Karamellis Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Jeg spiser altfor mye, og altfor ofte, usunne ting. Kiloene sniker seg på, og samvittigheten er svart. Jeg har lest at man skal fokusere på det man KAN spise heller enn det man IKKE kan spise, men det fungerer dårlig for meg. Derfor har jeg kommet opp med følgende plan: For hver dag jeg ikke spiser noe som er usunt, skal jeg putte 50 kroner på en sparekonto. Når jeg har 5000 kroner, skal jeg bruke pengene på meg selv. Jeg må selvfølgelig selv definere hva som er usunt, men det tror jeg skal bli ganske enkelt siden jeg jo innerst inne godt vet hva det er... Jeg har ikke noe mål om å slutte å spise godteri og kake, men jeg kunne tenke meg å spise mindre - og sjeldnere. Per i dag spiser jeg noe usunt nesten hver eneste dag, så det kommer til å ta meg lang tid å nå 100 dager uten. Men er det en god ide? Og hvordan klarer dere å begrense dere? Har dere forresten enkle tips til å føre matdagbok? Klarer det noen dager, men så glemmer jeg meg bort/gidder ikke mer. Takknemlig for innspill. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397136-en-god-ide-for-%C3%A5-spise-mindre-usunt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Jeg spiser altfor mye, og altfor ofte, usunne ting. Kiloene sniker seg på, og samvittigheten er svart. Jeg har lest at man skal fokusere på det man KAN spise heller enn det man IKKE kan spise, men det fungerer dårlig for meg. Derfor har jeg kommet opp med følgende plan: For hver dag jeg ikke spiser noe som er usunt, skal jeg putte 50 kroner på en sparekonto. Når jeg har 5000 kroner, skal jeg bruke pengene på meg selv. Jeg må selvfølgelig selv definere hva som er usunt, men det tror jeg skal bli ganske enkelt siden jeg jo innerst inne godt vet hva det er... Jeg har ikke noe mål om å slutte å spise godteri og kake, men jeg kunne tenke meg å spise mindre - og sjeldnere. Per i dag spiser jeg noe usunt nesten hver eneste dag, så det kommer til å ta meg lang tid å nå 100 dager uten. Men er det en god ide? Og hvordan klarer dere å begrense dere? Har dere forresten enkle tips til å føre matdagbok? Klarer det noen dager, men så glemmer jeg meg bort/gidder ikke mer. Takknemlig for innspill. Jeg vet det er vanskelig fordi jeg har vært der selv. Det eneste som funker for meg er å kutte ut alle karbohydrater. Skjønner dette høres drastisk ut for deg, men når abstinensen har gitt seg så har man ikke lyst på sukker lenger. Karbohydrater er som kokain. To uker med abstinenser og du er fri som fuglen. Anonymous poster hash: c3aec...262 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397136-en-god-ide-for-%C3%A5-spise-mindre-usunt/#findComment-3526858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karamellis Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Jeg vet det er vanskelig fordi jeg har vært der selv. Det eneste som funker for meg er å kutte ut alle karbohydrater. Skjønner dette høres drastisk ut for deg, men når abstinensen har gitt seg så har man ikke lyst på sukker lenger. Karbohydrater er som kokain. To uker med abstinenser og du er fri som fuglen. Anonymous poster hash: c3aec...262 Men.. det høres jo så trist ut! Skal jeg aldri spise kaker og godteri igjen? Det er så mye kos knyttet til det som jeg ikke vil miste - jeg vil bare klare meg på mindre, og litt sjeldnere... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397136-en-god-ide-for-%C3%A5-spise-mindre-usunt/#findComment-3526861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Jeg har et problematisk forhold til "usunn mat", men jeg jobber med det. Jeg har brukt forskjellige taktikker - først kuttet jeg ned, så kuttet jeg ut, nå har jeg tenkt å introdusere det litt etterhvert igjen. Og da i situasjoner hvor det er "naturlig", fester og restaurantbesøk. Ikke som jeg før har gjort, mure meg inne med potetgullposer og økonomipakker med sjokolade. Det jeg gjør inntil videre - og det har jeg tenkt å fortsette med - er å unne meg den beste maten jeg kan for de økonomiske og kulinariske midlene jeg har til rådighet. Jeg lager meg god mat hver dag, og eksperimenterer med nye retter og smaker. Jeg passer på å spise variert og få i meg alt jeg trenger av næringsstoffer hver dag. Da blir det ikke noe sug etter usunne ting når jeg er på butikken, feks, når jeg vet hvor herlig mat som venter på meg hjemme. Jeg leser en del på forumet til myfitnesspal (og bruker matdagboka der også), synes det er nyttig og lærerikt. Mange, mange, mennesker sliter med sug etter altfor kaloririke matvarer, og klarer ikke å stoppe selv om de vet de spiser for mye. Her er ett av mange gode råd: Well that depends. Are you the type that can handle eating some simple sugars or treats in moderation? If so, make those things you enjoy part of your day. Fit it into your macros. It's what most people call IIFYM. If-It-Fits-Your-Macros. So, if after you have filled your daily requirements for say protein and you've ate a good balanced days food. You know, Got your micronutrients for the day. With some fruit and leafy vegetables. You have about 30 to 45 grams of carbs left and say 10-15 grams of fat left. Fit in a good tasting whatever you want to have in those macros. Ice cream, cake, candy, you name it. When you get good at this you will be able to do it with different foods that you may have a craving for and still hit your macros and be in a caloric deficit. You will still lose weight while doing so. Notice I did not say you can eat however much you want and still lose weight which is what most non IIFYM people get butt hurt about. You will have to learn how to stop at a serving size of ice cream or cookies or whatever. It will make dropping fat so much more enjoyable. If you can't handle this yet and food like that will cause you to completely fall of the wagon and binge for days and weeks then IIFYM isn't for you. You will have to limit your treats to once or twice a week. Hope this helps. http://www.myfitnesspal.com/nb/topics/show/1200763-sugar-cravings Endret 17. februar 2014 av Bella Dotte 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397136-en-god-ide-for-%C3%A5-spise-mindre-usunt/#findComment-3526883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.