vært flere elever som kunne fått tilbudet noen dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke skoler er det, helt konkret? Tenker du på skolene for barn med lærevansker?

Sollerudstranda, Vestre Aker og Lønnebakken er for elever med sosiale og emosjonelle vansker, tror jeg. I tillegg er det Ullevålsveien, som er for generelle lærevansker, Nordvoll for autister og et par andre for multifunksjonshemmede, hørselshemmede og astma/allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Feil og satt på spissen å skrive bråkmakere, men mange av disse barna virker som det i den vanlige skolen.

 

Det er skoler som Nordmarka , Sollerudstranda m.fl. Tror det er gode skoler og at barna som kommer dit både roer seg og får tilbake skolelyst, jeg syns det er leit det er så få slike skoler, da mange barn hadde hatt bedre av et slikt tilbud.

 

Det er yrkesrettet, da de som går der er lite skolemotiverte, tror også man kan gå der noen dager i uken.

Har hørt om skoletrøtt som får tilbake skolelyst, de fleste som går der har adhd.

Nå snakker du om ungdomsskolenivået, men de er "bråkmakere" lenge før det. Det er hverken økonomi eller ønske om å ha en spesialskole for ethvert behov i hver kommune i landet. Du har lett for å glemme at tross alt flertallet bor utenfor oslogryta. Hva med en autist som vokser opp på Vinstra?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sollerudstranda, Vestre Aker og Lønnebakken er for elever med sosiale og emosjonelle vansker, tror jeg. I tillegg er det Ullevålsveien, som er for generelle lærevansker, Nordvoll for autister og et par andre for multifunksjonshemmede, hørselshemmede og astma/allergi.

Joda, jeg kjenner til flere av dem. Det var påstanden om at de var for "bråkmakere" jeg reagerte på. Selv i Oslo er det jo faktisk ikke slik at alle som bråker, tvangsoverføres til en spesialskole. I denne tråden blandes forslaget om å flytte mobberen i stedet for mobbeofferet, med behovet for spesialskoler - derfor blir det litt uryddig, men det er nå typisk DOL ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Men hva med elevene på den "andre skolen", da?  Det er vel ingen automatikk i at elever med atferdsproblemer automatisk skikker seg dersom de bytter skole?  Skal man opprette en egen skole som i utgangspunktet er tom, men som sakte fylles opp av mobbere - eller skal man flytte problemene over til naboskolen og håpe det beste?

 

Skal mobberne bare få fortsette da? kanskje forbedringsanstalt er vil fungere bedre.

Anonymous poster hash: 72b76...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhetsskolen har faktisk bidratt til skolegang for uhorvelig mange som tidligere bare ble stemplet som evneveike. 

 

 

Vi trenger spesialskolene

 

Alle elever trenger et inkluderende læringsmiljø. For noen elever vil dette medføre at et adskilt opplæringstilbud er det beste

 

Ofte må elevene gjennom en unødig lang prosess med tiltagende nederlagsopplevelser og økende grad av sosial isolasjon. Disse elevene har behov for den alternative arenaen spesialskoler er, for å kunne utvikle sosial kompetanse parallelt med kunnskap for et mest mulig uavhengig liv. Dersom målet er trivsel og læring for alle elever, må skolen ta i bruk ulike strategier og læringsarenaer for ulike elever. Derfor må vi både bevare og utvide spesialskoleordningen.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Vi-trenger-spesialskolene-6510903.html#.UvlcevldVBp

Anonymous poster hash: 72b76...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker du om ungdomsskolenivået, men de er "bråkmakere" lenge før det. Det er hverken økonomi eller ønske om å ha en spesialskole for ethvert behov i hver kommune i landet. Du har lett for å glemme at tross alt flertallet bor utenfor oslogryta. Hva med en autist som vokser opp på Vinstra?

Veldig bra innlegg! Jeg forstår jo tankegangen om å forsøke å gi barn/ungdom som av ulike grunner ikke passer inn på vanlig skole et tilbud der de er, og på den skolen som finnes i bygda/regionen, fremfor at de må flytte eller reise veldig langt for å få et tilbud som kanskje er noe bedre faglig, men som vil føre til store omveltninger i barnets liv. Jeg har også tro på mangfold i den norske skole.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal mobberne bare få fortsette da? kanskje forbedringsanstalt er vil fungere bedre.

Anonymous poster hash: 72b76...24d

Det jeg skrev om "den andre skolen", handlet om forslaget om at mobberen skulle bytte skole i stedet for mobbeofferet. Altså fra en "vanlig" skole til en annen like "vanlig" skole.

Etterpå har tråden gått over til å handle om spesialskoler, det er en helt annen problemstilling. På spesialskoler er det helt andre forhold enn på (den ordinære) "naboskolen" dit man ofte ender med å flytte en av partene i mobbesaker.

Spesialskoler har få likheter med tidligere tiders forbedringsanstalter. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...