Gå til innhold

Endelig ung uføre.. Etterbetaling?

Anbefalte innlegg

har vert i nav i div tiltak i over 6 år å har endelig fått invilget status som ung uføre. jeg er enda i AAP med en søknad om permanent uføre.. Spørsmålet mitt er. er det enda etterbetaling? har hørt masse om at dette er det slutt på til og med fra saksbehandler på nav. 

har vert lenger i nav men det tideligeste jeg har papirer på er arbeid med bistand som ble startet i 2008. da hadde jeg allerede vert i rehabiliterings penger osv.

må jeg søke etterbetaling eller er dette noe som gjøres automatisk i nav systemet? 

føler jeg sitter med 1000 spørsmål og ingen svar eller informasjon..

har det noe å si at jeg har byttet nav kontor+ må jeg manuelt hente inn papirer fra disse? og evt fremvise dem til nav og så sende søknad om krav på etterbetaling?

hilsen en smule frustrert gutt på 28 som ikke vet hva han har krav på :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396754-endelig-ung-uf%C3%B8re-etterbetaling/
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er i litt samme situasjon selv. Søkt trygd nå etter å ha vært i Nav systemet siden 2007. Ble først ikke beregnet som ung ufør mens jeg gikk på rehabiliteringspenger, attføringspenger og senere AAP. Benyttet advokat og fikk innvilget ung ufør med påfølgende etterbetaling for differansen mellom de to ytelsene (den jeg hadde var 1,8 ganger G, mens ung ufør var 2,4 ganger G).

Jeg anbefaler deg å kontakte en advokat som er ekspert i trygderett. Han/henne ville kunne hjelpe deg med dette spørsmålet. Føler ikke jeg kan svare deg ettersom jeg ikke selv vet om det er høyere sats på trygd enn AAP. Rimelig å anta hvis det er dette at man skal ha krav på en etterbetaling ettersom man har tapt inntekt på å prøve arbeid/utdanning. Mener det er ganske logisk at man ikke skal straffes for å ha forsøkt. Da jeg stilte dette spørsmålet i ett av foraene her fikk jeg svar at det blir innvilget inntil tre år tilbake i tid hvis kravene for uføretrygd allerede var fylt da. Men vet ikke om dette stemmer. Det er masse feilinformasjon og villedning ofte fra Nav sin side på sånt. Min eneste anbefaling er å ikke ta alt saksbehandleren på Nav sier til deg for god fisk. Hør med en advokat. Hvis man har lav inntekt, som man jo har på AAP, har man krav på fri rettshjelp. Ofte er det gratis å rådføre seg med en advokat også.

Ha en fin dag :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...