Gå til innhold

et viktig spørsmål

Gjest susa

Anbefalte innlegg

et viktig spørsmål

hei!! Jeg trener aerobick og styrke 3-4 ganger i uka i tidrommet 19-21. jeg pleier å spise middag i 1700 tiden, så det jeg lurte på er om det er nødvendig å spise noe etter jeg er ferdig med treninga. Føler meg ikke noe sulten, og da er det vel ikke poeng i å tvinge i seg mat. Er jo ikke smart og spise så sent på kvelden heller?? elelr hva er egentlig riktig?? kan det at jeg ikke spiser etter treninga ødelegge noe for meg??

håper noen kan svare på dette spørsmålet for det er ganske viktig for meg.. ps: jeg slanker meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For forbrenningens skyld kan det være lurt å spise noen karbohydrater etter trening, da øker blodsukkeret. På den måten fortsetter du å forbrenne i flere timer etter trening, og det er vel bare en fordel?

Så det kan altså lønne seg litt å spise f.eks. en banan eller en brødskive, noe lett noe, rett etter trening, men det vil ikke si at det er ødeleggende å ikke gjøre det. Bare gjør det du føler for du, trening er sunt uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som trener aktivt sier at å spise noe karbohydratholdig etter trening er veldig viktig for utbyttet av treningen, og her er et lite klipp fra noe ernæringsfysiolog Christine Helle i Olympiatoppen skriver som understøtter dette:

"Kostholdet har spesielt stor betydning for restitusjonsprosessen. Når du drikker og spiser etter trening, blir du raskere restituert, i stand til å yte mer på neste økt og får bedre effekt av treningen. Tar du ikke hensyn til dette, vil du både forsinke restitusjonsprosessen, redusere treningseffekten, svekke immunforsvaret og øke risikoen for overtrening ved stor treningsbelastning.

Væske og karbohydrat skal inntas direkte etter avsluttet aktivitet for å erstatte væske- og salttapet og etterfylle glykogenlagrene. Glykogenlagringen er mest effektiv de to første timene etter aktivitet. Derfor er det viktig at du får i deg karbohydratholdig drikke og mat raskest mulig."

Om du trener aktivt vil det dermed anbefales å spise litt rett etter trening for å bedre effekten av treningen, men lar du vær tar du sikkert ikke skade av det, uten at jeg er noen fagperson på dette området altså...

Ellers kan jeg jo også nevne at det er hva du spiser totalt på en dag som er avgjørende, ikke når du spiser det (jfr. sent om kvelden). Hva du spiser kan derimot kanskje ha påvirkning på søvnkvaliteten, derfor anbefales det vel ikke å f.eks. spise mye karbohydrater eller drikke koffeinholdige drikker like før man legger seg, men så sant du ikke legger deg veldig tidlig, så tror jeg nok du trygt kan spise litt etter trening.

Mange små måltider med jevne mellomrom i løpet av dagen er jo også sunt for forbrenningen, da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...