Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Trodde intoleranse for gluten var årsaken til mageproblemene mine, men testene jeg tok hos legen viste ikke dette. Men jeg ser klart sammenheng mellom inntak av produkter med mye gluten i seg og de problemene jeg får med magen. Spiser jeg mye feks vafler etc, så blir jeg liggende resten av dagen med tarmer som slår krøll på seg og store smerter. Spiser jeg lite av det så går jeg likevel med noe besvær, dvs litt mindre luftproblemer i tarm som gir seg utslag i raping og promp…og mye av dette. Unngår jeg gluten totalt så har jeg ikke disse problemene. Så jeg forstår ikke, hvis jeg ikke har intoleranse overfor cøliaki, hva har jeg da?

Fortsetter under...

Hveteintoleranse, mest sannsynlig. Intoleranse skiller seg fra allergi da det ikke er en immun-respons og ofte vanskelig å diagnosere. Det trenger man da heller ikke gjøre. Slutt å spise hvete og få komplett næring fra andre matvarer :)

Vær også obs på at det ikke nødvendigvis er hvete, det kan for eksempel være meieriprodukter. Du må forsøke å eliminiere en av mulige syndere av gangen for å være sikker.

Endret av Solemnity
Gjest gjesteleser

Om det er spesielt vafler som gir utslag så inneholder jo de også meieriprodukter og egg, så her må man bruke eliminasjonsmetoden for å finne ut hva det er du reagerer på. Om du alt har teste ut dette og vet med sikkerhet at det kun er glutenrike matprodukter du reagerer på er det bare å unngå de produktene, bak med havremel og glutenfritt mel samt masse frø og nøtter. Jeg reagerer også på matvarer med kombinasjonen hvetemel og mye sukker, men kan fint spise brød som er bakt med bare litt hvetemel og lite sukker.

Man kan fint ha en intoleranse/overømfindtlighet selv om ikke legen finner dette på blodprøver. Ifølge legen min er jeg ikke laktoseintolerant. Likevel reagerer magen min umiddelbart om jeg drikker vanlig melk eller spiser brunost, jeg blir oppblåst og får mye luft samt magesmerter og som regel diare. Drikker jeg laktoseredusert melk eller spiser mager hvitost går det fint, selv om jeg blir litt oppblåst av det også(får sånn deigete muffinsmage, lekkert...).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...