Gå til innhold

Lurer på om jeg kan ha hatt cølaki i mange år uten å vite om det.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Dette ville jeg absolutt ha sjekka! Ikke det at jeg tror det er noe farlig, men det er iallefall noe du reagerer på og skal holde deg unna i kostholdet ditt!

Men jeg skjønner ikke hva det skulle være. Det kan komme av hva som helst, men oljet mat gjør det verre. Er vel det eneste jeg har merket. Nå er jeg bra på tredje dagen. Jeg kan ha noen dager innimellom uten store problemer. Merkelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nicklusheletida

    9

  • Kayia

    9

  • Togli

    8

  • frosken

    7

Men jeg skjønner ikke hva det skulle være. Det kan komme av hva som helst, men oljet mat gjør det verre. Er vel det eneste jeg har merket. Nå er jeg bra på tredje dagen. Jeg kan ha noen dager innimellom uten store problemer. Merkelig !

Hvis galleblæren er full av steiner, kan du få for lite galle i fordøyelsen og løs mage. (Gallesafter er visst nødvendig for å fordøye fett.) Prøv med fettfattig mat i noen dager, og se om det blir bedre. Det forstyrrer vel heller ikke noen Cøliaki-utredning, så ikke noe å tape på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hva det skulle være. Det kan komme av hva som helst, men oljet mat gjør det verre. Er vel det eneste jeg har merket. Nå er jeg bra på tredje dagen. Jeg kan ha noen dager innimellom uten store problemer. Merkelig !

Jeg ville iallefall sjekka det siden dette går ut over "livskvaliteten" din..... Kanskje kan du ha bakterier i tarmen som ikke skal være der? Har hørt om mennesker som har fått i seg slike bakterier og har fått store mageplager pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt coloskopi to ganger. Første gangen var det småvondt og litt ubehagelig, men ikke ekstremt. Andre gangen tilbø de en slags avslapningsmiddel, og da smådøste jeg og syntes undersøkelsen var helt greit. Begge ganger fikk jeg følge med på skjermen selv, og jeg syntes faktisk det var nokså interessant å se tarmen på innsiden.

 

Gastroskopi derimot, har jeg halt skrekken for, og klarer ikke å ta i det hele tatt (selv om jeg har fått anbefalt å gjøre det pga magevondter.)

Endret av ekte nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gastroskopi derimot, har jeg halt skrekken for, og klarer ikke å ta i det hele tatt (selv om jeg har fått anbefalt å gjøre det pga magevondter.)

Det er ikke noe problem. :) Det tok 2-3 min og man får en hard gummi-ring som man har mellom leppene og biter i så du trenger bare konsentrere deg om å slappe av og svelge. Det er ikke i nærheten av så ille som man kan få inntrykk av - folk elsker jo å svartmale! Synes du skal gjøre det jeg, det er da bedre med 2-3 minutters ubehag enn å ha vondt i magen titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem. :) Det tok 2-3 min og man får en hard gummi-ring som man har mellom leppene og biter i så du trenger bare konsentrere deg om å slappe av og svelge. Det er ikke i nærheten av så ille som man kan få inntrykk av - folk elsker jo å svartmale! Synes du skal gjøre det jeg, det er da bedre med 2-3 minutters ubehag enn å ha vondt i magen titt og ofte.

Nuvel. Dette varierer selvfølgelig fra tilfelle til tilfelle. Når man har sår på og betente slimhinner er hverken colonskopi eller gastroskopi bare bare, det kan jeg love deg! Ut fra det du skriver her gjetter jeg at dét ikke var tilfelle hos deg? ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuvel. Dette varierer selvfølgelig fra tilfelle til tilfelle. Når man har sår på og betente slimhinner er hverken colonskopi eller gastroskopi bare bare, det kan jeg love deg! Ut fra det du skriver her gjetter jeg at dét ikke var tilfelle hos deg? ;)

Nei, det viste seg at det kun var et lite mellomgolvsbrokk (slapp spiserørsmuskel) heldigvis. Men selve svelgingen var ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det viste seg at det kun var et lite mellomgolvsbrokk (slapp spiserørsmuskel) heldigvis. Men selve svelgingen var ikke noe stort problem.

Hadde du vært betent i svelget og/ eller videre nedover (evt oppover når det kommer til colonskopi) ville slangens berøring kjentes helt annerledes ut nemlig... ;) Glad på din vegne at det "bare" var brokk (selv om jeg skjønner at det ikke er bare-bare det heller altså).

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Nicklusheletida

En tålmodighetstest en slik runde.... Jeg var fastlegen i vinterferien, til spesialist rett før påske og har sendt inn avføringsprøve som jeg ikke har fått svar på. Jeg går fremdeles og venter på time til kolonskopi og gastroskopi, håper det blir relativt snarlig.  men gjetter vi ser sommeren før så skjer...

 

Jeg skal holde deg oppdatert etterhvert som jg får avklart/ var på prøver :)

Send meg personlig melding når du vet mer :-) Denne tråden har blitt kringkastet på forsiden igjen, så skriver helst ikke mer her. Har blitt så populært å plukke ut nettopp mine innlegg og kringkaste dem, ser det ut for. Ser ut som det skjer hver gang jeg drister meg til å skrive noe. Men vil gjerne vite hvordan det går etter hvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt coloskopi to ganger. Første gangen var det småvondt og litt ubehagelig, men ikke ekstremt. Andre gangen tilbø de en slags avslapningsmiddel, og da smådøste jeg og syntes undersøkelsen var helt greit. Begge ganger fikk jeg følge med på skjermen selv, og jeg syntes faktisk det var nokså interessant å se tarmen på innsiden.

 

Gastroskopi derimot, har jeg halt skrekken for, og klarer ikke å ta i det hele tatt (selv om jeg har fått anbefalt å gjøre det pga magevondter.)

Jeg synes også gastroskopi er mye mindre grusomt enn jeg trodde. Få likegladsprøyte, bedøvelsespray i svelget og så er det bare å fokusere på å puste rolig m nesen og bite i ringen - og huske på at det går raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tante bassa

Jeg gruet meg fryktelig til gastroskopi - var såvidt jeg møtte opp til timen. 

Men det gikk helt greit, fikk litt panikk i starten når de dyttet denne slangen ned i halsen på meg. Var redd jeg ikke skulle klare å puste - men merket jo fort at nesa var fri  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hva dere sier for å få beroligende og likegladsprøyte ved slike undersøkelser. Jeg har aldri fått noen ting og har faktisk stukket av et par ganger fordi jeg ble så redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det helt spinnvilt å be om (forlange, insistere på) narkose ved tarmundersøkelse synes dere? 

 

Da jeg var barn fikk jeg det ikke, og på bakgrunn av det forstår jeg godt hvorfor barn i dag får det. Jeg vet det er meningen jeg skal gjennom det igjen, men jeg tror ikke det blir mulig uten narkose...



Anonymous poster hash: f8553...6a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortell meg hva dere sier for å få beroligende og likegladsprøyte ved slike undersøkelser. Jeg har aldri fått noen ting og har faktisk stukket av et par ganger fordi jeg ble så redd.

Det har vært en selvfølge hver gang, mener jeg å huske! Beroligende resulterer i at selve undersøkelsen erindres ganske svakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hva dere sier for å få beroligende og likegladsprøyte ved slike undersøkelser. Jeg har aldri fått noen ting og har faktisk stukket av et par ganger fordi jeg ble så redd.

Da jeg tok colonskopi, så spurte de ganske enkelt om jeg ville ha beroligende og smertestillende eller om jeg ville være foruten. Har inntrykk av at det blir mer og mer vanlig, i alle fall når undersøkelsen gjøres på sykehus. Årsaken er så vidt meg bekjent, at undersøkelsen medfører smerter i mange tilfeller.

 

Når det gjelder gastroskopi, så tror jeg det er mindre vanlig å gi tilsvarende medisinering - men om du er redd, så kan du jo be fastlegen din om vival som du tar i forkant:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det helt spinnvilt å be om (forlange, insistere på) narkose ved tarmundersøkelse synes dere? 

 

Da jeg var barn fikk jeg det ikke, og på bakgrunn av det forstår jeg godt hvorfor barn i dag får det. Jeg vet det er meningen jeg skal gjennom det igjen, men jeg tror ikke det blir mulig uten narkose...

Anonymous poster hash: f8553...6a3

 

Ja, det synes jeg i utgangspunktet det er. Du vil sannsynligvis bli tilbudt beroligende og smertestillende, og de aller, aller fleste er i stand til å gjennomføre undersøkelsen med slik medisinering. Hvorfor tenker du at du trenger narkose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det synes jeg i utgangspunktet det er. Du vil sannsynligvis bli tilbudt beroligende og smertestillende, og de aller, aller fleste er i stand til å gjennomføre undersøkelsen med slik medisinering. Hvorfor tenker du at du trenger narkose?

 

Mhm, det er sikkert ikke like ille som jeg husker. :) 

 

Ofte oppdager jeg jo at ting jeg husker fra barndommen slett ikke er så ille når jeg opplever det igjen som voksen (som nylig da jeg boret i en tann, selv om jeg ikke hadde eller aldri har hatt noe skrekk for det). Jeg har sikkert i tillegg fyret opp under min egen frykt, og gjennom årene overdrevet opplevelsen og skremt meg selv. Og nå er jeg jo i tillegg voksen, gjør det frivillig, vet hva som skal skje, og har kontroll.

 

Ting jeg ikke har opplevd, som gastroskopi som jeg ser mange her er redde for, har jeg derimot ingen engstelse for, dersom jeg må en gang. :)

Anonymous poster hash: f8553...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mhm, det er sikkert ikke like ille som jeg husker. :)

 

Ofte oppdager jeg jo at ting jeg husker fra barndommen slett ikke er så ille når jeg opplever det igjen som voksen (som nylig da jeg boret i en tann, selv om jeg ikke hadde eller aldri har hatt noe skrekk for det). Jeg har sikkert i tillegg fyret opp under min egen frykt, og gjennom årene overdrevet opplevelsen og skremt meg selv. Og nå er jeg jo i tillegg voksen, gjør det frivillig, vet hva som skal skje, og har kontroll.

 

Ting jeg ikke har opplevd, som gastroskopi som jeg ser mange her er redde for, har jeg derimot ingen engstelse for, dersom jeg må en gang. :)

Anonymous poster hash: f8553...6a3

 

Jeg fikk beroligende og smertestillende da jeg tok colonskopi, og  det gjorde at undersøkelsen var helt ukomplisert å gjennomføre.  Siden du er litt engstelig, så kan du be henvisende lege om å skrive at du gjerne vil ha noe beroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk beroligende og smertestillende da jeg tok colonskopi, og  det gjorde at undersøkelsen var helt ukomplisert å gjennomføre.  Siden du er litt engstelig, så kan du be henvisende lege om å skrive at du gjerne vil ha noe beroligende.

 

Takk! Det kommer jeg helt sikkert til å gjøre. Heldigvis er det en del år til enda :)

Anonymous poster hash: f8553...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det helt spinnvilt å be om (forlange, insistere på) narkose ved tarmundersøkelse synes dere? 

 

Da jeg var barn fikk jeg det ikke, og på bakgrunn av det forstår jeg godt hvorfor barn i dag får det. Jeg vet det er meningen jeg skal gjennom det igjen, men jeg tror ikke det blir mulig uten narkose...

Anonymous poster hash: f8553...6a3

 

 

Ja, det synes jeg er ganske spinnvilt, av flere grunner.

 

Husk at enhver narkose medfører en viss risiko for bivirkninger og at man må ta diverse forholdsregler, blant annet faste i forkant. Man må våkne opp etterpå og antakelig bli på sykehuset/legekontoret en stund.  Dessuten må det i tillegg til gastro-lege da være både narkoselege og -sykepleier til stede under inngrepet. Det synes ganske ressurssløsende.

 

Jeg har tatt gastroskopi flere ganger, litt ubehagelig er det, men jeg har også fått både smertestillende og beroligende, og da er det helt uproblematisk.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...