Gå til innhold

Ernæringsfysiolog og andre..please svar

Gjest please svar meg

Anbefalte innlegg

Gjest please svar meg

HEI!!

jeg er en jente som ikke er overvektig av noe slag. veier 47 kg og er 154 cm høy, men jeg spiser heller ikke så mye.

Spiser en tykk brødskive med nugatti til frokost.

to brødskvier til lunsj og en vanlig posjon middag der halve talerkenen er grønnsaker.

kvelds spiser jeg en yoghurt eller havrekjeks. det jeg lurer fælt på er om det er skadelig å spise så lite, eller går det greit??

jeg slanker meg ikke eller noe, men spiser bare ikke så mye. i helgene og sånn hender det jeg spiser sjokolade, men i begrensede mengder. vet at kalori inntaket er under det anbefalte, men jeg er jo ikke så stor og trenger ikke like mange kalorier som voksne mennesker som er høyere..

håper noen kan svare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med (Anonymous) i at det går greit så lenge du selv føler du får i deg den mengden du trenger. Alle mennesker har forskjellige behov og som du sier er du ganske liten og lett.

Og det du spiser høres helt greit ut, særlig med masse grønnsaker til middag. Men dersom du føler at du burde spise mer kan du jo prøve litt mer mellom-måltider? Som f.eks. frukt og/eller rå grønnsaker mellom frokost/lunsj eller lunsj/middag.

Utskeiielsene i helgen må du bare unne deg! Helger skal være litt kos for å holde ut enda en strabasiøs uke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

Ut fra din BMI på 19.8 er du tynn, så jeg er glad for å høre at du ikke slanker deg. Når det gjelder inntaket ditt, savner jeg frukt og litt mer melk/melkeprodukter i kosten din. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men tenårene er en viktig tid for bygging av benstrukturen. Det er anbefalt 1200 mg kalsium daglig. Gode kalsium-kilder er f.eks melk og melkeprodukter, mørkegrønne bladgrønnsaker (ikke spinat), og broccoli. Spinat er derimot en god jernkilde..

Dersom du legger til et par frukt daglig og kanskje 1-2 glass melk, vil dette bringe kalori-inntaket ditt opp til et ok nivå. Hvis jeg antar at du er 13-17 år, bør du få i deg 1400-1700 kcal daglig. Dette er tatt i betraktning at du er lav. Dersom du trimmer lite, er det ok å ligge rundt 1400 kcal. Trener du regelmessig bør du ligge nærmere 1700 kcal.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...