Gå til innhold

Ungdom uten jobb skal få mindre sosialhjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Målet er å motivere dem til å få seg arbeid.

NAV-leder Kari-Mette Mjønner forklarte at grunnprinsippet er at sosialhjelp skal være midlertidig og den siste utveien man lander ned på.

– Erfaringer fra andre kommuner som har senket korttidssatsene for sosialhjelp til unge i alderen 18 til 25 år viser at dette virker motiverende og får flere til å om arbeid. Derfor anbefaler vi at Moss nå følger etter. Vi ønsker å få tak i disse ungdommene og få dem ut av passiviteten og over i arbeid eller tiltak, sa Mjønner.

http://www.moss-avis.no/nyheter/moss-kommune-kutter-i-sosialhjelp-1.8374367

Noen som har tro på at dette vil fungere?

Anonymous poster hash: df58d...52f

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

28

• Høstløv

6

• AnonymBruker?

5

• Goliath

4

AnonymBruker

Hvorfor ikke? Dersom man er arbeidsfør er det da overhodet ingen grunn til at man skal få penger uten å yte noe? Og har de jobb (med en viss inntekt) trenger de vel ikke sosialstønad?

Hva hvis det ikke finnes jobber - i Fr.Stad for eksempel er arbeidsløsheten nesten 5%.

AnonymBruker

Hva med i de tilfeller ungdommen ikke for seg jobb? Er det rettferdig at de skal belastes økonomisk pga det rett og slett og er jobber å få? 

Typisk blå-blå politikk. Regjeringen har kuttet i arbeidsmarkedstiltakene med godt og vel en halv milliard for nettopp bl.a de samme unge arbeidsledige og sosialhjelpsmotakerne.De blå-blå har ved å kutte skapt et problem som de håper å løse ved å kutte enda mer. Men det er klart, ett sted må de kutte for at de rikeste skal få 15 milliarder i skattelette.

Annonse

AnonymBruker

Hva med i de tilfeller ungdommen ikke for seg jobb? Er det rettferdig at de skal belastes økonomisk pga det rett og slett og er jobber å få?  Typisk blå-blå politikk. Regjeringen har kuttet i arbeidsmarkedstiltakene med godt og vel en halv milliard for nettopp bl.a de samme unge arbeidsledige og sosialhjelpsmotakerne.De blå-blå har ved å kutte skapt et problem som de håper å løse ved å kutte enda mer. Men det er klart, ett sted må de kutte for at de rikeste skal få 15 milliarder i skattelette. Anonymous poster hash: df58d...52f

Den blå blå som du nevner her, har nemlig arvet verdens største soiale utgifter, og noen må kutte ned. Enten man liker det eller ei.

Friske oppegående ungdom som det refereres tile her, burde kunne skaffe seg en jobb.

Det har aldri jobbet flere utlendinger i vårt land enn akkurat nå.

Et mekaninsk verksted like ved her jeg bor, har en arbeidsstokk på 1000 personer.

Halvparten av disse er utlendinger. Bedriften må søke til utlandet for å få tak i nok folk.

Her er det snakk om å ville noe.

Norske ungdommer har det rett og slett for godt, og det viser statistikken når det gjelder ungdom som dropper ut av skolen.

De vet nøyaktig hva de har krav på, men ønsker ikke noe skal kreves av de.

For all del, ta ikke dette som et innlegg som generaliserer, for heldigvis er de aller fleste oppegående, og sørger for seg selv når de blir gamle nok.

Anonymous poster hash: c3b1d...ddd

AnonymBruker

Da får kommunen ordne noen jobber - for å få pengene de uansett ville fått kan de f.eks. rydde i gatene, plukke søppel, gjøre enkle vaktmesteroppgaver - slike ting.

Det er et godt forslag.

Målet er å motivere dem til å få seg arbeid.

NAV-leder Kari-Mette Mjønner forklarte at grunnprinsippet er at sosialhjelp skal være midlertidig og den siste utveien man lander ned på.

– Erfaringer fra andre kommuner som har senket korttidssatsene for sosialhjelp til unge i alderen 18 til 25 år viser at dette virker motiverende og får flere til å om arbeid. Derfor anbefaler vi at Moss nå følger etter. Vi ønsker å få tak i disse ungdommene og få dem ut av passiviteten og over i arbeid eller tiltak, sa Mjønner.

http://www.moss-avis.no/nyheter/moss-kommune-kutter-i-sosialhjelp-1.8374367

Noen som har tro på at dette vil fungere?

Jeg er ikke overbevist.

Noen av disse er ikke friske, men ikke syke nok til å få hjelp. Jeg tror jeg heller ville funnet tiltak som kunne hjelpe ungdommen ut i jobb/praksis og følge dem tettere opp, fremfor å begynne med å kutte i støndaden.

Det blir for lettvint å tenke at dette kun er "lat" ungdom, det er langt mer sammensatt enn som så.

AnonymBruker

Jeg er ikke overbevist.

Noen av disse er ikke friske, men ikke syke nok til å få hjelp. Jeg tror jeg heller ville funnet tiltak som kunne hjelpe ungdommen ut i jobb/praksis og følge dem tettere opp, fremfor å begynne med å kutte i støndaden.

Det blir for lettvint å tenke at dette kun er "lat" ungdom, det er langt mer sammensatt enn som så.

Det skulle vært krav om aktivitet, og kun trekk hvis man ikke gidder dette.

Annonse

AnonymBruker

Hva skal man leve av hvis det ikke finnes jobber, og man ikke har rett til arbeidsledighetstrygd? Anonymous poster hash: df58d...52f

Da får en flytte litt på seg for å finne arbeid.

Gardermoen er stort sett bemannet av svensker nå. Enkelte skifter altså land for å finne seg et arbeide.

En sunn frisk norsk ungdom burde altså ikke ligge på sofaen for å oppdatere sosiale medier dagen lang.

Det skulle vært krav om aktivitet, og kun trekk hvis man ikke gidder dette.

Men hva ligger det i å "gidde", skyldes det sykdom eller er det "latskap".

Jeg har tro på plikter, det kan komme mye positivt ut av forslaget, men jeg savner bedre oppfølging og mer informasjon for å bli overbevist.

AnonymBruker

Jeg har tro på plikter, det kan komme mye positivt ut av forslaget, men jeg savner bedre oppfølging og mer informasjon for å bli overbevist.

Hvorfor skulle det være nødvendig å "følge opp" om at en må yte noe her i samfunnet?

Vi kan gjerne hente frem artikkelen "En trygdemisbrukers bekjennelser" igjen.

Vi refererer til friske oppegående ungdommer her, - IKKE de som er syke, eller trenger hjelp.

Jeg kjenner personlig flere "voksne ungdommer" som er ferdig med militærtjeneste og som fortsatt bor hjemme hos mor/far.

Og ikke interresserer seg for å søke en eneste jobb, - for der er ikke noe som de "liker".

I mellomtiden strømmer her på med utenlandsk arbeidskraft i både verftsindustrien og oppdrettsnæringen.

Snu det på hodet : hvorfor skal jeg yte noe som helst til denne ungdommen? Les : skattepengene mine.

Det er rett og slett for lett å gi f#%n i dette landet, - og ja, det er tragisk å innse det.

AnonymBruker

Er man syk kan man ikke kreve det samme av person. Men latsabbenes naving må man få slutt på. Problemet er at dette forslaget vil ramme skjevt.

AnonymBruker

Hvorfor skulle det være nødvendig å "følge opp" om at en må yte noe her i samfunnet?

Vi refererer til friske oppegående ungdommer her, - IKKE de som er syke, eller trenger hjelp.

Jeg kjenner personlig flere "voksne ungdommer" som er ferdig med militærtjeneste og som fortsatt bor hjemme hos mor/far.

Og ikke interresserer seg for å søke en eneste jobb, - for der er ikke noe som de "liker".

I mellomtiden strømmer her på med utenlandsk arbeidskraft i både verftsindustrien og oppdrettsnæringen.

Snu det på hodet : hvorfor skal jeg yte noe som helst til denne ungdommen? Les : skattepengene mine.

Det er rett og slett for lett å gi f#%n i dette landet, - og ja, det er tragisk å innse det.Anonymous poster hash: c3b1d...ddd

Hva mener du om bruk av skattepenger til å trygde innvandere og flyktninger som ikke får jobb, bl.a 30000 somaliere?

Alle som mottar stønad er ikke friske, for friske til å få et tilbud, for syke til å klare være i jobb. 

Jeg er for plikter, men det blir for naivt å røre dette sammen til at det kun handler om ungdom som er late.

AnonymBruker

Alle som mottar stønad er ikke friske, for friske til å få et tilbud, for syke til å klare være i jobb. 

Jeg er for plikter, men det blir for naivt å røre dette sammen til at det kun handler om ungdom som er late.

Det er jeg enig i.

Men vi har en jobb å gjøre med å gjøre det mindre attraktivt å bare NAVe.

Har man tjenestegjort i marinen i 9 måneder, så mener jeg man er kapabel til å gjøre en innsats for å brødfø seg selv.

Du kan gjerne få slå på tråden til et par jeg kjenner, sånn for å høre hvorfor de ikke står opp før kl.15 på ettermiddagen. Det finnes altså jobber som de "liker" i dette området.

Jeg fikk høre at den ene skulle ha litt ferie, i sånn ca. 1 år etter miltærtjenesten. På sofaen til mor.

Og når vi først er inne på dette med å være syke XbellaX, så har vi visst verdensrekord der også.

Merkelige greier, - verdens beste land å bo i, - men samtidig det landet i verden som har størst sykefravær pr. antall innbyggere.

Kansje det er grunnen til at utenlandske arbeidere er så populærere, hmm...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...