Gå til innhold

Cøliaki

lykkeliten2

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk diagnostisert cøliaki i januar 2000 og har siden levd på glutenfri diett. Problemet er bare at jeg går opp i vekt! Har gått opp 30 kilo siden diagnosen ble stilt!Dette er MYE!Har muligens utviklet diabetes type 2 også enda jeg er i slutten av tjueårene!Hva bør jeg som cøliaker spise for å gå ned i vekt? Det er jo ikke så lett å bruke de "vanlige" slankerådene når man ikke skal spise hvete,bygg,havre eller rug... Har lagt merke til at de fleste glutenfrie oppskriftene inneholder mye sukker. Kan dette erstattes av noe annet? Skulle vært til ernæringsfysiolog for lenge siden, men hun gikk ut i svangerskapspermisjon da jeg fikk diagnosen og siden har jeg ikke hørt noe...

Cøliaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen...

Glemte å nevne at jeg tidligere var svært aktiv idrettsutøver. På grunn av langvarig sykdom ble jeg dessverre nødt til å slutte å trene i en perode på tre år. Venter nå på operasjon av en vond stortå og skal begyne å trene aktivt når rekonvalesenstiden er over! Men det er jo viktig å vite hva man skal spise for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Lykkeliten2,

Innenfor fagområdet ernæring er det et så vidt spekter av sykdommer og tilstander, at det er vanskelig å være ’ekspert’ på alt. Jeg skal være ærlig med deg og si at jeg ikke har så mye erfaring med cøliaki. Siden jeg ikke bor i Norge, er det også vanskelig for meg å vite hvilke glutenfrie produkter som er tilgjengelig der – og evt. hva disse produktene inneholder.

For erstatning av sukker, kan du jo bruke Natrena eller andre kunstige søtningsstoffer. Dette vil også være en gunstig for deg dersom du har diabetes. Det er også et nytt produkt på markedet nå – Splenda. Dette er laget av vanlig sukker, men de har klart å skille søtningen fra kaloriene. Vet dessverre ikke om dette har kommet til Norge ennå.

For vekttap er det ikke så mange andre råd enn mindre fett, mindre kalorier og mer mosjon som er å gi. Selv på en gluten-fri diett kan dette gjøres.

Kanskje du kan finne noe info du kan bruke på websiden til den amerikanske cøliaki foreningen:

http://www.csaceliacs.org/infocenter.html

Jeg tror nok heller ikke det hadde vært så dumt å prøve å få tak i ernæringsfysiologen. Dersom hun ikke er tilbake i jobb ennå, kan du kanskje finne en annen? Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...