Gå til innhold

Lurer på om jeg kan ha hatt cølaki i mange år uten å vite om det.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Hvis faren din har utslag på cøliaki blodprøve, og har alle de plagene han nevner, kan jeg ikke skjønne hvorfor han ikke prøver ut glutenfri diett en periode, og ser om dette virker.

 

Jeg er ellers enig i dem over her, at dersom du skal ta en snarlig prøve på cøliaki, så bør du ikke kutte gluten før du har tatt den. Men er det mange måneder til, skader det ikke om du prøver et par uker, for å se om det hjelper.

 

Det er mye man ikke finner på blodprøver, og dessverre er fordøyelse noe leger flest vet altfor lite om. Da ville jeg stolt mer på klinikker som har spesialisert seg mer på kosthold osv, så som Balderklinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nicklusheletida

    9

  • Kayia

    9

  • Togli

    8

  • frosken

    7

AnonymBruker

ekte nick - det du foreslår er imot alle retningslinjer for diagnostisering av cøliaki. Ja - det er selvfølgelig fristende å begynne på glutenfri diett for å se om det virker. Men - samtidig blir man da frisk. Blodprøvene blir fine - og en biopsi vil ikke vise noen ting. Hva gjør man så? Begynner på gluten igjen? Det som da ofte skjer er at man blir kjempedårlig - mye dårligere enn før. Uansett er det pyton å bli dårlig igjen når man har fått prøvd hvordan det er å være frisk. Og man må gå lenge på gluten igjen før blodprøvene/biopsien vil vise noe.

 

Selvfølgelig kan man gå på glutenfritt uten diagnose men da går man for det første glipp av knapt 2 000 kr pr mnd skattefritt og man har heller ikke et skikkelig svar på om man faktisk HAR cøliaki. Dermed er man kanskje ikke så nøye med dietten, spiser litt gluten av og til. Dette er veldig skadelig OM man har cøliaki.

 

Det er ganske vanlig at perioden man holder på å utvikle cøliaki kan ta en stund. En biopsi kan være positiv et halvt år etter at man hadde en negativ biopsi. Man kan også se på blodprøvene om verdiene blir høyere. Så for all del - man skal IKKE prøve ut glutenfritt før man har endelig avklart om man har cøliaki eller ikke. Det går an å ha glutenintoleranse uten cøliaki men da er det veldig vanskelig å få støtte fra NAV. Når det er sagt er det mange som går på glutenfritt uten støtte - som regel fordi de gjorde som du foreslo - bare begynte på glutenfritt og så orker de ikke å begynne på gluten igjen fordi de blir så utmattet/syke/dårlige at de ikke orker.

 

 



Anonymous poster hash: be4e5...8cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stressmage og jeg blir ikke bedre i syden. Jeg blir bare verre egentlig. Det er så mange ganger at familien har måttet lokalisere doen for meg hvis vi f.eks sitter på restaurant før jeg i det hele tatt tør å reise meg fra stolen.

 

Det siste nå som jeg fikk vite etter at jeg skrev innlegget er at min far ikke har sølaci alikevel. Blodprøver viste sølaci, men den andre prøven det snakkes om her, viste at han ikke har det likevel. Det er så fortvilende. Han har slitt med så store magesmerter siden i sommer og han spiser smertestillende til den store gullmedalje. Mange ting har blitt undersøkt, men de finner ikke noe galt. Likevel er det tydelig at han har vondt og han har blitt kjempemager. Når jeg har vært der, må han stoppe å spise da det setter seg fast i halsen og han kaster opp. Han har utposning på spiserørert og jeg synes det er merkelig at dette ikke blir operert. Synes dessuten det er frustrende at de ikke undersøker flere ting på samme tid, men neida de undersøker bare en ting om gangen og tiden går. Tenk om det hadde vært noe alvorlig. Er mer bekymret for han enn meg selv. Jeg har i hvert fall ikke vondt noe sted.

Utrolig trasig at faren din ikke blir sjekka skikkelig - iallefall når han mister så mye vekt :/

 

Jeg tror nok ikke jeg har det like ille som deg, nei... Nå har jeg påskeferie og magen er endelig helt normal igjen! Sist den var det, var i juleferien...og før dette var magen god ifjor sommer.... Jeg tenker at dette kan ikke være annet enn "stressmage". Hva man gjør med det aner jeg ikke...for jeg prøver å stresse ned så godt jeg kan, og på jobb må jeg jo uansett ;)

 

Håper du finner ut av dette, og fortell gjerne her hvordan det går... God bedring til faren din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har det akkurat som deg, og er under utredning nå. Jeg er laktoseintolerent og har ikke spist meieriprodukter på 15 år. Cøliacitester er sålangt negative, ingen blodprøver viser noe ekstremt, så spesialisten er litt i uvisse. "Noen har det sånn og må bare leve med det" sa han i går, uten at jeg syns det er betryggende eller lovende. Skal holde deg oppdatert på hva konklusjonen bli, i tilfelle det kan være det samme som du har.

Hei! Har du fått noe svar på undersøkelsene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Utrolig trasig at faren din ikke blir sjekka skikkelig - iallefall når han mister så mye vekt :/

 

Jeg tror nok ikke jeg har det like ille som deg, nei... Nå har jeg påskeferie og magen er endelig helt normal igjen! Sist den var det, var i juleferien...og før dette var magen god ifjor sommer.... Jeg tenker at dette kan ikke være annet enn "stressmage". Hva man gjør med det aner jeg ikke...for jeg prøver å stresse ned så godt jeg kan, og på jobb må jeg jo uansett ;)

 

Håper du finner ut av dette, og fortell gjerne her hvordan det går... God bedring til faren din!

Det kan ikke være normalt slik jeg har det. Nå dristet jeg meg til å spise ei brødskive på jobb i dag med rekesaltat og kokt egg og det er texas i magen min. Jeg var så sulten, så jeg måtte. Rett etter å ha spist den. Det høres ut som tredje verdenskrig er i gang. Snart må jeg nok løpe på do i full fart.

 

Du kan tenke deg hvordan jeg hadde det i påskeferien. Det var en drømmepåske altså, men med all den gode maten (bufe på høyfjellshotell hver dag) måtte jeg jo løpe på do etter hvert måltid eller før måltidet var ferdig. Ofte flere ganger. Måtte tømme magen før jeg kunne gå ut på ski. Skrekken er jo å få problemer på skituren :(

Jeg er glad jeg har en forståelsesfull kjæreste som fleiper med det :wub:  Det gjør det litt mindre flaut for meg. - Du skal vel på do snart du nå? Jeg kjenner rutinene dine :D Ja, det er ikke til unngå å legge merke til dem :P

 

Men jeg må få undersøkt dette snart. Kan  ikke være normalt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være normalt slik jeg har det. Nå dristet jeg meg til å spise ei brødskive på jobb i dag med rekesaltat og kokt egg og det er texas i magen min. Jeg var så sulten, så jeg måtte. Rett etter å ha spist den. Det høres ut som tredje verdenskrig er i gang. Snart må jeg nok løpe på do i full fart.

 

Du kan tenke deg hvordan jeg hadde det i påskeferien. Det var en drømmepåske altså, men med all den gode maten (bufe på høyfjellshotell hver dag) måtte jeg jo løpe på do etter hvert måltid eller før måltidet var ferdig. Ofte flere ganger. Måtte tømme magen før jeg kunne gå ut på ski. Skrekken er jo å få problemer på skituren :(

Jeg er glad jeg har en forståelsesfull kjæreste som fleiper med det :wub:  Det gjør det litt mindre flaut for meg. - Du skal vel på do snart du nå? Jeg kjenner rutinene dine :D Ja, det er ikke til unngå å legge merke til dem :P

 

Men jeg må få undersøkt dette snart. Kan  ikke være normalt dette.

Har du prøvd å kutte ut korn-varer? Ikke gluten altså, men korn? Dvs. brød, knekkebrød og slike ting. Eller kan du spise brød også uten at magen slår seg vrang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Har du fått noe svar på undersøkelsene ?

En tålmodighetstest en slik runde.... Jeg var fastlegen i vinterferien, til spesialist rett før påske og har sendt inn avføringsprøve som jeg ikke har fått svar på. Jeg går fremdeles og venter på time til kolonskopi og gastroskopi, håper det blir relativt snarlig.  men gjetter vi ser sommeren før så skjer...

 

Jeg skal holde deg oppdatert etterhvert som jg får avklart/ var på prøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å kutte ut korn-varer? Ikke gluten altså, men korn? Dvs. brød, knekkebrød og slike ting. Eller kan du spise brød også uten at magen slår seg vrang?

Når man har såpass kraftige reaksjoner som Nicklus har, skal man ikke drive og kutte ut "vanlige" matvarer på egen hånd men få det undersøk hos lege. Det er kjempeviktig at man kommer til legen med det som er ens "normalmage", og ikke viser fram magen i en "prøver-meg-litt-fram-selv"-tilstand.

 

For de som "bare har litt luft" eller "blir litt oppblåst" er det selvfølgelig annerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner minst tre som har tatt det og som sier det var helt forferdelig, så jammen ikke lett å vite hva som er sant :P

 

Jeg tok for litt siden biopsi av livmorhalsen, og har hørt endel skrekkhistorier der også - men jeg kjente absolutt ingenting av den undersøkelsen - heldigvis!

 

Ang magen min, så er jeg rimelig sikker på at coloskopi ikke vil vise noe unormalt, for jeg tror magen min kun reagerer på stress. Er jo rart at hvert eneste år når jeg feks er på ferie i syden (maks avslapning for min del), så er magen i sitt ess :)

Hei!

Det er grusomt vondt.

Jeg kjenner en mann som tar det regelmessig, han er mer hardfør enn Monsen, han tar det uten bedøvelse, men sier er er jævlig!

Jeg avslo dette selv i narkose, bare fordi det er uaktuelt for meg å spise gluten i 4 uker, dvs en pose med boller hver dag?! Som legen sa. Jeg har cøliaki, men jeg kan ikke bli så syk i 4 uker, noe alle rundt meg forstår.

Men da får man ikke stønad ,

Jeg har vevstype som passer med cøliaki men ikke nok for støtte til fordyret kosthold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er grusomt vondt.

Jeg kjenner en mann som tar det regelmessig, han er mer hardfør enn Monsen, han tar det uten bedøvelse, men sier er er jævlig!

Jeg avslo dette selv i narkose

 

Det er litt lite sensitivt av deg å skrive om at det er grusomt når dette er noe du egentlig ikke har grunnlag for å uttale deg om. Det kan hende trådstarter må gjennom denne undersøkelsen, og da er det ikke så veldig hyggelig å lese om de mindre gode opplevelsene.

Anonymous poster hash: dd79e...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt lite sensitivt av deg å skrive om at det er grusomt når dette er noe du egentlig ikke har grunnlag for å uttale deg om. Det kan hende trådstarter må gjennom denne undersøkelsen, og da er det ikke så veldig hyggelig å lese om de mindre gode opplevelsene. Anonymous poster hash: dd79e...ba7

Hei!

Jeg har ikke opplevd dette skrev jeg , men hvis et menneske som går en mil på ski uten en grimase etter brukket ankelen, og svært høy smerteterskel sier at dette er helt jævlig vondt, er det nok det.

Da bør man velge Froskens alternativ, ikke vanskeligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke opplevd dette skrev jeg , men hvis et menneske som går en mil på ski uten en grimase etter brukket ankelen, og svært høy smerteterskel sier at dette er helt jævlig vondt, er det nok det.

 

Andre sier det ikke er vondt? Uansett, jeg hadde ikke tatt det selv om jeg hadde fått en million...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre sier det ikke er vondt? Uansett, jeg hadde ikke tatt det selv om jeg hadde fått en million...

Hei!

 

Da hadde jeg forhøyet med 1000 kr for å høre din mening:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan ikke være normalt slik jeg har det. Nå dristet jeg meg til å spise ei brødskive på jobb i dag med rekesaltat og kokt egg og det er texas i magen min. Jeg var så sulten, så jeg måtte. Rett etter å ha spist den. Det høres ut som tredje verdenskrig er i gang. Snart må jeg nok løpe på do i full fart.

 

Du kan tenke deg hvordan jeg hadde det i påskeferien. Det var en drømmepåske altså, men med all den gode maten (bufe på høyfjellshotell hver dag) måtte jeg jo løpe på do etter hvert måltid eller før måltidet var ferdig. Ofte flere ganger. Måtte tømme magen før jeg kunne gå ut på ski. Skrekken er jo å få problemer på skituren :(

Jeg er glad jeg har en forståelsesfull kjæreste som fleiper med det :wub:  Det gjør det litt mindre flaut for meg. - Du skal vel på do snart du nå? Jeg kjenner rutinene dine :D Ja, det er ikke til unngå å legge merke til dem :P

 

Men jeg må få undersøkt dette snart. Kan  ikke være normalt dette.

Dette ville jeg absolutt ha sjekka! Ikke det at jeg tror det er noe farlig, men det er iallefall noe du reagerer på og skal holde deg unna i kostholdet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er grusomt vondt.

Jeg kjenner en mann som tar det regelmessig, han er mer hardfør enn Monsen, han tar det uten bedøvelse, men sier er er jævlig!

Jeg avslo dette selv i narkose, bare fordi det er uaktuelt for meg å spise gluten i 4 uker, dvs en pose med boller hver dag?! Som legen sa. Jeg har cøliaki, men jeg kan ikke bli så syk i 4 uker, noe alle rundt meg forstår.

Men da får man ikke stønad ,

Jeg har vevstype som passer med cøliaki men ikke nok for støtte til fordyret kosthold

Kan man få tatt denne prøven i narkose altså? I så fall hadde jeg bedt om narkose :P Men jeg tror smerteterskel er så ymse... og jeg tror ikke alle kjenner det samme... som da jeg tok kolonskopi av livmorhalsen. Kjente ikke noe som helst, og ei jeg kjenner sa det var veldig ubehagelig... så her reagerer vi nok forskjellig...

Endret av Togli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få tatt denne prøven i narkose altså? I så fall hadde jeg bedt om narkose :P Men jeg tror smerteterskel er så ymse... og jeg tror ikke alle kjenner det samme... som da jeg tok kolonskopi av livmorhalsen. Kjente ikke noe som helst, og ei jeg kjenner sa det var veldig ubehagelig... så her reagerer vi nok forskjellig...

Det er svært uvanlig å trenge narkose for å få utført coloskopi. Men mange steder tilbys en kombinasjon av beroligende og smertestillende, og jeg synes det var helt ukomplisert å gjennomføre undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært uvanlig å trenge narkose for å få utført coloskopi. Men mange steder tilbys en kombinasjon av beroligende og smertestillende, og jeg synes det var helt ukomplisert å gjennomføre undersøkelsen.

Godt å høre fra de med positive erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Har du prøvd å kutte ut korn-varer? Ikke gluten altså, men korn? Dvs. brød, knekkebrød og slike ting. Eller kan du spise brød også uten at magen slår seg vrang?

Nei for jeg kan ikke se noen sammenheng. Det eneste jeg har merket er at jeg ikke tåler så godt oljet mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

En tålmodighetstest en slik runde.... Jeg var fastlegen i vinterferien, til spesialist rett før påske og har sendt inn avføringsprøve som jeg ikke har fått svar på. Jeg går fremdeles og venter på time til kolonskopi og gastroskopi, håper det blir relativt snarlig.  men gjetter vi ser sommeren før så skjer...

 

Jeg skal holde deg oppdatert etterhvert som jg får avklart/ var på prøver :)

Dette er grunnen til at jeg vegrer meg litt. En ting er urinprøve, men levere avføringsprøve virker lite fristende :unsure:  Ja, hold meg oppdatert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

 

Det er litt lite sensitivt av deg å skrive om at det er grusomt når dette er noe du egentlig ikke har grunnlag for å uttale deg om. Det kan hende trådstarter må gjennom denne undersøkelsen, og da er det ikke så veldig hyggelig å lese om de mindre gode opplevelsene.

Anonymous poster hash: dd79e...ba7

 

Det går fint. Jeg er ikke så skvetten av meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...