Gå til innhold

kosthold på avveie

feigingen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på snart 20 år, som i hele høst har slitt med salmonella og tykktarmbetennelse. Jevnt over har jeg hatt diare flere ganger daglig, mellom fem og ti pr dag. Dette har slitt mye på magen, og jeg har måttet redusere matinntaket til et minimum for å stille diareen. Nå har legene endelig fått has på sykdommen, men jeg sitter igjen med en svært irritabel mage/tarm. Det skal svært lite til før den på ny reagerer med akutt diare. Jeg er klar over at det vil ta tid før jeg kan spise alt igjen, da særlig mat som inneholder melk.

Likevel ønsker jeg et litt mer variert forhold til mat enn det jeg har nå. Nå spiser jeg bare hvitt brød(legens ordre), hvitt kjøtt og drikker bare vann og cola (igjen legens ordre). Noe annet skaper problemer. Mitt forhold til mat er rett og slett elendig.Jeg er aldri sulten lenger, samtidig som jeg aldri får noen metthetsfølelse...

Dette har blitt en ond sirkel, og som sykepleierstudent vet jeg at dårlig næringstilførsel resulterer i manglende overskudd, og det stemmer. Jeg har svært lite energi, og jeg trenger råd.

Håper dere kan gi meg det...

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

Nå som diareen er mer sporadisk – og du sånn sett er i ferd med å ’bli frisk’, vil økt inntak av fiber hjelpe på å få tarmen tilbake til normal funksjon. Når betennelsen var der, er jeg enig i at lite fiber er ønskelig, men nå synes jeg du kan øke inntaket gradvis. Fiber vil hjelpe til med å normalisere absorberingen av elektrolytter og vann, og vil også hjelpe til med å kontrollere avføringen. Pektin er kjent for å kunne hjelpe til med å kontrollere diaré. Dette fibret finner du i frukt – epler, citrus og jordbær er gode kilder. Andre vannløselige fiber vil også hjelpe - f.eks havre, bygg, og belgfrukter. Vær forsiktig med å øke mye med det samme. La tarmen bli vant til det gradvis. Prøv f.eks å legge til 1 frukt om dagen. Dersom dette ser ut til å gå bra, gå over til å bruke noe grovere brød. Du må bare passe på å se an hvordan tarmen din reagerer. Legg til mer og mer ettersom du ser ut til å tolerere det.

Jeg er ikke helt sikker at jeg ser den store nytten av cola. Ved diaré er det viktig å få nok væske og elektrolytter i seg. Koffein fungerer dessverre som et vanndrivende middel. Buljong vil være et bedre alternativ, synes jeg. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå som diareen er mer sporadisk – og du sånn sett er i ferd med å ’bli frisk’, vil økt inntak av fiber hjelpe på å få tarmen tilbake til normal funksjon. Når betennelsen var der, er jeg enig i at lite fiber er ønskelig, men nå synes jeg du kan øke inntaket gradvis. Fiber vil hjelpe til med å normalisere absorberingen av elektrolytter og vann, og vil også hjelpe til med å kontrollere avføringen. Pektin er kjent for å kunne hjelpe til med å kontrollere diaré. Dette fibret finner du i frukt – epler, citrus og jordbær er gode kilder. Andre vannløselige fiber vil også hjelpe - f.eks havre, bygg, og belgfrukter. Vær forsiktig med å øke mye med det samme. La tarmen bli vant til det gradvis. Prøv f.eks å legge til 1 frukt om dagen. Dersom dette ser ut til å gå bra, gå over til å bruke noe grovere brød. Du må bare passe på å se an hvordan tarmen din reagerer. Legg til mer og mer ettersom du ser ut til å tolerere det.

Jeg er ikke helt sikker at jeg ser den store nytten av cola. Ved diaré er det viktig å få nok væske og elektrolytter i seg. Koffein fungerer dessverre som et vanndrivende middel. Buljong vil være et bedre alternativ, synes jeg. Lykke til!

Vennlig hilsen

Takk for svar!

Endelig fikk jeg noe mer konkret å gå etter. Dette har jeg håpet på lenge, men det er tydelig at ernæring ikke er legen min sin beste nisje...

det eneste jeg fikk beskjed om, var å unngå sterk, sur eller gjæret mat, samt melkeprodukter og rødt kjøtt og fisk...

Er det, slik du ser det, noen grunn til at jeg ikke kan spise fisk nå?

Etter snart et halvt år på hvitt brød, kylling og vann, skal det nå bli godt å kunne utvide kostholdet til et mer normalt nivå igjen.

Dette med colaen, tror jeg var på grunn av sukkeret, men jeg er ikke sikkert. Selv har jeg aldri vært noe særlig begeistret for brus generelt, så jeg har nok mer eller mindre trosset den beskjeden fra legen...

Jeg skal være forsiktig, håper dette går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vennlig hilsen

Takk for svar!

Endelig fikk jeg noe mer konkret å gå etter. Dette har jeg håpet på lenge, men det er tydelig at ernæring ikke er legen min sin beste nisje...

det eneste jeg fikk beskjed om, var å unngå sterk, sur eller gjæret mat, samt melkeprodukter og rødt kjøtt og fisk...

Er det, slik du ser det, noen grunn til at jeg ikke kan spise fisk nå?

Og kan jeg tolke dette slik at forbudet mot sure frukter nå er opphevet over tid?

Etter snart et halvt år på hvitt brød, kylling og vann, skal det nå bli godt å kunne utvide kostholdet til et mer normalt nivå igjen.

Dette med colaen, tror jeg var på grunn av sukkeret, men jeg er ikke sikkert. Selv har jeg aldri vært noe særlig begeistret for brus generelt, så jeg har nok mer eller mindre trosset den beskjeden fra legen...

Jeg skal være forsiktig, håper dette går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...