Gjest vegetarmat Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Har et problem,er mye oppblåst i magen/mye luft.Kostholdet mitt består stort sett av knekkebrød,frukt,cottage cheese,yoghurt,supper og frukt.Tror du det kan ha noe med proteinmangel å gjøre?Bør jeg ta noen proteinshaker eller annet ved siden av? På forhånd takk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vegetarmat Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Får i meg 1200kalorier pr.dag,og da er ikke frukt medregnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Du burde innlemme belgfrukter (bønner, linser) i kostholdet ditt for å være sikker på å få nok protein. Men du kommer nok til å fortsette å prompe...;-) Men proteinmangel er sjelden, altså, det vanligste blant folk i vesten er å få alt for mye protein (bl.a.kjøtt hver dag). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 11. desember 2001 Del Skrevet 11. desember 2001 Hei, Det kan være mange grunner til oppblåst mage og mye luft. Stress kan forsterke luftplager, og det samme kan økt magesyre eller floraendringer etter bruk av antibiotika gjøre. Det er ellers helt normalt å ha luft i magen. Typiske matvarer som kan gi luftplager er løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdig drikker, tyggegummi og produkter som inneholder sorbitol. Det er vanskelig for meg å si om luftplagene dine og oppblåst mage kommer direkte av proteinmangel. Men uansett så synes jeg du bør øke ditt inntak av proteinrik mat. Proteiner er viktige byggeklosser i kroppen og må tilføres kroppen daglig. Vi trenger rundt 0,8 til 1,0 g proteiner per kg kroppsvekt daglig. Knekkebrød, cottage cheese og yoghurt vil gi deg litt protein, men langt fra nok. Du bør legge til andre proteinkilder som f.eks bønner (2,4 dl gir ca 15 g protein) og linser (2,4 dl gir ca 16 g protein), egg (1 stort gir ca 6 g protein), melk (1 glass gir ca 8 g protein) og t.o.m peanutsmør (1 ss gir 5 g protein). Av nicket ditt (og din beskrivelse av kostholdet ditt), regner jeg med at du er vegetarianer. Er selv vegetarianer, så jeg er ikke i mot det. Men det er veldig viktig å legge til andre proteinkilder når man kutter ut kjøtt og fisk. Det finnes det jo mange soyaprodukter du kan få kjøpt på helsekost-butikker som er gode proteinkilder. Vil også nevne at variasjon i kostholdet er veldig viktig. Det finnes dessverre ikke noen få mattyper som vil dekke alle våre næringsbehov. Variasjon er derfor en veldig viktig nøkkel til et sunt kosthold. Prøv å la det for eksempel gå minst 3-4 dager mellom hver middag med samme type mat. På den måten er det lettere å få i seg en variasjon av matvarer – som igjen vil lettere hjelpe oss til et inntak av alle næringsstoffer vi trenger. Jeg har stor tro på å spise mat for å dekke næringsbehovene – og ikke drikke de ned. Tygging av maten kan også hjelpe deg til å redusere luftplager. Vil derfor anbefale å spise proteinrik mat i stedet for å drikke protein-shaker. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.