Gå til innhold

Trær skygger for sola

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi kjøpte for noen år siden et svært solrikt sted. Dessverre har naboens trær mer og mer tatt sola. Vi har ikke noe kontakt med dem, da huset ligger litt over oss. Trærne står på siden av naboens tomt og har ingen funksjon for dem vil jeg tro.

Går det an å spørre om å få felle noen topper?

Anonymous poster hash: 735a5...0f1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398223-tr%C3%A6r-skygger-for-sola/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi kjøpte for noen år siden et svært solrikt sted. Dessverre har naboens trær mer og mer tatt sola. Vi har ikke noe kontakt med dem, da huset ligger litt over oss. Trærne står på siden av naboens tomt og har ingen funksjon for dem vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 735a5...0f1

Det skader ikke å spørre. Og får du nei, kan du alltids kontakte en fra Jehovas Vitner som kan ordne opp med motorsag nattestid.

Anonymous poster hash: c0baf...2fb

Det skader ikke å spørre. Og får du nei, kan du alltids kontakte en fra Jehovas Vitner som kan ordne opp med motorsag nattestid.

Anonymous poster hash: c0baf...2fb

Jehovas Vitner?  Har jeg gått glipp av en sak der de koples til nabokrangler eller trefelling generelt?   

Klart du kan spørre :) Vi hadde høye grantrær som skygget for naboens bak oss sin utsikt og tok sola på hytta, og hadde egentlig ikke tenkt over det før han kom og spurte oss om felling av trær. Han tilbød seg å gjøre jobben + hugge opp stammen til ved, og for oss var det lett å si ja. Vi beholdt to trær som ikke skjenerte dem, og som opprettholdt en lun følelse på tomta vår.

Nå er vi i en mer uggen situasjon der vi bor. Gaten er anlagt for over 100 år siden, og ved noen av husenes innkjørsel står det rester av en bjørkealle i form av svært høye bjørketrær. Fint ja, men de som har naboer på vestresiden med trær har ikke sol på verandaen. Vi har selv ett tre og "venstrenabo" med to trær, og da naboen vårt tre skygger for spurte om å hugge sa vi ja. Vår tilsvarende spørsmål til naboen på andre siden medførte derimot - noe overraskende - et nei, og hva gjør man da?

Vi har bodd her i to år og det er hyggelige folk i begge husene. Vi ønsker selvfølgelig ikke å lage konflikt, samtidig ønsker vi jo sol i hagen. Deres ene tre står helt inntil felles gjerde, og det andre står to meter unna. Et tre kan være max 3 x avstanden til naboens tomt, dvs i vårt tilfelle 0 meter for det ene treet og max 6 for det andre (de er begge ca 20 meter), så vi har juridisk rett på å kreve at de hugger dem, men vi syns det er utrolig ubehagelig å skulle gjøre dette.

Ts og dere andre - å spørre er greit nok, men hva gjør man om de sier nei? :)

Endret av Kayia

Annonse

Vi har bodd her i to år og det er hyggelige folk i begge husene. Vi ønsker selvfølgelig ikke å lage konflikt, samtidig ønsker vi jo sol i hagen. Deres ene tre står helt inntil felles gjerde, og det andre står to meter unna. Et tre kan være max 3 x avstanden til naboens tomt, dvs i vårt tilfelle 0 meter for det ene treet og max 6 for det andre (de er begge ca 20 meter), så vi har juridisk rett på å kreve at de hugger dem, men vi syns det er utrolig ubehagelig å skulle gjøre dette.

Ts og dere andre - å spørre er greit nok, men hva gjør man om de sier nei? :)

Hvordan står bjørkene i forhold til deres hus dersom de skulle gå overende i en storm? Trær kan godt være ganske råtne inni selv om de ser fine ut utenpå og vi opplevde for noen år siden at en kjempestort tre gikk overende i en storm som ikke var såååå voldsom engang! Heldigvis falt treet riktig vei så huset berget... Men jeg ga meg ikke før kjæresten tok ned det andre treet som var like gammel og sto bare noen meter unna også.

Hvordan står bjørkene i forhold til deres hus dersom de skulle gå overende i en storm? Trær kan godt være ganske råtne inni selv om de ser fine ut utenpå og vi opplevde for noen år siden at en kjempestort tre gikk overende i en storm som ikke var såååå voldsom engang! Heldigvis falt treet riktig vei så huset berget... Men jeg ga meg ikke før kjæresten tok ned det andre treet som var like gammel og sto bare noen meter unna også.

Hehe, godt tips, men siden jeg allerede har spurt (begrunnet i sola) vil jeg nok bare framstå som fiendtlig og uærlig om jeg kommer med ny begrunnelse bak et krav nå. Med det sagt - det ene treet vil kunne skade huset vårt om det ryker, men det stod (desverre) av både Ivar og Hilde i vinter... ;)

Endret av Kayia

Hehe, godt tips, men siden jeg allerede har spurt (begrunnet i sola) vil jeg nok bare framstå som fiendtlig og uærlig om jeg kommer med ny begrunnelse bak et krav nå. Med det sagt - det ene treet vil kunne skade huset vårt om det ryker, men det stod (desverre) av både Ivar og Hilde i vinter... ;)

det er egentlig to valg her, la treet passere pga unngå konflikt, eller ta det opp påen mer seriøs måte. "vi kappet trærne på vår side, hvorfor vil dere ikke dette, etc etc). hvor langt dere vil eskalere eropp til dere, men et tre som ikke av historiske årsaker, som end del av nabolaget etc etc, so.mer mer til ulempe for dere enn til glede for nabo, og klart kolliderer med regler for avstand...

vel, dere vinner nok en tvistesak for å si det slik. men dere må velge hva som er pri en, kanskje prøve med en litt mer aggresiv holdning, og så ta en vurdering på om dere vil ha skygge og enn så lenge gde nabo. eller sol og sur nabo.

Dere kan også skrive et vennlig brev til naboen der dere siterer hvordan lovverket er. Så avslutter dere brevet med å gjenta at dere ønsker at trærne hogges. Start og slutt gjerne med noen ord om at dere verdsetter et godt naboskap. (Dersom naboen også ønsker et godt naboskap, må vel han også gjøre noe for det, det er jo ikke bare deres ansvar).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...