Gå til innhold

Angående bostøtte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har forstått det slik at man søker bostøtte for leilighet eller hus man bor i. Jeg er deleier i et hus med startlån som jeg ikke ønsker forandre på. men skal leie og bo i en annen leilighet i et par år. Nåværende Samboer overtar utgiftene for huset alene i den perioden, og jeg står for utgiftene på leiligheten.

Jeg er avhengig av bostøtte for å klare leiligheten. Så det jeg egnentlig lurer på er om jeg kan få bostøtte for denne leiligheten selv om vi ikke overfører lån og hus på ham alene. Er det noen som vet?

Anonymous poster hash: 749f4...789
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398203-ang%C3%A5ende-bost%C3%B8tte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

christensen1365381166

Jeg har forstått det slik at man søker bostøtte for leilighet eller hus man bor i. Jeg er deleier i et hus med startlån som jeg ikke ønsker forandre på. men skal leie og bo i en annen leilighet i et par år. Nåværende Samboer overtar utgiftene for huset alene i den perioden, og jeg står for utgiftene på leiligheten.

Jeg er avhengig av bostøtte for å klare leiligheten. Så det jeg egnentlig lurer på er om jeg kan få bostøtte for denne leiligheten selv om vi ikke overfører lån og hus på ham alene. Er det noen som vet?

Nei, det kan du ikke. 

AnonymBruker

Nei, det kan du ikke. 

Kan du fortelle meg hvorfor? Er det på grunn av startlånet?  For noen år siden var jeg deleier i noe mye større som enda ikke var oppgjort når jeg flyttet ut. Det tok nesten to år før oppgjøret av dette ble gjenomført og her var det snakk om større verdier. Jeg mottok hele tiden bostøtte selv om jeg oppga alt dette. Det nåværende huset har vi bare hatt i to tre år, og det er nesten bare gjeld.

Ved for ekspempel skillsmisser blir jo ikke verdier fordelt før etter en stund, men de som flytter ut og leier eller kjøper på nytt får bostøtte for det nye bostedet alikevel.

AnonymBruker

Du kan ikke få bostøtte hvis du eier en annen bolig. Da må du selge denne først.

Ok, litt forvirrende. Man eier jo bolig ved skillsmisser også, hvor da den ene parten ikke blir løst ut med en gang. Men takk for svar.

AnonymBruker

Du kan ikke få bostøtte hvis du eier en annen bolig. Da må du selge denne først.

Et lite spørsmål til. Vil dette løse seg hvis hele huset blir skrevet over på ham? men låneforholdene Startlånet og banklånet blir stående som i dag på oss begge og vi skriver en privat avtale hos advokat?

Annonse

Et lite spørsmål til. Vil dette løse seg hvis hele huset blir skrevet over på ham? men låneforholdene Startlånet og banklånet blir stående som i dag på oss begge og vi skriver en privat avtale hos advokat?

Hvorfor ikke ringe kommunen og spørre der?

Jeg syns det høres kjemperart ut dersom du får bostøtte. Det betyr jo i såfall at en kan eie en bolig samtidig som man lar staten bidra med å finansiere en annen.

AnonymBruker

Hvorfor ikke ringe kommunen og spørre der?

Jeg syns det høres kjemperart ut dersom du får bostøtte. Det betyr jo i såfall at en kan eie en bolig samtidig som man lar staten bidra med å finansiere en annen.

Jeg er enig med deg, det høres rart ut, og jeg skal undersøke. Det som er spesielt med bostøtte i forhold til andre ytelser, er at den kun tar utgangspunkt i inntekt, ikke formue. Og som sagt jeg fikk bostøtte for ny leilighet tidligere selv om oppgjøret etter samlivsbrudd ikke ble gjenomført før etter to år. Så egnetlig sto jeg jo som eier på et bostedet, men bodde et annet sted. Men enig, det høres merkelig ut at det kan være slik, og iallfall når det er er startlån fra husbanken med i bildet. Vi løser det på en eller annen måte.

Jeg er enig med deg, det høres rart ut, og jeg skal undersøke. Det som er spesielt med bostøtte i forhold til andre ytelser, er at den kun tar utgangspunkt i inntekt, ikke formue. Og som sagt jeg fikk bostøtte for ny leilighet tidligere selv om oppgjøret etter samlivsbrudd ikke ble gjenomført før etter to år. Så egnetlig sto jeg jo som eier på et bostedet, men bodde et annet sted. Men enig, det høres merkelig ut at det kan være slik, og iallfall når det er er startlån fra husbanken med i bildet. Vi løser det på en eller annen måte.

Dette vet jeg nada om, men det høres veldig rart ut. I prinsippet kan man være arbeidsledig, kjøpe hus etter hus og likevel få bostøtte siden man ikke har inntekt?

AnonymBruker

Dette vet jeg nada om, men det høres veldig rart ut. I prinsippet kan man være arbeidsledig, kjøpe hus etter hus og likevel få bostøtte siden man ikke har inntekt?

Det blir iallfall vanskelig å finansiere alle disse husene. Du får kun bostøtte for det stedet du faktisk bor på og du har din folkeregisterte adresse. Det har vært diskutert om ikke denne ytelsen på lik linje med for eksempel barnetrygden burde vært behovsprøvd. Det er jo litt spesielt å få støtte til å bo hvis du sitter med en million på boka.

Det blir iallfall vanskelig å finansiere alle disse husene. Du får kun bostøtte for det stedet du faktisk bor på og du har din folkeregisterte adresse. Det har vært diskutert om ikke denne ytelsen på lik linje med for eksempel barnetrygden burde vært behovsprøvd. Det er jo litt spesielt å få støtte til å bo hvis du sitter med en million på boka.

Tja, om du er ufør og arver er dette måten å beholde støtte på da....

Ps. Barnetrygden er ikke behovsprøvd.

AnonymBruker

Tja, om du er ufør og arver er dette måten å beholde støtte på da....

Ps. Barnetrygden er ikke behovsprøvd.

ps. vet at barnetrygden ikke er behovsprøvd. :-)  Det jeg mente var at det har blitt diskutert om både barnetrygden og bostøtten burde være behovsprøvd. Bostøtten er jo det til dels, men formuen taes da ikke med i betraktningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...