Gå til innhold

kosthold og mageproblemer

Gjest pennydot

Anbefalte innlegg

Gjest pennydot

Kostholdet mitt er ganske kaotisk, da jeg strever med å komme meg ut av en (mild) spiseforstyrrelse. Men jeg prøver å finne tilbake til den sunne balansen.

De siste månedene har jeg opplevd til stadighet å ha diare, etter at jeg har spist noe. (Jeg har normal avføring en gang i blant). Overspiser jeg er det nesten garantert at magen klikker (betyr det at kroppen ikke rekker å ta opp alle kaloriene?). Men også ved normalt mat inntak skjer det stadig vekk.

Jeg spiser sånn nogenlunde sunt, frukt hver dag, mørkt brød, noe fra melkeprodukut-gruppen. Og noe usunt til tider også. Men jeg lurer litt på hva diareen kommer av. For lite fiber eller for lite av noe? Eller kan jeg ha utviklet en allergi mot noe, eller kan det være fordøyelsen som er litt på skakke etter lang tids jojoslanking og svingninger i matinntak?

Siste spørsmål: når man får diare mindre enn en halvtime (time) etter matinntak, har kroppen rukket å ta opp den næringen den trenger?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei pennydot,

Det kan være mange grunner til diaré, og for å være sikker på at det ikke er noe infeksjon, allergi el.l, bør du få det undersøkt hos legen din snarest mulig. Laktose intoleranse og gluten allergi er f.eks vanlige allergier som forårsaker diaré. Ellers kan diaré også komme av et kaotisk kosthold. Det er ikke uvanlig med mage/tarm problemer ved/etter spiseforstyrrelser. Det blir for mye forandringer i matinntaket til at kroppen kan takle det uten å ’si fra’.

Men jeg synes du først skal få sjekket for allergier/infeksjoner. I tillegg kan du prøve å bruke laktose-redusert melk i stedet for vanlig melk. Fibret pektin kan også hjelpe til med å regulere diaré. Dette fibret finnes i en del frukt – epler, citrus og jordbær er bl.a kjent for å ha mye.

Det er også veldig viktig å drikke rikelig når du har diaré. Dette vil forhindre at du blir dehydrert. Det beste er dersom du kan drikke noe med salter i (natrium og kalium bl.a) - Buljong f.eks.

Når du får diaré så kort tid etter at du spiser, rekker ikke kroppen å ta opp livsviktige kalorier og næringsstoffer. Det er derfor viktig å gjøre noe med dette så snart som mulig. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...