Gå til innhold

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg har fått sånn øresus på venstre side! Det har vært bittelitt lenge (flere måneder), men så lite at jeg bare har lagt merke til det av og til. I går satte det derimot inn på et høyere nivå. Kan sikkert bli enda verre, men det er veldig irriterende. Skal prøve å beskrive det:

Det er en konstant susing, der lydene både er veldig høyfrekvente og litt mer lavfrekvent "ullete" susing. Litt sånn som de gamle TV'ene var når noe var galt og det kom "snø". Har ikke vondt, tror ikke øret er tett, men det suser hele tiden på jevnt nivå, hele døgnet. Helt likt i dag ift i går.

Har ikke tid til å gå til lege med det nå nærmeste to ukene. Men er det egentlig noe legen kan gjøre med? Noen kjerringråd? Hvorfor suser det sånn? Må legge til at jeg har bittelitt dårligere hørsel på venstre side enn på høyre. Føler vel at jeg kanskje hører litt dårligere nå i går og i dag, men er ikke helt sikker. Føler at susingen forstyrrer meg når jeg skal konsentrere meg.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398637-%C3%B8resus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Det er ikke så mye å gjøre med øresus/tinnitus, og det er helt normalt å ha dette dersom hørselen din er litt dårligere enn normalen. Selv blir jeg alltid plaget av tinnitus om jeg får for lite søvn, stresser for mye osv. Jeg tenker på tinnitusen som min "venn" som alltid passer på at jeg roer ned når det trengs ;)

Det beste man kan gjøre ved tinnitus er å forsøke å ignorere lyden og evt maskere den ved å høre på musikk etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398637-%C3%B8resus/#findComment-3543280
Del på andre sider

påskelilje

Det er ikke så mye å gjøre med øresus/tinnitus, og det er helt normalt å ha dette dersom hørselen din er litt dårligere enn normalen. Selv blir jeg alltid plaget av tinnitus om jeg får for lite søvn, stresser for mye osv. Jeg tenker på tinnitusen som min "venn" som alltid passer på at jeg roer ned når det trengs ;)

Det beste man kan gjøre ved tinnitus er å forsøke å ignorere lyden og evt maskere den ved å høre på musikk etc.

Vanligvis tenker jeg ikke så mye på det - men når jeg først legger merke til det, irriterer det meg. Er heldigivis ikke så ille som jeg har forstått at noen har det. Hørte plutselig en dag en helt ny tone som ikke pleier å være der - men den forsvant igjen ganske fort. Merkelig.

Lurt å tenke at tinnitusen passer på meg. Det er sikkert en viss sammenheng mellom mangel på søvn og lite overskudd og tinnitus!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398637-%C3%B8resus/#findComment-3544077
Del på andre sider

Vanligvis tenker jeg ikke så mye på det - men når jeg først legger merke til det, irriterer det meg. Er heldigivis ikke så ille som jeg har forstått at noen har det. Hørte plutselig en dag en helt ny tone som ikke pleier å være der - men den forsvant igjen ganske fort. Merkelig.

Lurt å tenke at tinnitusen passer på meg. Det er sikkert en viss sammenheng mellom mangel på søvn og lite overskudd og tinnitus!

For enkelte er øresusen invalidiserende (jeg kjenner mange slike...) :/ Som du skrev - nok hvile, søvn og regelmessig kosthold, i tillegg til å beskytte ørene i sterkt lydmiljø :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398637-%C3%B8resus/#findComment-3544153
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

For enkelte er øresusen invalidiserende (jeg kjenner mange slike...) :/ Som du skrev - nok hvile, søvn og regelmessig kosthold, i tillegg til å beskytte ørene i sterkt lydmiljø :)

Det med å beskytte ørene er viktig, og jeg har alltid vært forsiktig med støyende maskiner eller latt være å ha veldig høy musikk. Men ett av barna mine har veldig sterk stemme som h*n har brukt på en måte som faktisk gjør vondt i ørene mine, helt fra h*n var bitteliten, både ved snakking, synging, lage "morsomme" lyder, tulling, hvining osv - så jeg har en teori om at noe av hørselstapet mitt faktisk skyldes dette. Det var jeg som var tettest oppi ungene (vs mannen min), og jeg som nok har fått mest av disse lydene rett i ørene. Det gjør faktisk fysisk vondt når h*n setter på den riktige frekvensen :-( Da h*n var 1,5 år var vi på besøk hos noen som hadde dBmåler. Vi satt rundt middagsbordet rundt dem og snakket og lo (altså ikke noe grining), og noen av gangene barnet mitt sa noe, viste den opp i 115 db!

Så det er ikke så enkelt når støyen er en del av hverdagsmiljøet :-(

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398637-%C3%B8resus/#findComment-3544175
Del på andre sider

påskelilje

Det er noen år siden jeg tok hørselstest nå - men fant denne på nettet : http://www.dagbladet.no/2014/06/02/nyheter/hertz/lyd/horsel/dbtv/33570897/

Selvsagt er det ikke skikkelig testing, men her fant jeg ut at jeg hører fra ca 150Hz til ca 11500 Hz. Det var vel ikke så ille på frekvens? Vet at jeg hører dårligere på høye frekvenser enn mannen min og ungene og ei venninne (som er like gammel). Den pipelyden jeg har i hodet er på ca 10.000 Hz, la jeg merke til ;-)

Men det er nok på lydstyrken hørselstapet mitt er dårligst. Jeg hører ikke skikkelig når noen prater til meg fra et annet rom, og hvis det er mange stemmer samtidig (evt radio samtidig som noen snakker. Og da er det vel lydstyrken og ikke frekvensen?

Jeg kjenner også at stemmen min blir veldig sterk inne i hodet mitt når jeg snakker av og til - akkurat som den blir værende inne i øret og hodet mitt når jeg snakker med litt sterkere stemme enn vanlig prating. Hva er dette da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398637-%C3%B8resus/#findComment-3544199
Del på andre sider

Det med å beskytte ørene er viktig, og jeg har alltid vært forsiktig med støyende maskiner eller latt være å ha veldig høy musikk. Men ett av barna mine har veldig sterk stemme som h*n har brukt på en måte som faktisk gjør vondt i ørene mine, helt fra h*n var bitteliten, både ved snakking, synging, lage "morsomme" lyder, tulling, hvining osv - så jeg har en teori om at noe av hørselstapet mitt faktisk skyldes dette. Det var jeg som var tettest oppi ungene (vs mannen min), og jeg som nok har fått mest av disse lydene rett i ørene. Det gjør faktisk fysisk vondt når h*n setter på den riktige frekvensen :-( Da h*n var 1,5 år var vi på besøk hos noen som hadde dBmåler. Vi satt rundt middagsbordet rundt dem og snakket og lo (altså ikke noe grining), og noen av gangene barnet mitt sa noe, viste den opp i 115 db!

Så det er ikke så enkelt når støyen er en del av hverdagsmiljøet :-(

Skjønner det.... Hvis man er genetisk disponert for tinnitus og nedsatt hørsel, så skal det sikkert ikke så mye til før skaden har skjedd. Rødhårede/fregnede mennesker er visstnok mer utsatt enn andre (aner ikke hvordan du ser ut altså :P)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398637-%C3%B8resus/#findComment-3544473
Del på andre sider

påskelilje

Skjønner det.... Hvis man er genetisk disponert for tinnitus og nedsatt hørsel, så skal det sikkert ikke så mye til før skaden har skjedd. Rødhårede/fregnede mennesker er visstnok mer utsatt enn andre (aner ikke hvordan du ser ut altså :P)

Min far har litt nedsatt hørsel (bruker høreapparat), men han fikk det ikke før han var ca 67 år. Hans far hørte også dårlig. Har ikke snakket med dem om tinnitus. Jeg hadde en periode i 14-15 års alderen da jeg hørte dårlig, men det gikk over av seg selv etter noen måneder/kanskje ett år.

Har aldri hørt om det med rødt hår og fregner! Jeg har ikke det. Har lyst hår, ingen fregner, og middels solsterk hud (blir ganske brun).

Har du noen kommentarer til det andre jeg skrev på tirsdag (11.26)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398637-%C3%B8resus/#findComment-3544525
Del på andre sider

Min far har litt nedsatt hørsel (bruker høreapparat), men han fikk det ikke før han var ca 67 år. Hans far hørte også dårlig. Har ikke snakket med dem om tinnitus. Jeg hadde en periode i 14-15 års alderen da jeg hørte dårlig, men det gikk over av seg selv etter noen måneder/kanskje ett år.

Har aldri hørt om det med rødt hår og fregner! Jeg har ikke det. Har lyst hår, ingen fregner, og middels solsterk hud (blir ganske brun).

Har du noen kommentarer til det andre jeg skrev på tirsdag (11.26)?

Dette med hertz osv er litt komplisert, og jeg er ingen superekspert på det området, så jeg tør ikke svare så skråsikkert.... Det vanlige for meg er å tenke hørselskurve og da med dB på den loddrette linjen til venstre. Hertz er den vannrette linjen. Lengst til venstre finner man de dypeste basstonene og lengst til høyre de aller lyseste tonene (diskanten). Talefrekvensområdet ligger mellom 500 og 3000 (?) hertz. Det er talefrekvensområdet som er mest interessant å måle (iallefall hos oss med betydelig hørselsnedsettelse). Man tar da og regner ut gjennomsnittet fra 500-3000 Hz og finner hvor mange dB man har i hørselstap. Normalt sett hører de hørselshemmede best de dypeste basstonene og dårligst i diskanten.  Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men jeg tør ikke begi meg ut på å forklare helt det du spør om :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398637-%C3%B8resus/#findComment-3545195
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg har fått sånn øresus på venstre side! Det har vært bittelitt lenge (flere måneder), men så lite at jeg bare har lagt merke til det av og til. I går satte det derimot inn på et høyere nivå. Kan sikkert bli enda verre, men det er veldig irriterende. Skal prøve å beskrive det:

Det er en konstant susing, der lydene både er veldig høyfrekvente og litt mer lavfrekvent "ullete" susing. Litt sånn som de gamle TV'ene var når noe var galt og det kom "snø". Har ikke vondt, tror ikke øret er tett, men det suser hele tiden på jevnt nivå, hele døgnet. Helt likt i dag ift i går.

Har ikke tid til å gå til lege med det nå nærmeste to ukene. Men er det egentlig noe legen kan gjøre med? Noen kjerringråd? Hvorfor suser det sånn? Må legge til at jeg har bittelitt dårligere hørsel på venstre side enn på høyre. Føler vel at jeg kanskje hører litt dårligere nå i går og i dag, men er ikke helt sikker. Føler at susingen forstyrrer meg når jeg skal konsentrere meg.

Noen som kan hjelpe?

Hei!

Jeg fikk sudden deafness på ett øre og øresus gradvis for ca 10 mnd siden.

Som deg kom jeg meg ikke til lege før det hadde gått 6 mnd ca da jeg har mye å gjøre.

Det er lite å gjøre med det, men ørelegen sa at er jeg heldig går det over innen ett år.

For min del er lyden nå høy og ubehagelig, jeg har fått tinnitusaåparater på ørene og pute som har lyd i seg, for å sove på.

Tinnitusapparetnene hjelper mange, de koster ca 7000kr men man får dem dekket fra NAV, de hjelper mange, men ikke meg.

Det er den hjelpen som fins.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398637-%C3%B8resus/#findComment-3545380
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...