Gå til innhold

Å slutte å røyke når en sliter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Det var nok heller et svar til Frosken som bagataliserer vanskelighetene med å slutte å røyke i forhold til å slanke seg. Trådene her viser hvor vanskelig det er.

Da mener jeg et svar på dette hun skrev om at man måtte ta 1 time om gangen, 10 minutter om gangen osv. I matråder hun deltar i virker som alt er så mye mer komplisert, mens det er det samme som gjelder der også. Kanskje man burde ha forståelse for at begge deler kan være like vanskelig/like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    16

  • Nicklusheletida

    13

  • Kayia

    13

  • frosken

    11

Jeg tar det ikke personlig men skjønner jo at jeg etter ditt skjønn tilhører gruppen ;)

Igjen: Jeg tenkte ikke på noen bestemte personer her i det hele tatt.

Jeg er enig i at svært mange sikkert spiser mer enn de tror. Men det betyr ikke nødvendigvis at de drikker noe med sukker eller spiser godteri, kaker, kjeks, syltetøy, vafler eller saltsnacks. Det å smake på middagen eller spise opp restene, har lite med snop og kaker å gjøre. Man har ingen garanti for å være eller bli slank, selv om man nesten aldri har i seg noe av dette. Så kommentaren min til deg handlet om at "garantert" vektnedgang ved å kutte ut disse varene, forutsetter at de er i kostholdet fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg tar det ikke personlig men skjønner jo at jeg etter ditt skjønn tilhører gruppen ;) No problem for min del - hadde jeg ikke tålt uenighet hadde jeg slettet dol-kontoen forlengst, jeg syns bare det er usaklig å "merke" meningsmotstandere på denne måten. Derfor kommentaren. 

 

Jeg tror mange tenker som deg uten å ha prøvd, nettopp fordi det er vanskelig. Jeg referete tidligere til en sykehusstudie der respondentene ble bedt om å føre lister over ALT de inntok av fast og flytende føde. Et stort flertall var overrasket over alt de ubevisst puttet i munnen (snop, smaking under matlaging, mauling av rester etter middag, kveldskos etc), og dette utgjorde faktisk ganske mange kalorier. Jeg vil presisere at jeg ikke sier at det er lett, men det er det ikke å slutte å røyke heller (spesielt ikke om en i tillegg sliter psykisk, som jo var utgangspunktet for at jeg tok del i denne tråden).

Jeg tror det stemmer for ganske mange at vi putter ting i munnen i løpet av dagen som vi ikke tenker på. Og at dette utgjør ganske mange kalorier!

 

Skal prøve å huske alt jeg har puttet i munnen i dag:

 

  • Et glass lettmelk og en skive halvgrovt brød med kremost til frokost
  • En kopp kaffe da jeg kom på jobb
  • En kopp kaffe + et lite wienerbrød da jeg kom på et møte
  • Ca 10 tortillachips/rægechips jeg kjøpte på en innvandrerbutikk jeg kjøpte te i, smakte rart.
  • Et grovt polarbrød med smør og ost + en banan + et glass vann + en kopp te til lunsj

Kremt....wienerbrød og de chipsene hører jo ikke med i et sunt kosthold. Pleier jo vanligvis ikke å spise det midt i uka, men det gjorde jeg nå i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg et svar på dette hun skrev om at man måtte ta 1 time om gangen, 10 minutter om gangen osv. I matråder hun deltar i virker som alt er så mye mer komplisert, mens det er det samme som gjelder der også. Kanskje man burde ha forståelse for at begge deler kan være like vanskelig/like lett.

Nettopp. Og det samme kan man si i forhold til samlivsproblematikk forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det stemmer for ganske mange at vi putter ting i munnen i løpet av dagen som vi ikke tenker på. Og at dette utgjør ganske mange kalorier!

Det protesterer ikke jeg på, heller.

Derimot protesterer jeg på at alle vil oppleve vektnedgang dersom de dropper brus, godterier, kaker etc. og saltsnacks. Det er mange som spiser / drikker den slags bare helt unntaksvis og som likevel ikke er tynne. Det er den oppfatningen (altså at slanking bare handler om å slutte å "fete seg opp") jeg argumenterer mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: Jeg tenkte ikke på noen bestemte personer her i det hele tatt.

Jeg er enig i at svært mange sikkert spiser mer enn de tror. Men det betyr ikke nødvendigvis at de drikker noe med sukker eller spiser godteri, kaker, kjeks, syltetøy, vafler eller saltsnacks. Det å smake på middagen eller spise opp restene, har lite med snop og kaker å gjøre. Man har ingen garanti for å være eller bli slank, selv om man nesten aldri har i seg noe av dette. Så kommentaren min til deg handlet om at "garantert" vektnedgang ved å kutte ut disse varene, forutsetter at de er i kostholdet fra før av.

Om en er overvektig uten å spise snop eller overspise er det (gjerne) patologisk. Jeg har presisert mange ganger i denne tråden at jeg selvfølgelig holder dem utenfor og skjønner ikke hvorfor du kommer med dette i svar til meg.

 

Mine råd er knyttet til de som går på diett etter diett, og hvorfor gjør de det? Blir du så overrasket at det sannsynligvis betyr at diettene ikke innebærer varig endring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det stemmer for ganske mange at vi putter ting i munnen i løpet av dagen som vi ikke tenker på. Og at dette utgjør ganske mange kalorier!

 

Skal prøve å huske alt jeg har puttet i munnen i dag:

 

  • Et glass lettmelk og en skive halvgrovt brød med kremost til frokost
  • En kopp kaffe da jeg kom på jobb
  • En kopp kaffe + et lite wienerbrød da jeg kom på et møte
  • Ca 10 tortillachips/rægechips jeg kjøpte på en innvandrerbutikk jeg kjøpte te i, smakte rart.
  • Et grovt polarbrød med smør og ost + en banan + et glass vann + en kopp te til lunsj

Kremt....wienerbrød og de chipsene hører jo ikke med i et sunt kosthold. Pleier jo vanligvis ikke å spise det midt i uka, men det gjorde jeg nå i dag.

Ikke sant, det er fort gjort og jeg gjør det selv også. Atpåtil tar jeg et glass rødvin, pianøtter, raust med frukt, en saltkjeks eller fem med ost uten å merke det på kvelden også - altfor ofte. Jeg tenker ikke nødvendigvis at dette er så farlig, men teller man kalorier er dette selvfølgelig en felle og det er her jeg skiller meg fra Frosken og Laban: Jeg anbefaler å jobbe seg mot et sunt og normalt kosthold framfor å velge å hoppe fra diett til diett.

 

Og igjen, jeg snakker ikke om de som har en disposisjon, er medisinert eller annet som medfører vektøking, og ei heller de som finner sin diett som funker fint i deres liv. Jeg snakker om alle de som hopper fra trend-diett til trend-diett (her må man sikre seg ;))

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg tror det stemmer for ganske mange at vi putter ting i munnen i løpet av dagen som vi ikke tenker på. Og at dette utgjør ganske mange kalorier!

 

Skal prøve å huske alt jeg har puttet i munnen i dag:

 

  • Et glass lettmelk og en skive halvgrovt brød med kremost til frokost
  • En kopp kaffe da jeg kom på jobb
  • En kopp kaffe + et lite wienerbrød da jeg kom på et møte
  • Ca 10 tortillachips/rægechips jeg kjøpte på en innvandrerbutikk jeg kjøpte te i, smakte rart.
  • Et grovt polarbrød med smør og ost + en banan + et glass vann + en kopp te til lunsj

Kremt....wienerbrød og de chipsene hører jo ikke med i et sunt kosthold. Pleier jo vanligvis ikke å spise det midt i uka, men det gjorde jeg nå i dag.

Nå får jeg sikkert høre at jeg er en moralist, men du ser vel selv hva som er veldig feil her ?  ;) Klokka er ikke blitt 15.00 enda :o Da kommer du ikke langt med å oppføre husarbeid som trening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en er overvektig uten å spise snop eller overspise er det (gjerne) patologisk. Jeg har presisert mange ganger i denne tråden at jeg selvfølgelig holder dem utenfor og skjønner ikke hvorfor du kommer med dette i svar til meg.

 

Mine råd er knyttet til de som går på diett etter diett, og hvorfor gjør de det? Blir du så overrasket at det sannsynligvis betyr at diettene ikke innebærer varig endring?

Jeg tviler absolutt ikke på at dietter svært ofte ikke betyr varig endring. Jeg er helt enig med deg - eneste løsningen er å finne noe man kan leve med "fast".

Den eneste grunnen til at jeg svarte akkurat deg, var at du garanterte vektnedgang dersom man droppet brus, godteri, syltetøy, kaker, vafler og saltsnacks. Jeg tillot meg å påstå at man ikke trenger å være tynn selv om man svært sjelden spiser noe av dette, ikke er syk og ikke spiser som en kroppsbygger eller andre som har ekstreme inntak. Man er / blir sannsynligvis ikke feit, men man trenger heller ikke være / bli det som i dag regnes som slank nok. Det er det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke nødvendigvis at dette er så farlig, men teller man kalorier er dette selvfølgelig en felle og det er her jeg skiller meg fra Frosken og Laban: Jeg anbefaler å jobbe seg mot et sunt og normalt kosthold framfor å velge å hoppe fra diett til diett.

Jeg har absolutt aldri valgt eller anbefalt noen å velge å hoppe fra diett til diett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg tviler absolutt ikke på at dietter svært ofte ikke betyr varig endring. Jeg er helt enig med deg - eneste løsningen er å finne noe man kan leve med "fast".

Den eneste grunnen til at jeg svarte akkurat deg, var at du garanterte vektnedgang dersom man droppet brus, godteri, syltetøy, kaker, vafler og saltsnacks. Jeg tillot meg å påstå at man ikke trenger å være tynn selv om man svært sjelden spiser noe av dette, ikke er syk og ikke spiser som en kroppsbygger eller andre som har ekstreme inntak. Man er / blir sannsynligvis ikke feit, men man trenger heller ikke være / bli det som i dag regnes som slank nok. Det er det hele.

Alle kan ikke bli like tynne og det bør ikke være noe mål heller. Vi er forskjellig bygd alle sammen. Det var vel ikke det denne diskusjonen handlet om, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler absolutt ikke på at dietter svært ofte ikke betyr varig endring. Jeg er helt enig med deg - eneste løsningen er å finne noe man kan leve med "fast".

Den eneste grunnen til at jeg svarte akkurat deg, var at du garanterte vektnedgang dersom man droppet brus, godteri, syltetøy, kaker, vafler og saltsnacks. Jeg tillot meg å påstå at man ikke trenger å være tynn selv om man svært sjelden spiser noe av dette, ikke er syk og ikke spiser som en kroppsbygger eller andre som har ekstreme inntak. Man er / blir sannsynligvis ikke feit, men man trenger heller ikke være / bli det som i dag regnes som slank nok. Det er det hele.

Hvorfor tror du vektstatistikken på 70-tallet var annerledes enn i 2010 for den norske befolkning. Fordi flere ikke tåler normalt kosthold lenger?

 

Jeg tror ikke det.

 

Jeg tror dette henger sammen med en overflod av god mat også til hverdags, med ferdigmat stappet med sukker og salt, med kalloririke på-farten-mellommåltider, med store posjoner og ikke minst - med helgekosthold (godteri, potetgull, kaker, vafler, brus, vin/ øl etc) flere ganger i uka. Om flere justerte hverdagskostholdet sitt og lot kun lørdag være helg var mye gjort.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt aldri valgt eller anbefalt noen å velge å hoppe fra diett til diett.

Bra. Da er vi iallefall enige om dèt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Nå får jeg sikkert høre at jeg er en moralist, men du ser vel selv hva som er veldig feil her ?  ;) Klokka er ikke blitt 15.00 enda :o Da kommer du ikke langt med å oppføre husarbeid som trening :P

Nettopp - jeg sier jo at verken chips eller wienerbrød hører hjemme til vanlig. Frokosten og lunsjen er derimot ganske normal (bortsett fra at jeg pleier å ha salat i stedet for banan).

 

Det husarbeidet kommer du til å erte meg for lenge ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Hvorfor tror du vektstatistikken på 70-tallet var annerledes enn i 2010 for den norske befolkning. Fordi flere ikke tåler normalt kosthold lenger?

 

Jeg tror ikke det.

 

Jeg tror dette henger sammen med en overflod av god mat også til hverdags, med ferdigmat stappet med sukker og salt, med kalloririke på-farten-mellommåltider, med store posjoner og ikke minst - med helgekosthold (godteri, potetgull, kaker, vafler, brus, vin/ øl etc) flere ganger i uka. Om flere justerte hverdagskostholdet sitt og lot kun lørdag være helg var mye gjort.

Husker hva slags lørdagsgodt jeg og mine søsken fikk på 70-tallet, Det var en liten eske med rosiner hver :-)

 

Vi må heller ikke glemme hva pc gjør med oss. (meg inkl.) Vi mangler internett akkurat nå. Får det om noen dager, men yngstejenta kjeder seg tydeligvis. I forgårs spurte hun om jeg ville være med å jogge med henne i steden for å dra på trening. Det hadde hun ikke spurt meg om om hun hadde internett altså :D Men er enig om å jogge sammen i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra. Da er vi iallefall enige om dèt :P

Jeg tror ikke vi er spesielt uenige i det hele tatt. Jeg vil bare protestere på at alle som ikke er slanke nok for dagens idealer, ville vært det hvis de kuttet ut godterier og søppelmat. Det er ikke fullt så enkelt som at alle med noen kilo for mye spiser mye sånt, og det er det eneste poenget mitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Nettopp - jeg sier jo at verken chips eller wienerbrød hører hjemme til vanlig. Frokosten og lunsjen er derimot ganske normal (bortsett fra at jeg pleier å ha salat i stedet for banan).

 

Det husarbeidet kommer du til å erte meg for lenge ;-)

He he he, jeg håper du ikke tar det ille opp :-) Skal slutte med det jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

He he he, jeg håper du ikke tar det ille opp :-) Skal slutte med det jeg :-)

Helt i orden :-) Bare ert du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å slutte å røyke kan være vanskelig når en sliter psykisk. Det er det jo så kjent ellers og. Jeg tenker jeg må få det bedre først men vil helst ikke utsette det heller. Er det noen her som har prøvd å slutte selv i en vanskelig livssituasjon? Hvordan gikk det?

Anonymous poster hash: 351c8...bf9

Det passer aldri å slutte å røyke. Og hvis man skal vente på bedre tider, er jeg redd de ikke kommer. Det er aldri en lettvint måte å slutte på. Det krever viljestyrke og stahet. Og man må forvente nedturer og tunge stunder i forbindelse med røykeslutt. Men hvis du hadde visst hvilken risk du egentlig tar ved å fortsette, hadde du stumpet røyken på dagen.

Anonymous poster hash: 150ea...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker hva slags lørdagsgodt jeg og mine søsken fikk på 70-tallet, Det var en liten eske med rosiner hver :-)

 

Vi må heller ikke glemme hva pc gjør med oss. (meg inkl.) Vi mangler internett akkurat nå. Får det om noen dager, men yngstejenta kjeder seg tydeligvis. I forgårs spurte hun om jeg ville være med å jogge med henne i steden for å dra på trening. Det hadde hun ikke spurt meg om om hun hadde internett altså :D Men er enig om å jogge sammen i dag også.

Ikke sant. Min søster og jeg delte en liten pose chips (ikke de helt minste, men de smale fra Maarud) og så fikk vi hver vår litenflaske brus med sugerør i - that was it. Ellers pleide vi å ha tomat og agurk + epler, banan og appelsin i skapet, men til vanlig hadde vi ikke plommer, kiwi, druer etc.heller. Jeg husker at vi hadde sauser til kjøtt og fisk, men det kan ikke måle seg mot fettinnholdet i en lasagne feks. Herre nå høres jeg gammel ut! :)

 

Godt poeng det med nett forresten. Jeg jobbet fra en nettløs hytte forrige uke, og jeg var jaggu innom iPhonen ofte... Spooky å oppleve faktisk.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...