Gå til innhold

Mellom ekstreme ytterpunkter

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg har erfart hvordan en del på ene siden ikke vil la menneskerettigheter og nedfelt rettsikkerhet gjelde terrorister som Breivik m.fl.

Når Stabell, Staff og Elden m.fl. tar til ordet for en debatt, nødvendig, om hvordan man i denne og en del andre saker bryter viktige regler og ender opp med å bli kritisert av amnesty for brudd på menneskerettigheter osv osv...så får jeg "beskjed" om her på dol, at nå har jeg ramset opp skrullingadvokatene??? Og at jeg og flere andre, fordi vi har betraktninger, innspill, samt kritikk rundt håndteringen av saken, blir tatt for å være sympatisører??

På net selvsagt, for i RL, kan ingen venstreradikal, antimonarkist, og

sosialrevolusjonær, være på parti med Breivik.:-D

Men selvsagt er det gode grunner for å debattere den isolasjon Breivik sitter under som nå gjør at Norge bryter regler vi selv støtter, som rettsvern også for mennesker som gjør stor skade.

Men så er den andre ytterlighet, godt beskrevet i dagens Morgenblad, og det viser vel at ytterpunkter sjelden klarer å mene noe man kan ta til etterretning og som får betydnng, man lar begge ytterligheters meninger, gå inn det ene øret, som ut det andre.

Enten de hater eller elsker Breivik.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398569-mellom-ekstreme-ytterpunkter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her fikk jeg bare lyst til å kommentere at lover og rettigheter må tolkes, og at regelverket som finnes er fleksibelt og skal ta hensyn til mange ulike formål. Det er også slik at advokater kan være litt for vant med å finne hensyn kun for sin side, og ikke mothensynene ;)

Det må alltid foretas vanskelige vurderinger i jussen. Det er dessverre lite objektiv sannhet i jussen, selv om man gjerne skulle ønske det.

Anonymous poster hash: 913ce...409
Madelenemie

Her fikk jeg bare lyst til å kommentere at lover og rettigheter må tolkes, og at regelverket som finnes er fleksibelt og skal ta hensyn til mange ulike formål. Det er også slik at advokater kan være litt for vant med å finne hensyn kun for sin side, og ikke mothensynene ;) Det må alltid foretas vanskelige vurderinger i jussen. Det er dessverre lite objektiv sannhet i jussen, selv om man gjerne skulle ønske det. Anonymous poster hash: 913ce...409

Hei!

Ja det er riktig.

Men tortur er det ikke grunnlag for i Norge, men selvsagt i mange andre land feks USA

Ant måneder i isolasjon er kritikkverdig, men ikke minst rammes nå en politimann av reglene han har "forvsvart", men i tillegg henges han ut og settes i gapestokk lenge før man vet om han har gjort noe galt.

Norge bryter mange lover for rettsvern og mot tortur.

AnonymBruker

Hei!

Ja det er riktig.

Men tortur er det ikke grunnlag for i Norge, men selvsagt i mange andre land feks USA

Ant måneder i isolasjon er kritikkverdig, men ikke minst rammes nå en politimann av reglene han har "forvsvart", men i tillegg henges han ut og settes i gapestokk lenge før man vet om han har gjort noe galt.

Norge bryter mange lover for rettsvern og mot tortur.

Det er riktig at Norge har fått kritikk for bruken av isolasjon (dette har vi fått flere ganger lenge før Breivik-saken). Når det gjelder hva som omfattes av tortur-begrepet, er vel det litt ulikt i forskjellige konvensjoner og interne lover. På mange områder har vi strengere regler enn det vi er pålagt av folkeretten.

Vi vil dessverre alltid (trolig) bryte noen konvensjoner. Det gjør dessverre stort sett alle land, noen mer enn andre. Det er fint med en debatt, men det er viktig å huske på at en del regler har man lov til å gjøre unntak for når andre formål er tungtveiende. Det er unntaksregler til det meste i dag ;)

Annonse

AnonymBruker

Pröva å holde deg til et saksanliggande.

Ikke stadig forstöre andres annligender.

For min del synes dette å være en grei sammenligning, som henger sammen med det som trådstarter skrev om. Når man skriver om at det ønskes en åpnere debatt om bruken av isolasjon, og hvorvidt dette er tortur, synes jeg så absolutt det kan være på sin plass å sammenligne med situasjonen for norske statsborgere i andre land. Det er i alle fall min mening :)

Annonse

christensen1365381166

For min del synes dette å være en grei sammenligning, som henger sammen med det som trådstarter skrev om. Når man skriver om at det ønskes en åpnere debatt om bruken av isolasjon, og hvorvidt dette er tortur, synes jeg så absolutt det kan være på sin plass å sammenligne med situasjonen for norske statsborgere i andre land. Det er i alle fall min mening :)

Særlig når TS har hatt null sympati for Kongo-gutta.

Særlig når TS har hatt null sympati for Kongo-gutta.

Ja, det der er litt merkelig. Det er jo fullstendig udiskutabelt at ABB har gjort det han er dømt for. Det er det ikke i Kongo og de - French nå da - soner under forhold som er ekstremt mye verre enn det ABB gjør. De kan bare drømme om de forholdene han har.

Gjest Gargamel

jeg synes det må være lov å diskutere soningsforholdene i Norge selv om Kongo er verre. Tortur er soleklart forbudt i USA. De har i praksis innført tortur allikevel (waterboarding). De har omgått grunnloven bl.a. ved å opprette fangeleirer i et annet land. Det var mulig fordi ingen ville "forsvare terrorister" etter 9/11.

Madelenemie

jeg synes det må være lov å diskutere soningsforholdene i Norge selv om Kongo er verre. Tortur er soleklart forbudt i USA. De har i praksis innført tortur allikevel (waterboarding). De har omgått grunnloven bl.a. ved å opprette fangeleirer i et annet land. Det var mulig fordi ingen ville "forsvare terrorister" etter 9/11.

Hei!

Ja det er det jeg mener, men på dol er det vanskelig, fordi skriver man noe om soningsforhold og isolasjon og tar det gode eks som ABB er blitt på at Norge bryter menneskerettigheter, så kommer Kongo opp  :unsure: (dette er ansiktet man setter på når man er oppgitt:-D)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...